Pascal de Jong
Nieuw lid
Hallo allemaal, mijn naam is Pascal en rij nu mijn derde Fabia.
Eerst heb ik 2 mk1 combi’s gereden. Sinds 2020 rij ik een Fabia 2 Combi greenline (170000km bij aanschaf.)
De km stand is nu 354000km.
In de loop der jaren de gebruikelijke zaken laten vervangen die bij deze km stand naar boven komen.
Koppeling ,remmen rondom, schokdempers rondom etc etc.
Het stuur en de linkerstoel heb uit praktisch oogpunt vervangen, de corona tijd desinfectie vrat het stuur op en de linkerwang en zitting waren pudding geworden.
Wel wat bijzondere zaken gehad zoals:
Remlichtstoring, vaak bij nat weer.
Schakelaar vervangen hielp niet.
Een nieuwe fitting met stekker bij het achterlicht wel. (Lang leve klein gunnewiek, als dat mag)
Onverklaarbare motorstoring die gepaard ging met cruisecontrol die niets meer deed.
Na diverse bezoeken aan 3 garages en vele aanbevelingen zoals computer vervangen bleek de oplossing heel simpel.
Ik strekte een keer mijn linkerbeen en drukte het wat hard in het tapijt,en toen kreeg ik de storing weer.
Oorzaak: een klem van de cruisecontrol kabel in het kastje waar de obd stekker ook zit was wiebelig en maakte dan wel en dan geen contact.
De groene kabel met stekker opnieuw vastgezet en probleem was verdwenen.
Maar nu heb ik iets waar ik niet zelf uitkom.
Mijn airco gaat soms pas werken nadat ik boven de 2000-2500 toeren kom, meestal na circa 30 sec.
Dit fenomeen doet zich vaak maar niet altijd voor.
Dit gebeurd bij alle standen van de aanjager.
De airco is tot 2x toe afgevuld en onder druk gezet. Beide goed, er komt 12 graden koude kucht uit bij rijden en stilstand circa 15-16 graden.
Ook merk ik dat op stand 4 de snelheid van de aanjager wat fluctueert.
Bij constante snelheid niet, maar bij gas los kan hij opeens harder gaan.
De Dynamo geeft tussen de 13,5 en 14,5 volt dus die is goed. Accu is ook getest.
Wat zou deze werking van de airco kunnen veroorzaken?
Ik heb een 1.2 tdi met cfwa motorcode.
Groet Pascal
Eerst heb ik 2 mk1 combi’s gereden. Sinds 2020 rij ik een Fabia 2 Combi greenline (170000km bij aanschaf.)
De km stand is nu 354000km.
In de loop der jaren de gebruikelijke zaken laten vervangen die bij deze km stand naar boven komen.
Koppeling ,remmen rondom, schokdempers rondom etc etc.
Het stuur en de linkerstoel heb uit praktisch oogpunt vervangen, de corona tijd desinfectie vrat het stuur op en de linkerwang en zitting waren pudding geworden.
Wel wat bijzondere zaken gehad zoals:
Remlichtstoring, vaak bij nat weer.
Schakelaar vervangen hielp niet.
Een nieuwe fitting met stekker bij het achterlicht wel. (Lang leve klein gunnewiek, als dat mag)
Onverklaarbare motorstoring die gepaard ging met cruisecontrol die niets meer deed.
Na diverse bezoeken aan 3 garages en vele aanbevelingen zoals computer vervangen bleek de oplossing heel simpel.
Ik strekte een keer mijn linkerbeen en drukte het wat hard in het tapijt,en toen kreeg ik de storing weer.
Oorzaak: een klem van de cruisecontrol kabel in het kastje waar de obd stekker ook zit was wiebelig en maakte dan wel en dan geen contact.
De groene kabel met stekker opnieuw vastgezet en probleem was verdwenen.
Maar nu heb ik iets waar ik niet zelf uitkom.
Mijn airco gaat soms pas werken nadat ik boven de 2000-2500 toeren kom, meestal na circa 30 sec.
Dit fenomeen doet zich vaak maar niet altijd voor.
Dit gebeurd bij alle standen van de aanjager.
De airco is tot 2x toe afgevuld en onder druk gezet. Beide goed, er komt 12 graden koude kucht uit bij rijden en stilstand circa 15-16 graden.
Ook merk ik dat op stand 4 de snelheid van de aanjager wat fluctueert.
Bij constante snelheid niet, maar bij gas los kan hij opeens harder gaan.
De Dynamo geeft tussen de 13,5 en 14,5 volt dus die is goed. Accu is ook getest.
Wat zou deze werking van de airco kunnen veroorzaken?
Ik heb een 1.2 tdi met cfwa motorcode.
Groet Pascal