Bijwerken kleine beschadiging lak

Pisklink

Nieuw lid
Ik zag afgelopen weekend een klein roest plekje op de dorpel bij de rechter voor portier.
Omdat ik wil voorkomen dat dit groter wordt heb ik toen bij een verf speciaal zaak op basis van de kleurcode het volgende gehaald:
- potje primer
- een potje autolak
- blanke autolak (acryl 1k)

Vervolgens heb ik de roest verwijderd tot ik het blank metaal zag.
Daarbij heb ik een heel klein beetje lak extra weggehaald om zeker te zijn dat er geen roest meer onder verspreid zat.
Vervolgens heb ik de primer aangebracht en na het drogen een eerste laklaag met kwastje.
Ik heb tussendoor niet geschuurd omdat het plekje zo klein is dat het niet te schuren is.
Na de eerste laklaag heb ik nog een laag aangebracht.
En tot slot heb ik 2 lagen blanke lak aangebracht.
Echter vind ik het resultaat er niet mooi uit zien (zie bijgevoegde foto).

Iemand tips hoe je dit soort plekjes het beste kan behandelen / bijwerken?

Ik zat zelf te denken dat ik het plekje het beste opnieuw blank kan maken.
Daarna de op staande lak randen wat vlak schuren zodat dit vloeiender overloopt naar het blanke metaal.
Dan alles rondom afplakken waarbij het ongeveer 1cm groter dan het plekje zelf wordt afgeplakt.
Primer aanbrengen, dan licht opschuren, grijze lak aanbrengen met spuitbus in een aantal dunne lagen en tot slot blanke lak met spuitbus aanbrengen.
Ik heb alleen geen idee of dit verstandig is om te doen?!?
 

Bijlagen

  • Aantekening 2019-08-27 234415.png
    Aantekening 2019-08-27 234415.png
    156,3 KB · Weergaven: 129
Hoe je het ook doet, je zal het altijd blijven zien. Uni-kleuren (geen metallic) zijn het het makkelijks bij te werken. denk hierbij aan wit, zwart, rood etc. Metallic en vooral de midden metallic kleuren zoals zilver, midden grijs, licht blauw is al een stuk moeilijker.
Stoor je aan het resultaat dan kun je dit beter over laten aan een specialist middels spotrepair. Het is een klein plekje op de dorpel, dus volgens mij (zeer) goed geschikt voor spotrepair.

Wil je het toch zelf doen: Maak het plekje niet groter als noodzakelijk. Werk met een kleine juiste penseel (ik gebruik altijd materharen pensels), gebruik weinig verf. Eventuele hoogte verschillen kun je door middel van wetsanding bijwerken. Hiermee moet je wel heel goed oppassen!! Daarna polijsten.

Zoek op internet bijv op: spotrepair, krassenweg.nl, wetsanding etc en dan de youtube filmpjes.
Internet staat er vol mee.

Plek 1 cm groter maken en dan met spuitbussen gaan werken raad ik af. Gaat je veel geld kosten aan spuitbussen en het resultaat zal blijvend verschillen met de originele lak.

Mijn advies: Spotrepair door een professional.
 

EdK

Forumguru
Dit zo lekker laten zitten en met wetsanding vlak schuren en daarna polijsten
Maar dan nog zal je de plek zien ( JIJ ,een omstander zeker niet ) vanwege de kleurverschillen die je houd.

Of je geeft het op en zoals gezegd door Aloysius zoek je een bedrijf met spotrepair...
 

Pisklink

Nieuw lid
Werk met een kleine juiste penseel (ik gebruik altijd materharen pensels), gebruik weinig verf.

Mijn advies: Spotrepair door een professional.

Spotrepair heb ik nog niet aan gedacht en is wel een goed idee om eens te checken.

Je schrijft ook "gebruik weinig verf", zet je er dan wel meerdere lagen op of niet?
 

Rofffel

Forumguru
Spotrepair is ook een kwestie van iets eromheen natschuren. Dan heb je een matte plek op je goede lak. Dan met niet teveel verf vullen. Kan eventueel meerdere lagen aanbrengen. Afwerken met blanke lak tot je een bolletje op de lak hebt.
Aansluitend kan je deze vlak 'schuren' en afwerken door te polijsten (mogelijk 3 stappen).

Op deze manier bewerkstellig je het mooiste resultaat. Helaas blijf je het altijd zien aangezien het een staand deel is (voor zover te beoordelen aan de foto) en lak helaas makkelijker zakt.
 

Pisklink

Nieuw lid
Helaas blijf je het altijd zien aangezien het een staand deel is (voor zover te beoordelen aan de foto) en lak helaas makkelijker zakt.

Wat bedoel je hiermee want dat begrijp ik niet helemaal? Bedoel je met staand een niet vlak liggend deel zoals bijv. het dak of de motorkap?
 

Rofffel

Forumguru
Jup! Liggende delen zijn makkelijker te herstellen als leek aangezien je dan de lak gewoon kan vullen.
 
Bovenaan Onderaan