Binnenkort skodarijder

tpors

Lid
Eind dit jaar hoop ik hem te ontvangen: mijn Octavia Combi.

Mijn huidige auto is een Ford Mondeo. Deze bevalt eigenlijk prima. Hij is lekker ruim en voldoet voor mij goed als caravantrekker.
Op mijn zoektocht naar een nieuwe lease auto is voor mij de ruimte van de Octavia doorslaggevend geweest. Uiteraard spreekt het model mij ook erg aan. Daarbij opgeteld de betaalbare opties en de prestaties van de 1.4 TSI met DSG was de keus snel bepaald.

Nog een paar weekjes wachten maar...
 

Cordoba

Forumguru
:bloemen:Welkom Ton, ik ben benieuwd hoe je over een paar maanden de Octavia en de Mondeo vergelijkt.

Alvast veel plezier, Gert
 

tpors

Lid
Ik heb hem nog geen week, maar toch al een eerste reactie.
Ben erg tevreden over de auto. De DSG is echt geweldig.
Hij is ook erg stil, begon me hier toch wel zorgen over te maken na veel negatieve berichtgeving hierover.
Maar ondanks het stormachtige weer van afgelopen weekend ben ik ook hier positief over.
Heb overigens nog geen hoge snelheden (>130 km/uur) gereden.
De trekkracht van de motor is, in vergelijking met de Mondeo een hele vooruitgang. Met name vanaf de lage toerentallen direct al heel veel versnelling.

De binnenruimte is prima, dit had ik tijdens de proefrit ook al ervaren. Alleen de opbergruimte, met name in de achterbak valt erg tegen. In de Mondeo lag de laadvloer op drempelhoogte en was daaronder echt heel veel opbergruimte. In de Octavia is er naast het reservewiel nauwelijks ruimte voor een sleepkabel en startkabels.
Dat wordt dus kritisch kijken wat ik thuis moet laten. Gedeeltelijk komt dit doordat ik geen dubbele laadvloer heb gekozen.

Dan nog de vering. Dat was mij tijdens de proefrit niet opgevallen, maar wat is de vering stug!
Kon ik met de Mondeo zonder afremmen over drempels, dat is met de Octavia niet aan te bevelen, heb ik al herhaaldelijk gemerkt. Dat wordt flink remmen bij iedere drempel.
Wellicht komt dit ook door de winterbanden die gemonteerd zijn en erg hard opgepompt zijn (2,5 bar). Volgens het boekje zou 2,3-2,2 voldoende moeten zijn.

Ik miste bij mij nog de Drive Mode keuzeschakelaar. Maar dat blijkt een opties te zijn die ik niet heb gekozen.
Weliswaar kan ik het start/stop systeem uitschakelen met een knop, maar na iedere herstart staat de auto standaard toch met een ingeschakeld start/stop systeem.

Verder heb ik nog tevergeefs geprobeerd POI's toe te voegen aan de Amundsen navigatie. Ben bang dat dit niet zal lukken. Kom althans op het forum geen gelukt poging tegen.

Nog wat kleine onvolkomenheden waarvoor ik volgende week terug ga naar de dealer.
Over het geheel toch erg tevreden deze eerste dagen.
 

ertromp

Forumguru
@tpors : Mooi dat je Skoda je bevalt!
Die start stop is permanent uit te schakelen middels VCDS of VCP
Stel je vindt je besturing te licht dan is die ook nog middels VCP of VCDS te veranderen naar Dynamisch cfm. die Drive Mode select
2,5 bar vindt ik persoonlijk een mooie waarde vuur de bandendruk. Sleepkabel en startkabels?? Doe je pechhulp met je O3??? :D
 

tpors

Lid
Je verzamelt een hoop spulletjes gedurende de jaren.
Heb de startkabels inderdaad wel eens gebruikt om anderen te helpen.
Nu dus tijd voor een grote schoonmaak om niet meer alles mee te zeulen.
VCDS heb ik over gelezen en zie in je handtekening dat jij daar meer van weet :D.
Voor mij nog even te vroeg, daar wacht ik nog even mee.
 

Joske

Forumguru
Heb de startkabels inderdaad wel eens gebruikt om anderen te helpen.
het is ten zeerste af te raden om dit te doen... althans, tenzij je je eigen batterij afkoppelt (ik weet het.. dat is idioot, maar het zijn voorschriften). Mijn dealer heeft me gewaarschuwd dat er zich serieuze piekspanningen kunnen manifesteren met complete modules die naar de kersen gaan.. En ze kunnen het uitlezen dat er piekspanningen geweest zijn, dus bye bye garantie dan. Want het staat specifiek vermeld.


Ik geef het maar mee ;)


Voor de rest lees ik een tevreden O3 driver!

ohja, 2.5bar is echt wel ok voor de banden hoor :)
 
Bovenaan Onderaan