Bijrijdersraam automatisch open en dicht?!?!?

Vanenkelen

Forumguru
Had het al opgegeven, zowel @Antera als @ertromp hebben er op een meeting al eens naar gekeken. Hun (en daarmee ook mijn) conclusie was dat het, onverklaarbaar maar waar, gewoon niet ging werken.

Mijn O2 heeft alleen voor elektrische ramen en het linker raam gaat netjes automatisch omhoog en/of omlaag als je het knopje doorduwt of doortrekt (2e klikje). Het rechterportier gaat echter alleen automatisch dicht. Voor openen moet je hem heel de tijd ingedrukt houden.

Maar goed zoals gezegd heb ik alles in mijn mogelijkheden al onderzocht, opnieuw inleren, accu er af, etc. etc.. Beide heren hebben ook alles met VCDS en VCP nagespeurd, geen oplossing te vinden.

Mijn conclusie: in mijn Ambition uitvoering zit automatisch naar beneden gewoon niet in de comfortmodule voor het rechter raam.

Zit ik afgelopen week een keer als bijrijder in de auto, druk ik het knopje op het bijrijdersportier in (en door), gaat vervolgens het raam automatisch open. Dus ik denk, huh, dat hoort toch niet te werken. Dus ik wil hem weer sluiten, gaat 'ie niet automatisch dicht.

Dus nu ben ik echt lost. Zit ik achter het stuur dan wil het rechterraam niet automatisch open, maar wel dicht. Zit ik op de passagiersstoel gaat 'ie wel automatisch open, maar niet dicht.......

Verwacht geen oplossing meer hoor, maar ben gewoon benieuwd of iemand dit kan verklaren, snapt of ook heeft. Of dat ik de enige ben met een schizofrene O2 FL.

:)

GJ M

Forumguru
Zojuist ff getest ( ik heb volgens mij dezelfde uitvoering), maar bij mij doen beide knopjes het goed. Dus automatisch open en dicht, zowel achter t stuur als bij de bijrijders zijde. Heb je geprobeerd om het knopje bij de bijrijder opnieuw in te leren? En kan het zijn dat het 2e klikte achter t stuur defect is?

Vanenkelen

Forumguru
Zojuist ff getest ( ik heb volgens mij dezelfde uitvoering), maar bij mij doen beide knopjes het goed. Dus automatisch open en dicht, zowel achter t stuur als bij de bijrijders zijde. Heb je geprobeerd om het knopje bij de bijrijder opnieuw in te leren? En kan het zijn dat het 2e klikte achter t stuur defect is?
Inleren: check!
Knopje kapot: is inderdaad een optie, maar dan zouden beide knopjes kapot moeten zijn aangezien ze allebei niet volledig functioneren.

Het stompzinnige eraan is dat ze exact tegengesteld functioneren.....

GJ M

Forumguru
Bedenk me net dat automatisch dicht aan de bijrijders zijde bij mij het ook niet altijd ff goed doet. Misschien even klein stukje vasthouden en dan doordrukken?

Wel bijzondere situatie :sterretjes:

Vanenkelen

Forumguru
Ik denk dat ik echt alle varianten van kort drukken, lang drukken, doordrukken, vasthouden, loslaten wel geprobeerd heb.... Ik ga jouw variant dit weekend nog wel eens proberen.... Maar ik heb er een hard hoofd in ;)

Vanenkelen

Forumguru
Nee.... Wat ik ook probeer het blijft zoals het is. Enige dat ik nog niet gedaan heb is accu loshalen om echt even opnieuw te beginnen...

Dutch_Ish

Senior Member
Ik volg jou probleem al een tijdje en het is op z'n zachts gezegd zeer merkwaardig.
Laatst had ik ook problemen met mijn afstandbediening icm mijn ramen.
Als ik de auto op slot deed gingen de ramen een stuk open. Dit heeft een paar dagen afgespeeld en ineens deed alles het weer normaal.

Veel succes met je probleem!

Thegabeman

Actief lid
Nou ik zal je sterker vertellen ik heb ook af en toe een probleem met ramen aan bestuurderskant en bijrijderskant. Af en toe gaan ze niet open of dicht en als ze dan open dan wel dicht gaan gaat het schokkend of moet ik de knoppen vast houden. En het vreemde is dat ie dat niet de hele tijd doet maar af en toe. Erg irritant vooral dat de dealer niks kan vinden, want als ik naar de dealer ga doen ze het boverwonder het gewoon weer! Om gek van te worden. :banghead:
Misschien iemand hier een idee hoe dit op te lossen is of hoe dit kan?

SuperBartje

Forumguru
ben bang dat dit alleen op te lossen is door onderdeel voor onderdeel te vervangen en zo te elimineren tot het weer functioneert zoals het hoort

Bas1969

Nieuw lid
Hallo allemaal (eerste post hier!),

Hier hetzelfde: Soms wil het bijrijdersraam niet automatisch dicht; dan moet je hem met de hand naar boven laten komen. Wat dan ook vaak gebeurt is dat hij halverwege stopt en weer opent, alsof hij weerstand ondervindt. Een enkele keer geef ik hem wel eens een duwtje mee, en dan sluit hij wel.
Daarna volgt dan weer een periode van een paar weken dat alles werkt zoals het hoort. Erg wazig! Ik heb geen idee wat dit is, ben alleen wel blij dat ik niet de enige ben.

Grtz
Bas

EdK

Forumguru
Misschien iemand hier een idee hoe dit op te lossen is of hoe dit kan?
Doe je ramen eens geheel open en spuit eens wat siliconenspray in de raamgeleiders ( beide zijde )
Dan met hand enkele keren het raam op en neer sturen.
Als je dan ziet dat het raam al wat soepeler loopt maar nog niet juh van het de siliconen nogmaals in geleiders spuiten.
Als hierna het raam weer soepel loopt dan het raam opnieuw inleren en nogmaals kijken of hij dan zonder schokken weer automatisch op en neer gaat.

Skoda-MAN

Forumguru
Het raam moet opnieuw de eindpositie leren doe dat door in de gesloten stand de sluitknop nog 10 seconden omhoog te houden.
Het rubber kan ik niet beoordelen.

EdK

Forumguru
Volgens mij staat er ergens in de beschrijving ( althans bij mij toen wel ) dat na plaatsing je de ramen een 24 uur dicht moet houden zodat de boel zich kan zetten.
En tsja daarna is het inderdaad kwestie van je ramen opnieuw inleren.. dit heb ik toendertijd gewoon droog gedaan.
Maar beetje teflonspray kan geen kwaad als het raam hardnekkig niet luisterd

0ri0n88

Forumguru
Gelukt heb al even geduldig opnieuw bekeken bleek 1 klem scheef te zitten alles werkt zoal het hoort nu.
door die klem kwam ook het rubber naar buiten te staan nu zit het allemaal netjes.
super bedankt voor de snelle reacties mede forummers @Skoda-MAN @EdK

lonnetje

Nieuw lid
Even uit nieuwsgierigheid, welke klemmen worden hier bedoeld? De klemmen tussen mechanisme en ruit? Heb een 02 die hetzelfde probleem heeft. Zou mooi zijn als het op te lossen is. Bij voorbaat dank.

Bovenaan Onderaan