Ik vind de enyaq een mooie grote auto. maar vaak heb ik die groote niet nodig. plus wanneer er wegenbelasting betaald moet gaan worden is 1800 kg duurder dan pakweg 1300 voor een gemiddelde nette auto zoals bijvoorbeeld een peugeot 3008 op benzine.
maar daar staat weer tegenover dat je "goedkoop" elektrisch rijdt. de toekomst is wat dat betreft een hele grote onbekende factor.
als ik dan wel elektrisch wil rijden, maar met wat moinder gewicht, dan wordt het bijvoorbeeld een klein stpje lager een ID3. die ook al 1600 kg weegt. dus dat verschil is niet mega groot, en zal wat dat betreft snel in het voordeel van de enyaq uitpakken. echter. dan is de meerkost toch wel een ding, voor de praktische meerwaarde van de enyaq, dan zou ik willen kijken naar een iv 80. maar die is meteen 2000 kg.
die angst voor de toekomst maakt een mogelijkheid om bijvoorbeeld een wat kleinder auto op benzie te rijden groter. dan zou ik een 308 willen. maar dan weer niet een oud model. occasions zijn dan alsnog wel priijzig, en nieuwere modellen helemaal. dan kan ik beter voor peugeot e308 gaan. of renault megane elektrisch. die zijn er niet 2e hands en kosten ook een bak geld, maar wel "goedkoper" dan een goed uitgeruste enyaq.
dus ik moet nog kijken wat ik wil en hoeveel ik wil uitgeven..