Bijna kat in de zak gekocht….

Daan078

Senior Member
Ik was sinds begin deze week bezig met de aankoop van Superb Combi, welke bij een handelaar stond’ verkoop in opdracht van klant’…

uit 2017, diesel met 110000 op de teller, style business uitvoering dus lekker dik. Maandag nog een rondje mee gereden, leek allemaal prima in orde.
Stevig geprijsd, kon wel 500 vanaf maar bleef dan toch 18000 over. Maar….de auto was op 25/6 jl overgeschreven naar de huidige eigenaar, dus wie was nou de daadwerkelijke eigenaar; de klant in wiens opdracht de auto te koop zou staan of toch iemand anders? Want bij aankoop moest ik het geld overmaken naar de handelaar privé….
De auto was wel al voorzien van nieuwe distributieriem bij 93000km…
Ik stond op het punt om de beslissing te nemen, was op weg naar de handelaar, toen ik in de buurt kwam van de dealer waar de betreffende auto in onderhoud was geweest (had de factuur van de distributieriem gezien, maar een hoop info op weggelakt was, maar nog wel het adres van de dealer.

ik ken de dealer, vanuit een zakelijk verleden, en die wilden graag even kijken voor mij wat de onderhoudshistorie was van de betreffende auto; ex verhuur, onderhoud netjes gehad. Maar onderhoud is wat anders dan technische problemen en toen….auto is in Juni ingeleverd met een defecte roetfilter (apk afkeur, dure reparatie) en versnellingsbak problemen….

tja en dan ga je dus wat dingetjes bij elkaar optellen, snap je waarom de handelaar deze auto’prive’ verkoopt (want geen jaar garantie) en volg je het advies van de servicemedewerker: Niet kopen!

Ik ga niet de naam van de handelaar noemen, maar loop gerust met een boog om de PJ-067-D heen…
 

Arjan1985

Forumguru
Heftig!! En wat een geluk voor je dat je nog iemand sprak die eerlijk is.
Ik zie dat hij nog wel een apk erop heeft gekregen in juli. Had hij het wel laten maken toen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Daan078

Senior Member
Nou ik vermoed van niet, dat was een serieuze rekening geweest en dan had hij die wel getoond. Je schijnt er ook prima mee te kunnen rijden (merkte ook niks tijdens de proefrit), maar bij een volgende keuring was ik de Sjaak geweest.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Zat bedrijven die een 'APK' uitvoeren en het (op verzoek) niet zo nauw nemen met de regels. Kans dat er een steekproef uitrolt is niet zo groot, dus ze kunnen zich dat permitteren. Dit soort handelaren heeft meestal wel een vrindje die dit soort zaakjes voor ze opknapt...
 

Duijzer

Donateur
Een diesel van 7 jaar oud met 110.000 km is al een onderzoek waard. En dan al een kapotte versnellingsbak én een roetfilter probleem? Inderdaad, veel te veel rode vlaggen…
Ik heb Mercedes taxi’s gezien die 100dkm per jaar liepen en elk jaar 1x onderhoud kregen bij de dealer. Maar voordat ze gingen werden ze 70.000 terug gedraaid. Dan had je na 5 jaar 150.000 km op de teller en een sluitende onderhoudshistorie én NAP….
 

Daan078

Senior Member
Heb in mei 2022 een Superb diesel gekocht, 7 jaar oud met 106dkm op de teller. Onderhoudshistorie bekend, ondertussen 75dkm mee gereden zonder problemen. Wel keurig onderhoud volgens het boekje, en veel snelweg kilometers
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Frup

Forumguru
Hier wordt wel makkelijk de aanname gedaan dat die handelaar onbetrouwbaar is. Maar ik heb nog geen bewijs gezien dat dit werkelijk zo is. Hoe weet je of de genoemde problemen niet netjes werden opgelost?
P.s. enige achterdocht lijkt me inderdaad wel op z’n plaats.
 

Tees

Donateur
@Frup het verhaal van @Daan078 heeft een aantal rode vlaggen die het aannemelijk maken dat de desbetreffende handelaar niet helemaal open en eerlijk is geweest. Wellicht is er een bonafide verklaring voor, maar de schijn heeft ie iig behoorlijk tegen.

