Bijwerken kleine krasjes lak v/d dealer

dutchman79

Senior Member
Ik heb bij de dealer 2 kleine flesjes gekocht met de originele kleur metallic lak (arctic green metallic) en kleurloze lak om het geheel af te sluiten.

Ik wil hiermee enkele kleine krasjes op de tildrempel van onze combi wegwerken.
Heeft iemand tips voor het beste resultaat ?

newwolf84

Forumguru
Idd niet de kwastjes van de lakstift zelf gebruiken, vaak zijn ze veel te breed/grof waardoor het resultaat niet mooi wordt.

yesRS@

Forumguru
Ik heb er die beschermstrip vanuit de skoda eshop opgelijmd, geen last van krassen op de tildrempel.:D
Heb het ook eens moeten doen op mijn zwarte fabia en is niet zo makkelijk.
Met fijn penseeltje lak opgebracht en daarna heel voorzichtig met P2000 schuurpapier vlakgemaakt en daarna de blanke lak erop.

peterrapid

Forumguru
En ook rekening houden uni-lak of metallic, bij metallic blijf je altijd iets zien hoor bij uni-lak (vb wit, zwart, rood) heb je meer kans om niks te zien als je het goed doet maar blijft risky business.

H@RM

Senior Member
Kijk ook even welke klant de metallic flakes op liggen, zeker bij lichte kleuren is het van belang om kleur verschil te voorkomen.

Simpel gezegd, probeer even uit of je van links naar rechts of van rechts naar links (of hoe de kras loopt)

De lak van te voren ook iets verwarmen zorgt er voor dat het beter vloeit

dutchman79

Senior Member
Dank voor de vele tips.
Toch nog een hachelijke onderneming zo te horen om het mooi te krijgen. Nog vreemder dat ze er dan op zijn minst niet een goede handleiding bij doen.

Een bumper beschermstrip heb ik ook overwogen. Zijn die in verschillende kwaliteitsniveaus te koop, of is dat allemaal hetzelfde ?
Welke kunnen jullie aanbevelen ?

yesRS@

Forumguru
Ik denk dat er maar 1 soort van bestaat en deze is in gekleurd plastic van goede kwaliteit.
Nadeel is dat ze enkel in alu kleur en zwart bestaan wat bij mijn auto geen probleem is gezien de lak kleur.
Wordt geleverd met handleiding en pasmallen, heel tevreden over want krassen wegwerken vind ik geen leuke bezigheid:nono:

EdK

Forumguru
Welke kunnen jullie aanbevelen ?
Ach kijk ff bij superskoda.com
heb daar de goedkoopste uitvoering in zwart genomen en je plakt hem er zo op en zorgt ervoor dat je vele krassen op je lak tegengaat.
Kunt hem ook in kleur laten spuiten maar erger je je weer aan die krassen die er op komen....

dutchman79

Senior Member
Had het idd gezien bij Superskoda.
Twijfel nog tussen zwart of rvs uitvoering. Wat zouden jullie nemen bij Articgreen metallic ?

EdK

Forumguru
Op dat rvs zie je op lange duur ook weer de krassen en met zwart is en blijft dat minder te zien.
En doordat die nog goedkoopst zijn kun je bij dieppe krassen er weer eens een nieuwe opplakken..

Cordoba

Forumguru
Overigens vóór je met lak aan de slag gaan: mogelijk dat met polijsten de krassen al bijna onzichtbaar te krijgen zijn (voor zover ze niet onder een strip vallen). Een foto van de krassen, kan helpen om een beter advies te geven, maar ook vanaf foto is het nooit 100% goed te zien. Voor een goede foto, een contrasterende kleur tape naast de kras plakken, en dan de foto maken: de camera stelt dan scherp op de lak/tape, en níet op het spiegelbeeld dat in de lak is te zien.

Thokozanoah

Forumguru
Ik werk zelf krasjes weg door grof de lakstift te hanteren, daarna aan laten drogen en dan met Commandant polijsten. Afhankelijk van de diepte van de kras wordt het meerdere malen herhaald.

Cordoba

Forumguru
Ai, ai, Commandant :sterretjes: Dat was een prima middel voor de vroegere lakken op basis van oplosmiddel, met watergedragen lakken (sinds begin jaren 90 in de VAG-groep) is Commandant toch geen aanrader meer.

Ik heb zelf krassen in de achterbumper gehad (door vorige eigenaar) en die voor 95% weggepolijst met de DAP en de geschikte middelen.

dutchman79

Senior Member
Dank voor alle tips.
Het wordt waarschijnlijk toch een bumper beschermstrip van RVS, oftwel die van Superskoda of deze: http://www.bobtuning.nl/Home/tabid/78/ProdID/8519/Bumperbescherming_skoda_octavia.aspx
De laatste heeft een klein omgebogen randje dat over de rand van de bumper valt.

Heeft de originele Skoda oplossing dit ook ? Andere strips die ik gezien heb, hebben dit allemaal niet, hoewel het me voor de bescherming van de bumper tegen krassen toch vrij praktisch leek ?

newwolf84

Forumguru
@dutchman79 Hee dat zou voor mij wel een super oplossing zijn ! Heb ook al last van krassen beschadigingen op de bumper en als kers op de taart heeft de vorige eigenaar, ondanks PDC, het toch voor elkaar gekregen om met de bumper ergens tegen aan te rossen met als gevolg dat de lak gebarsten is:

14kftjm.jpg

fm2nvb.jpg

Zoals je kunt zien zou de strip van bob tuning deze krassen mooi verbergen.

Bovenaan Onderaan