Ik heb hem nog geen week, maar toch al een eerste reactie.
Ben erg tevreden over de auto. De DSG is echt geweldig.
Hij is ook erg stil, begon me hier toch wel zorgen over te maken na veel negatieve berichtgeving hierover.
Maar ondanks het stormachtige weer van afgelopen weekend ben ik ook hier positief over.
Heb overigens nog geen hoge snelheden (>130 km/uur) gereden.
De trekkracht van de motor is, in vergelijking met de Mondeo een hele vooruitgang. Met name vanaf de lage toerentallen direct al heel veel versnelling.
De binnenruimte is prima, dit had ik tijdens de proefrit ook al ervaren. Alleen de opbergruimte, met name in de achterbak valt erg tegen. In de Mondeo lag de laadvloer op drempelhoogte en was daaronder echt heel veel opbergruimte. In de Octavia is er naast het reservewiel nauwelijks ruimte voor een sleepkabel en startkabels.
Dat wordt dus kritisch kijken wat ik thuis moet laten. Gedeeltelijk komt dit doordat ik geen dubbele laadvloer heb gekozen.
Dan nog de vering. Dat was mij tijdens de proefrit niet opgevallen, maar wat is de vering stug!
Kon ik met de Mondeo zonder afremmen over drempels, dat is met de Octavia niet aan te bevelen, heb ik al herhaaldelijk gemerkt. Dat wordt flink remmen bij iedere drempel.
Wellicht komt dit ook door de winterbanden die gemonteerd zijn en erg hard opgepompt zijn (2,5 bar). Volgens het boekje zou 2,3-2,2 voldoende moeten zijn.
Ik miste bij mij nog de Drive Mode keuzeschakelaar. Maar dat blijkt een opties te zijn die ik niet heb gekozen.
Weliswaar kan ik het start/stop systeem uitschakelen met een knop, maar na iedere herstart staat de auto standaard toch met een ingeschakeld start/stop systeem.
Verder heb ik nog tevergeefs geprobeerd POI's toe te voegen aan de Amundsen navigatie. Ben bang dat dit niet zal lukken. Kom althans op het forum geen gelukt poging tegen.
Nog wat kleine onvolkomenheden waarvoor ik volgende week terug ga naar de dealer.
Over het geheel toch erg tevreden deze eerste dagen.