Bijzonder knopje, wat is het?

Kaas

Lid
Sinds een week ben ik bezitter van een O3 Combi (2018). Een paar dagen geleden viel ons dit knopje op. Het is duidelijk achteraf gemonteerd (en staat ook niet in de handleiding). Het knopje zit in het opbergvakje bij de linkerknie. Als ik erop druk gaat een groen LEDje branden, alleen wanneer de auto in contact is. Ik merk tijdens het rijden geen verschil met het knopje aan/uit en zie ook niks veranderen op het dashboard. Het is in elk geval geen schietstoel ;)
Ik heb mij online suf gezocht over wat het kan zijn, maar de paar suggesties die ik heb kunnen vinden zijn het niet (mistlamp achter, piepje bij achteruitrijden). Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

IMG_7414.jpg IMG_7413.jpg

Waar gaat de kabel aan het knopje naar toe?

Wellicht is het een kilometer registratie systeem welke automatisch de kilometers bijhoud? Als het een ex-lease auto is kan dit gebruikt zijn om de zakelijke en privé kilometers bij te houden. Hierop moet volgens mij officieel een aan/uit knop op vanwege privacyregels.

Kaas

Lid
Dank voor de snelle reacties en het meedenken. Daar had ik nog niet aan gedacht! Het is inderdaad een lease-auto geweest dus dat zou het best kunnen zijn. Ik heb het kastje eraf gehaald en het is zonder verdere delen van het dashboard eraf te halen erg slecht te zien waar de kabel naartoe gaat, want hij duikt meteen naar links. Daar kom ik wel dit tegen: een blokje met een oranje knipperende LED erop en een gebundelde 300v-kabel. Het lijkt erop dat de kabel hier naartoe gaat maar dat weet ik niet 100% zeker. Helaas kan ik er verder totaal niet goed bij, maar wie weet zegt dit al wat meer. Of wie weet zit dat knipperende oranje blokje in elke Octavia haha.

Filmpje: https://www.dropbox.com/scl/fi/szuz...7418.MOV?rlkey=hya19blszrgebx0n30850is45&dl=0

IMG_7415.jpg

Modules worden doorgaans vanuit de fabriek niet met tiewraps op gemonteeerd, dit lijkt me zeker niet origineel.

Stopt de module met knipperen wanneer je de schakelaar aan of uit zet?

RoelF

Forumguru
Fabriek niet, maar als je ziet hoe een gemiddelde achterruitrijcamera wordt geïnstalleerd door de dealer, zou dat nog wel kunnen hoor. Denk ook rittenregistratie. Voorzichtig loshalen, ben benieuwd!

Kaas

Lid
Helder, dan denk ik ook dat dat het zal zijn! Het knipperen is constant, ook als de auto uit staat. Binnenkort maar even eruit halen dan!

LdN

Forumguru
Zeker doen, het kan zo maar zijn dat het bedrijf waar de auto door gebruikt is je nog steeds kan volgen.
Ze zijn ook ooit bij een auto van ons vergeten de tracker te verwijderen en plotseling kwamen er allerlei meldingen
binnen en bleek de auto in Tjechie rond te rijden.

hemi24

Forumguru
Onder de motorkap al iets kunnen traceren?
Lijkt me dat er ook draden zijn aangesloten bij de accu (tenzij men het bij de zekeringenkast heeft aangesloten)..?

Eltjo

Forumguru
Ik heb met diverse vorige berijders van auto’s contact gehad terwijl ik de auto daar niet gekocht had.
Een keer had de berijder een ANWB keuringsrapport met telefoonnummer in de auto liggen, de andere keer vond ik een bonnetje van een winkel waar ook het mobiele nummer op stond.
Men vond dat nog leuk ook. “Kent u het kenteken .....? Ja, daar heb ik in gereden.”
Op die manier achterhaalde ik meer info over de auto en heb zelfs de reservesleutels toegestuurd gekregen die toen toch € 60 kostte.

Ook de leasemaatschappij kan je ook wellicht info verschaffen. De dealer kan je ook een uitdraai van de onderhoudsgeschiedenis geven. Hoewel die bij mijn huidige auto erg saai was, maar in dat geval weet je dat dan ook.

Laatst bewerkt:

Kaas

Lid
Ik ben even langs de garage geweest waar ik de auto gekocht heb, en de garagehouder vermoedde ook dat het ging om rittenregistratie. Hij heeft het hele gebeuren vakkundig (en kosteloos) voor mij verwijderd. Toch jammer dat het geen spannendere functie bleek te hebben ;') Bedankt voor het meedenken hier!

Bovenaan Onderaan