Bizar zuinig

Loco

Lid
All,

Ik zal beginnen met mezelf voor te stellen. Mijn naam is Dennis en woonachtig in het mooie 't Gooi. Tot voor kort reed ik een Skoda Fabia 1.2TDi Greenline Businessline als leaseauto van de zaak.

Doordat ik voor een andere uitdaging binnen de organisatie heb gekozen kom ik niet meer in aanmerking voor een leaseauto en heb ik een eigen auto moeten kopen. Zo'n 4 weken geleden heb ik een Octavia I uit '99 gekocht. Het betreft een 1.6 GLX...en tot op heden bevalt hij me zeer goed. Ik heb hem gekocht met 139.000km met NAP, nieuwe APK en een nieuwe distributieriem, waterpomp en spanrollen voor het schrikbarende bedrag van € 1600,- :D

Ik heb tot nu toe exact 1200km gereden en dat heeft me 59ltr brandstof gekost. Jullie zullen begrijpen dat ik hier zeer blij verrast mee ben. 1 op 20 gemiddeld dus...

Hebben meer van jullie zulke positieve ervaringen qua verbruik? (Ik rij 95% snelweg en ben een anticiperende chauffeur)

Ik ben benieuwd... :)

Bijlagen

• 11034040_10205416913281452_692258971205030865_n.jpg
    11034040_10205416913281452_692258971205030865_n.jpg
    32,4 KB · Weergaven: 29

Cordoba

Forumguru
Dit lijkt me zo 'bizar zuinig' dat ik uitga van een tankfout, of domweg ergens een tankbeurt vergeten bent te noteren. Met tankfout versta ik in dit geval dat er na die 1200 km rijden en 59 liter tanken, minder in de tank zit dan vóór je aan die 1200 km begon. Als ik op Spritmonitor kijk, is 1:15,5 zo'n beetje het zuinigheidsrecord voor jouw auto.

En natuurlijk welkom Dennis.

Laatst bewerkt:

Loco

Lid
Geen vergissing Cordoba. Zowel de digitale "verbruiksmeter" geeft een gemiddelde aan van 6ltr per 100km (niet de foto die bijgevoegd is) en de ouderwetse manier van berekenen (rekenmachine) geeft dezelfde uitslag.

Maar ik begrijp je gedachte dat er wel ergens een fout moet zitten, maar dit is niet het geval. Over een paar duizend km heb ik natuurlijk een veel beter beeld, maar tot op heden ben ik blij verrast.

Rob

Forumguru
Geen vergissing Cordoba. Zowel de digitale "verbruiksmeter" geeft een gemiddelde aan van 6ltr per 100km (niet de foto die bijgevoegd is) en de ouderwetse manier van berekenen (rekenmachine) geeft dezelfde uitslag.

Maar ik begrijp je gedachte dat er wel ergens een fout moet zitten, maar dit is niet het geval. Over een paar duizend km heb ik natuurlijk een veel beter beeld, maar tot op heden ben ik blij verrast.

Allereerst welkom Loco.
6l/100km is geen 1 op 20 maar 1 op 16,66.
5l/100km is wel 1 op 20 en lijkt me alleen te kunnen lukken wanneer je 100km lang 80 km/h zonder stoplichten achter een vrachtwagen rijd..

Joske

Forumguru
Welkom alvast, (ookal is dit niet het juist subforum ;) ) enneuh, wees maar vooral enthousiast over je nieuwe Škoda :thumbsup:

• Leuk
Waarderingen: Loco

Loco

Lid
Hoi Rob...

Goed punt en dat is ook een foutje mijner zijde...

En nee, ik rij geen 80km/u achter vrachtwagens ;) Ik hou me wel keurig aan de geldende max snelheid (na € 2000 aan bekeuringen per jaar in de leaseauto). Daarbuiten anticipeer ik veel en "bezig" ik het nieuwe rijden. Dodelijk saai, maar een stuk zuiniger.

De bijgevoegde foto laat een goede waarde zien van het dagelijkse. Snelheid rond de 100km/u op een vlakke weg (in dit geval de A1 bij Muiden) en een gemiddeld verbruik van 4ltr/100km.

Overigens zou ik 1 op 16,66 nog steeds erg zuinig vinden.

Tot op heden exact 1200km gereden met de Skoda (bij aanschaf dagteller op 0km gezet) en totaal 59ltr verbrand aan brandstof.

• Leuk
Waarderingen: Rob

Rob

Forumguru
80km/h achter een vrachtwagen was ook maar een geintje ;)
1 op 16 is inderdaad al hartstikke mooi. Geniet in ieder geval van je auto en van het forum :thumbsup:

• Leuk

Cordoba

Forumguru
@Loco Dennis voor de juiste verbruikscijfers moet je wel de km-stand gebruiken bij het tanken (net als de verbruikte liters). Je hebt na je laatste tankbeurt (als ik het goed lees) nog een aantal km's gereden om aan die 1200 km te komen, maar de tank niet meer bijgevuld. Dan heb je dus een legere tank dan aan het begin van de meting. Met die logica kan ik met mijn Fabia wel meer dan 800 km rijden zonder brandstofverbruik: ik gooi de tank vol en ga rijden, en als de tank leeg is meet ik het verbruik: ik heb niet getankt, maar wel 800+ km's gereden, dus verbruik.... nul.;)

CDK

Forumguru
Welkom hier en gefeliciteerd met je nieuwe ride @Loco. Ik zal dat zuinige rijden van jou wel compenseren dan ;)

• Leuk

Blackokkie2

Forumguru
Verbruik op basis van 1 tankbeurt is niet heel betrouwbaar, maar incidenteel kun je best heel zuinig rijden hoor en is die 1 op 20 wel haalbaar, structureel zal je anders uitkomen.

Bovenaan Onderaan