Bijna zover

Rse

Nieuw lid
nog een paar nachtjes slapen en dan staat er ook een Octavia ll voor mijn deur!

Korte voorstelling ik ben Ruben uit haarlem :)

A.s. Vrijdag ga ik de octavia 1.2 TSI DSG elegance-combi bouwjaar 2010 +\- 118.000 op de tellerophalen
Het betreft een ex leasebak die alleen de standaard onderhoud heeft gehad.

De proefrit was een genot wat schakeld/rijdt dat super zeg..

Ben alleen geschroken van al die horror verhalen uit 2010 dus wil graag de staat van de koppelingen laten "uitmeten"?? Zo doen ze dat toch?

Verder weet ik dat het een dsg7 droge koppeling is. Lees alleen heleboel verwarrende dingen over de olie.
Zit er nou gewoon zeg maar motorolie in je blok bv 5w30 of gaat er speciale in vanwege de DSG?

Hebben jullie nog tips om nog wat dingen na te laten kijken?
 

Spinal

Forumguru
De beste tip; zorg dat je er garantie bij krijgt.
Binnen een half jaar heeft de mijne een nieuwe ketting (incl alle bijbehorende zaken) gehad en is de turbo gereviseerd vanwege een vast zittende wategate actuator. En dat zijn twee dure reparaties als je die uit eigen zak moet betalen en het zijn helaas twee vaker voorkomende zaken. Zowel bij de 1.2 als bij de 1.4 die ik heb.

De ketting kun je navragen of die al vervangen is. Zo niet dan kun je het checken tijdens een koude start, hoor je een ratelend geluid dan is hij opgerekt.
Wat de turbo betreft is er bij de 1.2 een actie geweest dat ze een spacer ergens bij de wastegate actuator plaatsen vanwege problemen hiermee. Ook dat kun je navragen.
 

ertromp

Forumguru
Welkom
In de mechatronic gaat een speciaal soort olie (ca 1l hydrauliek olie) en het tandwielengedeelte (de uiteindelijke bak) heeft ook weer een aparte olie (ca. 1,7 l 70W75)
 

Rse

Nieuw lid
Tnx iedereen.

Ik heb er een halfjaartje garantie bij.
Ik ga idd even de dealer bellen die hem in onderhoud heeft gehad de eerste jaren.
De DSG dokter lijkt me wel wat, daar ga ik nog even induiken.

Alleen de reactie van ertromp snap ik geen hol van haha
 

ertromp

Forumguru
Om het nog wat mooier te maken: in je motorblok verdwijnt olie die afhankelijk is van de service interval en die dan betreffende viscositeit moet voldoen aan de bijbehorende VW norm

Dus
olie in je motorblok
olie in je mechatronic
olie in je versnellingsbak
 

0ri0n88

Forumguru
Welkom en gefeliciteerd! @ertromp kan je wel altijd van de nodige technische kennis en tips voorzien en deze zijn heel bruikbaar!
Dsg dokter kan je zeker terecht voor je dsg om de status van je gehele bak te laten checken en evt aan te passen wat je echt nog meer rijplezier en niet te vergeten een langere levensduur van de koppelingsset oplevert.
 

oco1979

Forumguru
leasebak = basisonderhoud,het uiterste minmium doen ze.
Dus een deftige onderhoud van alles zou geen slechte zaak zijn als je nog lang wil van genieten.
 

Rse

Nieuw lid
@ertromp als de mechatronic en versnellingsbak olie nog nooit ververst is, kan ik dat zkr het beste meteen laten doen?

En de dsg dokter is toch wel verweg voor mij, zie dat automaatrevisie amsterdam zich ook dsg dokter noemt.... iemand hier ervaringen mee?
 

Rse

Nieuw lid
Nou hij ataat voor me deur hoor.
De ketting is vervangen bij de 44k,
En er is bij 88k een revisie bij de turbo gedaan. Ik heb gister de staat v/d bak uitlaten lezen en de 2d koppeling is in slechte staat, dus die moet ik helaas vervangen. Verder superblij
 
Bovenaan Onderaan