Blauw grijze rook wolk uit de uitlaat

rocket

Senior Member
Vorige week reed ik op de snelweg auto begon een beetje te hikken en er kwam een rook wolk achter uit dat was niet normal . en nu rijd de auto weer prima, beter als daar voor.

Edwin

Cordoba

Forumguru
Blauw grijze rook, wijst vaak op olieverbruik. Heeft de auto recent een oliewissel gehad, of (teveel) olie bijgevuld? In elk geval het oliepeil even goed in de gaten houden.

Cordoba

Forumguru
Het blauwe in de rook is eigenlijk altijd olie, dus vandaar mijn vragen. Bij sommige motortypes kan ie bij een te hoog oliepeil wel eens een slok motorolie binnenhalen. Ik heb het zelf ooit gehad na een grote beurt, waarbij de olie wat te ruim was gevuld, dat in een lange doordraaiende bocht die ik flink op snelheid nam, dat ie een slok motorolie inhaleerde, en daar gaat een diesel toch wat rottig van lopen. In elk geval gewoon met de hand regelmatig je oliepeil checken komende tijd, om te zien of daar vreemde veranderingen in zitten.

peperskoda

Forumguru
Het zou het roetfilter kunnen zijn, maar dan brand er een overeenkomstig lampje in je dashboard. Was dat niet het geval dan is het zaak om je oliepeil wat vaker te controleren, niet alleen op niveau maar ook op sporen van koelvloeistof.

Bovenaan Onderaan