Blaas/zuiggeluid bij meer dan 50% belasting motor 2.0TDI

VEEJAY

Forumguru
Vandaag helaas de auto bij de lokale Seat dealer moeten achterlaten omdat er plots een blaas of zuiggeluid als je de de pedaal wat dieper intrapt. Dus als je langzaam de toeren inklimt is er niks aan de hand, stationair ook niet. Qua vermogen was er geen verschil.

De dealer en ik dachten dat er een slangetje of iets loszat. Maar dat was het niet.

De dealert heeft een uur gezocht maar kon niks vinden, morgen gaan ze verder door vanalles los te halen en weer vast te zetten. Iemand een idee/zoiets meegemaakt?
 

Tallguy

Forumguru
Een plotseling hoorbare fluit/blaas bij gas geven kan idd duiden op een turbo die binnenkort de geest kan gaan geven (aldus mijn dealer).

Rookt de auto ook meer bij gas geven?
 

VEEJAY

Forumguru
Geen extra rook, geen vermogenverlies, geen anders klinkende turbo. Hopelijk weet men vandaag meer...
 

VEEJAY

Forumguru
Dat is een mogelijkheid Purk, op een ander forum heeft iemand gepost dat men eerst niets kon vinden omdat de scheur te klein was. Daarna werd het groter en had men de diagnose gesteld..
 

purk

Senior Member
ja dat weet ik uit ervaring! Vaak scheuren deze slangen in een bocht, aan de binnenkant.

demonteren van de slangen en heel erg goed bekijken is dan vaak de enigste oplossing.
 

Constant

Erelid
Klinkt identiek aan de minischeur in de turboslang bij mijn VW Golf III TDi, in het begin alleen het geluid, na enkele dagen ineens dramatisch verlies aan vermogen en mega rookwolken. De garage had inderdaad veel moeite het scheurtje van 1 cm lang te vinden ondanks dat direct de diagnose juist was dat het de turboslang moest betreffen. Mini mankement met relatief veel impact. Bovendien uitkijken dat je motor niet oververhit raakt (zal wel meevallen met het huidige weer).
 

___JC___

Forumguru
Als je blaasgeluiden hoort moet er iets lekken lijkt me. Als het vermogensverlies niet merkbaar is zal het inderdaad een minimaal scheurtje zijn.

Jij hebt wel mazzel met je turbo he VJ?
 

VEEJAY

Forumguru
Nou JC tis pas de tweede bij 135K nu. En er is in beide gevallen niets geploft maar wordt preventief vervangen. Das bij mijn neefje met de Audi wel anders die heeft twee keer langs de weg gestaan omdat de turbo de hele motor in de soep heeft laten lopen...

Ik rij nu de nieuwe Mondeo 1.8 met allerlei opties, niet verkeerd an sich. Laat ze maar ff de tijd nemen met de soda.

(ps. nickplaatje is wel erg toepasselijk weer nu)
 

___JC___

Forumguru
Nou JC tis pas de tweede bij 135K nu. En er is in beide gevallen niets geploft maar wordt preventief vervangen. Das bij mijn neefje met de Audi wel anders die heeft twee keer langs de weg gestaan omdat de turbo de hele motor in de soep heeft laten lopen...

Ik rij nu de nieuwe Mondeo 1.8 met allerlei opties, niet verkeerd an sich. Laat ze maar ff de tijd nemen met de soda.

(ps. nickplaatje is wel erg toepasselijk weer nu)

VJ in een Mondeo? Kussentje erbij gekregen voor op de stoel zeker :grin:
 

VEEJAY

Forumguru
LOL, de parkeersensoren voor en achter zijn mijn redding :)

Veel bekijks met die auto trouwens..
 

ZeroNRG

Senior Member
De dealert heeft een uur gezocht maar kon niks vinden, morgen gaan ze verder door vanalles los te halen en weer vast te zetten. Iemand een idee/zoiets meegemaakt?

Na mijn aanrijding in maart is bij het herstel van de auto een van de slangklemmen niet goed vast gezet door CARe, dit probleem manifesteerde zich eigenlijk pas afgelopen maand.

Direct na onderzoek van de dealer bleken ze al een vermoeden te hebben dat er in de buurt van de turbo een van de slangen lekte. Volgende dag de auto voor "reparatie" langs gebracht en conclusie was dat de klem niet op de juiste plek zat, wat natuurlijk door de dealer wel gedaan is.
 
Dus ook een negatieve ervaring met Care.
Mijn reparatie van mijn Laguna is onderhuids ook niet goed uitgevoerd.
De claxon onder de bumper is niet goed aangesloten
En de stootstrips op de portieren zit los aan de bestuurderskant.
Meer ervaringen met Care?
 
Is er achteraf een katalysator aangebracht? Bij mij hebben ze de randen niet goed afgeveild van het stuk dat ze eraf hebben moeten zagen.

Hierdoor begon mijn 'motor' te fluiten bij het intrappen van het gaspendaal. Bleek dus de katalysator te zijn.
 

___JC___

Forumguru
Ik ben ook geen fan van Care. Ben een paar keer terug geweest omdat ze de reparaties niet goed uitvoeren of omdat de poetsmiddel nog wit in de naden zat (niet goed uitgepoetst). Volgens mij hebben ze het gewoon te druk daar.
 
Inderdaad JC CARe is een slecht bedrijf. Ik weet niet bij welke vestiging jij geweest bent, maar in Eindhoven ook niet best. Ze hebben na een schade het klepje van het sleepoog laten verdwijnen (was weg toen ik de auto ophaalde) en dacht je dat ze een krasje extra meenemen? Of wat dacht je van een schade die 3 dagen gepland is en later 2 weken blijkt te duren. Bellen en de reactie is wat zeurt u nu u heeft toch een vervangende auto. Leaseplan stuurt je er heen maar voor mij is dat niet van harte.
 

___JC___

Forumguru
Ik ben in Den Haag geweest, dat viel wel mee.
De laatste keer in Sassenheim geweest en dat was echt slecht.
 
Om even op de fluittoon terug te komen:

Ik kom ook zojuist terug van de dealer (voor andere klachten overigens), daar meldde de monteur dat hem een fluittoon opviel, en dat dat duidde op een defecte Turbo. Als het goed is gaat deze nu vervangen worden...

Dus wellicht niet de slang, maar toch de turbo, zoals ik hier eerder al las? (Let op: ik vertrouw hierbij volledig op mijn dealer. Ik aanvaard dan ook geen enkele aansprakelijkheid :D)
 
Bovenaan Onderaan