Binnenspiegel dimmend maken?

Svanur

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik rij momenteel een Fabia Combi Greenline 1.2
Ik heb 's-avonds veel last van de lichten van de auto's die achter me rijden maar ook aan de voorkant.
Ik heb eigenlijk altijd al een zelfdimmende binnenspiegel gehad alleen zit deze in de Fabia er niet in.
Heeft iemand ideeën of tips of het zelf dimmend te maken met folie of iets dergelijks?

Ik lees graag jullie reacties!

Alvast bedankt,

Svanur.

RefleCs

Forumguru
Zelf heb ik mijn spiegel altijd ietsje te hoog staan zodat het niet direct de lichten in mijn ogen heb. Ik moet dus ietsje omhoogkomen om goed in mijn spiegel te rijden. Zo rij ik al jaren en het werkt perfect. Althans in VAG auto's. Ik heb tijdelijk een keer een Mercedes A en een Opel Corsa gehad en daar was het beide niet mogelijk in.

Cordoba

Forumguru
Een zelfdimmende spiegel is wel wat complexer dan een folie.

Een zelfdimmende spiegel bestaat uit de volgende lagen:
- het glas (als drager én beschermer voor de eigenlijke spiegel)
- een zogeheten TCO laag (Transparant Conductive Oxyde, meestal ITO of SnO) van typisch zo'n 80 nm dik (80 nm = 0,08 micron)
- een schakelbare laag die met behulp van een spanning van pakweg 1 Volt, geschakeld kan worden tussen transparant en donker.
- de eigenlijke spiegel, een metaallaag
- vaak nog een beschermende coating aan de achterzijde van de metaallaag.

Door tussen de TCO en de metaallaag óf wel óf geen spanning te zetten kun je de laag schakelen tussen donker en helder, maar om te kunnen schakelen heb je die spanning van ca. 1 Volt nodig en ook een signaal wanneer er geschakeld moet worden. Om te bepalen wanneer de spiegel gedimd moet worden, zit er bij auto's die dit OEM hebben een sensor achter/naast het spiegelglas die het invallend licht meet, en een lichtsensor in de voet van de binnenspiegel. Het licht van beide sensoren wordt vergeleken om te bepalen of je mogelijk last hebt van verblinding.

Kortom: voor een zelfdimmende spiegel, moet je de binnenspiegel vervangen, je moet een voorruit hebben die ervoor geschikt is (uitsparing in de 'mattering bij de spiegelvoet voor de lichtsensor), en je moet nog wat extra draden trekken om de spiegel en sensoren van spanning te voorzien en de meetwaardes te vergelijken.

Ik denk dat deze uitleg voldoende is, om duidelijk te maken dat je niet met een stukje magisch folie een zelfdimmende spiegel kunt creëren.

@Reflecs: zo heb ik mijn buitenspiegels altijd ietsje te laag staan, zodat ik iets moet bukken voor optimaal zicht in de buitenspiegels. Ook ooit een fout gemaakt om een B-Corsa te kopen, en dat was bijna het enige dat geen probleem was aan die (nieuwe) auto.

Ronnie

Forumguru
Even zoeken in 't forum.....
@Antera (dacht ik) heeft er een beschrijving van geplaatst, zo'n 14 dgn. geleden of zoiets)

Antera

Donateur
Even zoeken in 't forum.....
@Antera (dacht ik) heeft er een beschrijving van geplaatst, zo'n 14 dgn. geleden of zoiets)

http://www.skodaforum.nl/board/f45/anteras-skoda-octavia-1-rs-14127-6.html

Ik heb er inderdaad een in me auto gebouwd en deze werkt perfect. Wel is de verplichting dat je nu een regensensor hebt omdat anders de voet op het raam niet geschikt is voor de zelfdimmende binnenspiegel. Indien je dit niet hebt moet er een andere voet gelijmt worden op de voorruit. Zoals ik kan zien in etka is de binnenspiegel voor en fabia hetzelfde als die ik heb . Hier een uittreksel uit etka. moet je wel even kijken naar het chassisnr zo te zien maar denk eerder dat dat met de kleur te maken heeft

daarna los stekkertje en wat draden en dan deze aan je massa van je binnenverlichting knopen en een draad naar de zekeringenkast en dan een draad naar je achterruitrijlampen zodat hij ontdimt als je hem in zijn achteruit zet

joergarms

Senior Member
Geen idee wat de, originele zo kost, maar volgens mij zijn ze ook universeel verkrijgbaar. Wie weet zelfs op n batterij, scheelt weer draden trekken.

Hetzer

Forumguru
@svanur, Welkom op het forum, maar stel je eerst eens voor in het Meet & Greet topic voordat je topic ga starten, zo weten de forumleden ook wie je bent.

Bovenaan Onderaan