Binnenspiegel lijmen

tully

Nieuw lid
Wou de binnenspiegel verstellen had ik ineens de hele spiegel in mijn hand, zomaar los gelaten. Heb Loctite 319 gekocht volgens de verkopen is het daarvoor bedoeld. Op de verpakking staat dat je de bevestigingsplaat van de spiegel moet afhalen maar hoe doe je dat precies? Er zit zo'n rond ijzeren plaatje dat je kan verschuiven, ik heb er een schroevendraaier onder gezet en hij komt een beetje los, durf er geen kracht op uit te oefenen, bang om het helemaal kapot te maken.
Iemand tips hoe je dit het beste kunt doen?

Desperado

Forumguru
Volgens mij kan die spiegel niet uit elkaar. Als ik het goed begrijp is alles los van het raam?
Dan zou ik naar de Ford dealer gaan, die hebben spiegelstickers voor binnenspiegels. Kosten een paar euro en werkt perfect!

tully

Nieuw lid
De foto is niet echt scherp maar ik denk dat het wel gaat. Het bevestigingsplaatje is zo'n 32 mm in diameter en zo'n 2 mm in dikte en gemaakt van metaal.

De beschrijving op de verpakking zegt dat je eerst het bevestigingsplaatje met lijm moet insmeren en daarna gedurend 1 minuut stevig op de plaats moet aandrukken, en vervolgens 15 minuten moet wachten voordat je de spiegel aanbrengt. Ik kan proberen om de hele spiegel te plaatsen en dan 15 minuten stevig aan te drukken en precies op zijn plaats te houden maar dat gaat mij niet lukken.

Die Locktite heb ik al gekocht voor €15,00 dus wil ik die eerst proberen voordat ik iets anders ga gebruiken.

http://i1020.photobucket.com/albums/af326/Z14a7pQ9z/Foto0238_zps05c0e2ea.jpg

The bone collector

Senior Member
Ik heb het vroeger ook eens gehad, met mijn Felicia. Bij vervanging van de voorruit. Gewoon zo lijmen, dat doen ze in de garage ook, geen enkel probleem. Ik geloof dat die spiegel niet (gemakkelijk) uit elkaar kan.

Overigens moest hij ooit kapot gaan en je zoekt een andere, het zijn dezelfde spiegels dan in een golf III.

Desperado

Forumguru
Ik heb het ook eens geprobeerd toen ik Felicia reed, gevolg was een kapotte spiegel. Ze kunnen niet uit elkaar. Ik heb toen een nieuwe gehaald en kreeg de opmerking erbij dat ik mazzel had dat de voorruit heel was gebleven.
Oef....dat was diep graven in het geheugen

tully

Nieuw lid
Wacht tot het een beetje droger is en dan lijm ik die spiegel aan de voorrruit met Loctite, minuutje aandrukken en dan zie ik het verder wel.

Ronnie

Forumguru
Spiegel en plaatje moeten uit elkaar kunnen (veiligheidsvoorschrift), VW gebruikt meestal een strakke klemveer.
Plaatje fixeren met Duck tape is beter; iedere beweging van de vinger maakt de lijmverbinding zwakker.
Natuurlijk eerst goed ontvetten met thinner of alcohol.

tully

Nieuw lid
Inderdaad plaatje kan los van de spiegel, stevig mes ertussen en hup het is los zonder veel kracht te zetten.
Nu de spiegel weer op het plaatje krijgen zonder de voorruit kapot te maken, dat zou echt een ramp zijn.

Als ik de constructie goed bekijk dan denk ik dat je de spiegel in een verticale stand moet zetten en hem dan een kwart slag draaien zodat hij weer vast zit. Er zitten wat slijtageplekken op het plaatje en de binnenkant van de spiegelvoet en daarvan uitgaande weet ik bijna zeker dat dit de juiste manier is.

Goed opletten dat ik het plaatje op de goede manier op de ruit lijm anders komt de spiegel ondersteboven te hangen.

Ik zal morgen overdag wat foto's maken en die op het forum posten

VWim

Forumguru
Om te voorkomen dat je spiegel zo dadelijk op de verkeerde plaats zit kun je het beste als volgt te werk gaan:
- Ruit aan binnen uit buitenzijde schoonmaken
- Aan buitenzijde uitmeten waar de spiegel moet komen.
- met behulp van bijvoorbeeld een watervaste stift aan de buitenzijde aftekenen
- dan aan de binnenzijde het plaatje er op lijmen, let inderdaad op de juiste montage. De goede kant boven!
- laten drogen volgens voorschrift
- stiftmarkeringen aan de buitenzijde verwijderen met bijvoorbeeld thinner
- na voldoende droging spiegel plaatsen.

Attentiepunt: droging zal, in verband met de lagere buitentemperaturen langer in beslag nemen.

Succes!

tully

Nieuw lid
Op de voorruit zit aan de binnenkant een zwart rond vlak, dit is niet het gaasje waar de lijm op zit. Ik vraag mij nu af of dit ook verwijderd moet worden of dat dit in de ruit zit en dient om de spiegel op de goede plaats te krijgen.

tully

Nieuw lid
De foto's, gemaakt met m'n mobiel, niet al te scherp maar toch duidelijk genoeg om een beeld te krijgen.

Op deze foto zie je het bevestigingsplaatje, deze kant gaat in de voet van de spiegel en moet volgens mij precies zoals op deze foto op de ruit gelijmd worden wil de spiegel goed komen te zitten.

http://i1020.photobucket.com/albums/af326/Z14a7pQ9z/Foto0240_zpse9cc912a.jpg

Op deze foto zie je de binnenkant van de spiegelvoet in zijn uiteindelijke stand, volgens mij moet je de spiegel een kwart slag draaien het bevestigingsplaatje en de spiegelvoet en elkaar laten vallen en daarna de spiegel een kwartslag terug draaien.

http://i1020.photobucket.com/albums/af326/Z14a7pQ9z/Foto0241_zps32efa230.jpg

Bovenaan Onderaan