Er worden hier ook geen naam en toenaam genoemd, en het is hier geen rechtbank. TS deelt zijn verhaal ter waarschuwing over de desbetreffende auto, en niet perse over die handelaar.
 

leon-cupra

Forumguru
Misschien ook eens te bedenken dat de handelaar ook in het zak gezet geweest is. Dealer zal de wagen ook “zonder gebreken” te koop gezet hebben. Zelfs als professional zijn dergelijke zaken moeilijk te achterhalen.
 

Tees

Donateur
Mwah, als een particulier als @Daan078 met zo'n kleine moeite de (recente) geschiedenis kan achterhalen, mag je dat van een handelaar toch zeker verwachten?

Overigens zou het APK keuringsbewijs bijgeleverd moeten zijn, dus de garage die de APK heeft gedaan is dan bekend. En ik denk dat er ook op staat wie de eigenaar was ten tijde van de APK? Geeft al wat meer informatie over wie wat zou hebben moeten weten.

Wordt wel een beetje een whodunit zo, leuk tijdverdrijf maar niet perse relevant.
 

MarcoO2

Forumguru
Hier wordt wel makkelijk de aanname gedaan dat die handelaar onbetrouwbaar is. Maar ik heb nog geen bewijs gezien dat dit werkelijk zo is. Hoe weet je of de genoemde problemen niet netjes werden opgelost?
Het gaat hier natuurlijk ook niet alleen om de problemen met de auto, maar ook om het feit dat (juist) deze auto ineens “in opdracht van een klant” (dus: zonder consumentenbescherming) wordt aangeboden. Zeker in combinatie met de genoemde gebreken (die niet zijn genoemd, en ook niet als recente reparatie) en de recent tenaamstelling is er alle reden om zeer, zeer kritisch te zijn op deze “ deal”.

Overigens prikt een rechter wel door zo’n stromanconstructie heen, maar dan ben je al op een punt waar je helemaal niet wilt zijn.
 

Frup

Forumguru
Tja, het hele zaakje riekt wel een beetje. Ik zou de auto ook hebben laten staan. Zelf had ik vorig jaar ook problemen met de versnellingsbak (speling). Ook uit 2017. Heb het laten herstellen en heeft een bom duiten gekost. Maar de auto is nu wel top.
Hopelijk vindt TS een andere, wel puike wagen.
 

leon-cupra

Forumguru
Mwah, als een particulier als @Daan078 met zo'n kleine moeite de (recente) geschiedenis kan achterhalen, mag je dat van een handelaar toch zeker
Als de verkoper de dealer was waar TS de info is weesten gaan vragen , zal die verkoper niets alles verteld hebben aan de handelaar. Bepaalde zaken staan wel geregistreerd maar zeker niet alles. Nadien kan de verkoper was alles vertellen aan TS, want zij zijn toch van de wagen vanaf.
 

EdK

Forumguru
APK is volgens mij opvraagbaar voor verkoper en handelaar.
Dus handelaar kan zich daar niet achter verschuilen.
 

Daan078

Senior Member
Hier wordt wel makkelijk de aanname gedaan dat die handelaar onbetrouwbaar is. Maar ik heb nog geen bewijs gezien dat dit werkelijk zo is. Hoe weet je of de genoemde problemen niet netjes werden opgelost?
P.s. enige achterdocht lijkt me inderdaad wel op z’n plaats.
De handelaar in kwestie was snel in het tonen van de facturen omtrent het vervangen van de distributieriem en waterpomp, daar was hij wel ‘trots’ op. Tevens staat er op zijn site dat hij aan inruil doet, waarom heeft hij dan deze niet zelf ingeruild en aan de bedrijfsvoorraad toegevoegd? Stel dat het roetfilter vervangen was, en de factuur was aanwezig, dan had hij dat echt wel getoond.
Ik heb overwogen om mijn bevindingen aan de handelaar te melden, maar ik had geen zin in een welles nietes spelletje.

Belangrijkste is….mijn zoektocht gaat verder!
 

Noord26

Forumguru
Grappig, ik wist niet dat de S2 diesel in waarde zijn gestegen 2e hands. 2 jaar terug eentje gekocht in dezelfde (business style) DSG uitvoering met 105Dkm op de klok met jaar BoVAG garantie voor 15K van december 2016. Bleek gechipt te zijn bij JD en onder garantie zijn de koppelingsplaten vervangen (waar weer 2 jaar garantie of 100Dkm op gegeven is).

De distributie set gaat tegenwoordig conform voorschrift 210Dkm mee. Was de waterpomp defect, omdat de distributie al voor de ton vervangen is?
 
Bovenaan Onderaan