Binnenste homokineet heeft speling

heb een beetje een slaand gevoel in mn auto
dit treedt alleen op onder gas en onder druk wordt het erger
sturend naar links is het ook erger dan naar rechts
aangezien ik ook een overslaande bougie had dacht ik eerst aan onregelmatig lopen vd motor.
vanavond eronder gelegen en gezien dat de binnenste homokineet van de rechter as behoorlijk speling heeft.
iemand ervaring/ fabia probleem/ alleen homkineet vvgen
het is overigens een automaat
rens

Ronnie

Forumguru
een axiale speling van plm. een cm. is normaal op een kineet, je kunt de as als het ware iets heen en weer schuiven. (dit is voor het in-en uitveren van de auto)
Aan de bakzijde is een dwarsspeling vrij ongebruikelijk omdat deze nauwelijks zo belast en gedraaid wordt als aan de wielzijde.
Het geluid zal dan ook geproduceerd worden door de wielzijde.

Iets speling op het lager in de versn.bak is ook niet ongebruikelijk, daardoor lijkt het of er speling op de kineet zit.

de speling zit aan de bakzijde en je kunt hem aardig naar boven en beneden bewegen
het geeft ook een beetje een slaand gevoel onder belasting
eigenlijk alsof er een bobbel op je band zit die echter weg is als je het gas wegneemt

Ronnie

Forumguru
Bijna altijd is het de kineet aan de wielzijde, deze heeft verreweg het meest te verduren......
Zoals al gezegd, speling aan de bakzijde is vrij onbelangrijk. Voel maar aan de andere kant, is precies hetzelfde.

buitenzijde heeft geen speling, binnenzijde wel lengte en dwars richting
maar als het dat niet kan zijn
waar komt die slaande beweging dan vandaan
zoals gezegd alsof er een bobbel in mn band zit of alsof ik over een dikke stippellijn heenrijd.
Het is echter weg als ik het gas wegneem.
het is ook hoofdzakelijk als hij onder druk gezet wordt (optrekken en op de CC bij 120 kmh)
koppelomvormer ?

Ronnie

Forumguru
Koppel omvormer is onwaarschijnlijk, deze draait het motortoerental (is dus veel te hoog toerental).
Auto opkrikken aan de voorzijde met beide wielen van de grond, motor starten en dan gas geven in de D(rive).
Wielen met het stuur volledig inslaan naar links en rechts en dan gaan bijremmen om belastig te creeren.
Dit zou dan de speling aan het licht moeten brengen.
Zo onbelast op een brug zal het niet aan het licht brengen......

guitar_billy

Senior Member
@Ronnie, sluit de binnenste niet zomaar uit...ook die kunnen verslijten / stuk gaan.

@Rens914, ik zou de binnenste homokineet laten nakijken. ik heb recentelijk een binnenste vervangen bij mijn octavia, voor dezelfde symptomen.

nu zijn vaker de buitenste homokineten versleten omdat die zoals Ronnie al aangaf veel meer te verduren hebben, echter de binnenste kunnen ook slijten met het door jouw geschetste probleem.

als ik het zou moeten beschrijven is het met versleten binnenste homokineten een gehobbel gevoel, alsof een wiel niet helemaal centrisch bevestigd is.
dit voelt rechtuit (optrekken) aan alsof de neus van de auto naar links en naar rechts wil, en als je door een bocht gaat en dan gas geeft kan het een enorm gehobbel worden, het excentrisch gevoel. en als er maar een van de binnenste niet goed is, is het link versus rechtsom gevoel ook niet gelijk.

Ronnie

Forumguru
@Ronnie, sluit de binnenste niet zomaar uit...ook die kunnen verslijten / stuk gaan.
Ik sluit de binnenste ook niet (helemaal)uit, ik heb echter nog maar 1 keer een binnenste kineet vervangen door uitdroging door een kapotte gescheurde sok. Dit was over het hoofd gezien na een forse frontale schade.....

je beschrijft hier idd het gevoel dat ik heb
ga hem morgen even omhoog zetten en de daarna een ander as'je steken
thankx allen
rens

guitar_billy

Senior Member
Ik sluit de binnenste ook niet (helemaal)uit, ik heb echter nog maar 1 keer een binnenste kineet vervangen door uitdroging door een kapotte gescheurde sok. Dit was over het hoofd gezien na een forse frontale schade.....

de mijne was ook de eerste binnenste sinds ik me autobezitter mag noemen (niet zelf vervangen overigens). :)

we horen nog wel van Rens914 hoe het vergaan is denk ik.

idd de binnenste homokineet die slaat
maar
bij het uitlezen kwam ik ook nog een kapotte voorste lambda sonde tegen
gaat weer centen kosten
rens

Bovenaan Onderaan