Bijzonder probleem met airco en oplossing cruise controle storing

Hallo allemaal, mijn naam is Pascal en rij nu mijn derde Fabia.
Eerst heb ik 2 mk1 combi’s gereden. Sinds 2020 rij ik een Fabia 2 Combi greenline (170000km bij aanschaf.)
De km stand is nu 354000km.
In de loop der jaren de gebruikelijke zaken laten vervangen die bij deze km stand naar boven komen.
Koppeling ,remmen rondom, schokdempers rondom etc etc.
Het stuur en de linkerstoel heb uit praktisch oogpunt vervangen, de corona tijd desinfectie vrat het stuur op en de linkerwang en zitting waren pudding geworden.
Wel wat bijzondere zaken gehad zoals:
Remlichtstoring, vaak bij nat weer.
Schakelaar vervangen hielp niet.
Een nieuwe fitting met stekker bij het achterlicht wel. (Lang leve klein gunnewiek, als dat mag)
Onverklaarbare motorstoring die gepaard ging met cruisecontrol die niets meer deed.
Na diverse bezoeken aan 3 garages en vele aanbevelingen zoals computer vervangen bleek de oplossing heel simpel.
Ik strekte een keer mijn linkerbeen en drukte het wat hard in het tapijt,en toen kreeg ik de storing weer.
Oorzaak: een klem van de cruisecontrol kabel in het kastje waar de obd stekker ook zit was wiebelig en maakte dan wel en dan geen contact.
De groene kabel met stekker opnieuw vastgezet en probleem was verdwenen.

Maar nu heb ik iets waar ik niet zelf uitkom.
Mijn airco gaat soms pas werken nadat ik boven de 2000-2500 toeren kom, meestal na circa 30 sec.
Dit fenomeen doet zich vaak maar niet altijd voor.
Dit gebeurd bij alle standen van de aanjager.
De airco is tot 2x toe afgevuld en onder druk gezet. Beide goed, er komt 12 graden koude kucht uit bij rijden en stilstand circa 15-16 graden.
Ook merk ik dat op stand 4 de snelheid van de aanjager wat fluctueert.
Bij constante snelheid niet, maar bij gas los kan hij opeens harder gaan.
De Dynamo geeft tussen de 13,5 en 14,5 volt dus die is goed. Accu is ook getest.
Wat zou deze werking van de airco kunnen veroorzaken?
Ik heb een 1.2 tdi met cfwa motorcode.

Groet Pascal
 

Pindasaus

Forumguru
Welkom! Je zorgt goed voor je auto.

Ook merk ik dat op stand 4 de snelheid van de aanjager wat fluctueert.
Bij constante snelheid niet, maar bij gas los kan hij opeens harder gaan.
Dat is normaal, dat komt doordat de accu zoveel mogelijk wordt bijgeladen tijdens het uitrollen, zodat de motor geen extra brandstof hoeft te verbranden om de weerstand van de dynamo te overwinnen. Tijdens het laden is de boordspanning iets hoger en draait de aanjager dus harder.
 

Pindasaus

Forumguru
Nee, waarom de airco dat doet, weet ik niet.

Bij mijn Fabia 3 doet de airco het direct, ook met een stationair draaiende motor. Afhankelijk van de koudevraag kan de auto besluiten om het stationair toerental te verhogen van 700 tot 1000 tpm.

Over de oorzaak kan ik alleen speculeren. Misschien is het expansieventiel niet goed, waardoor het koudemiddel pas verdampt bij een hogere doorstroomsnelheid, maar geen idee of zoiets überhaupt kapot kan of in een verkeerde stand kan staan. Dan heb je nog de pomp, bij de Fabia 3 is dat een kantelplaatcompressor met variabel slagvolume. Als het regelventiel daarvan niet goed werkt of de verkeerde stand doorkrijgt van de computer, pompt hij wellicht ook te weinig bij lage toerentallen. Het type koudemiddel en de hoeveelheid zijn denk ik al gecontroleerd?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Gaat daarom ook pas de airco koude lucht blazen vanaf 2000 - 2500 rpm?
Misschien de airco eens een keer opnieuw laten afvullen? Klinkt mij alsof er te weinig koudemiddel in je systeem zit en er pas bij een hoger toerental genoeg kan worden rondgepompt/gecomprimeerd…

De temperaturen die je noemt zijn volgens mij verre van oké…
 
De airco is twee keer afgevuld en gecontroleerd. Op de koudste stand geeft ie ook echt ijskoude kucht.
Het enige probleem is wanneer hij aangaat. En vaak is dat bij de eerste start van de dag, pas na enige tijd doet ie het. De rest van de dag doet hij het gelijk.
 
Bovenaan Onderaan