Blauwe rook bij losmaken oliedop en ander advies gevraagd

Mark Van Kuijk

Nieuw lid
Ik overweeg om een O2 te kopen uit 2007 met 118000 op de teller. Enkele vragen:
- bij draaiende motor oliedop losmaken gaf veel blauwe rook uit de opening en best veel druk zodat dop stuiterde. Ik lees wisselende reacties of dit goed of slecht is.

- lucht van vlissingen heeft chroom wat aangetast. Mogelijk makkelijk te verhelpen, maar moet ik dan extra checken op chassis en roestvorming?

- remschijven achter zijn dun. Iemand indicatie voor kosten?

- cosmetisch, best wat gebruikersporen, vooral bij deurhendels. Te polijsten?

Altijd dealeronderhouden en eigenlijk nog geen extra kosten gehad. Aandachtspunten?
Is het bij deze ook zo dat de ramen in de deur kunnen vallen?

Vraagprijs 7800 particulier

Alvast bedankt.

Mark
 

ertromp

Forumguru
Een O2 met 118000 op de teller en dan al veel blauw rook en druk via de olievulopening? Dat klinkt niet goed. Kan een overdruk vanuit het carter zijn door slechte zuigerveren. Wellicht compressiemeting tijdens een aankoopkeuring laten doen.
Krassen zijn te polijsten als je de kras nat maakt en deze is dan niet meer zichtbaar dan is er wat aan te doen.
Remblokken en schijven achter: reken op ca. € 250,- bij een universele garage en €319,- bij de dealer
 

Mark Van Kuijk

Nieuw lid
Bedankt, is het dan een kwestie van zuigerveren vervangen (prijs?) of is het dan een indicatie van iets anders (begin van meer gelazer).

Is reparatie noodzakelijk of kan het verder geen kwaad. Hij trok verder heel prima en de turbo deed ook goed zijn werk.
 

Cordoba

Forumguru
Het polijsten van de krassen bij de deurhendel is misschien niet zo eenvoudig als je uit de tekst van @ertromp zou denken. Gewoon in het vlak van het plaatwerk van de deur is vrij eenvoudig, maar de krassen in de 'kommen' onder de deurgrepen zitten, is het een stuk lastiger. Dat is eigenlijk alleen goed te doen met een geschikte polijstkegel of een bol op een goede accuboor. Een gewone boormachine, daar verniel je te snel de lagers, doordat de belasting loodrecht op de as staat, terwijl een boormachine normaal juist in de richting van de als belast wordt. Bij een accuboor is het ook slecht voor de lagers, maar die apparaten zijn vaak voor een paar tientjes te vervangen.

Zoals ertromp ook al opmerkt: blauwe rook en ook bij een relatief lage km-stand van 118.000 km, en dan ook nog dealer onderhouden? Bij mij beginnen in elk geval alle alarmbellen te rinkelen, ik weet niet wat er precies aan de hand is, maar als de info en jouw beschrijving kloppen, klopt er iets niet aan deze auto. Overigens ingevulde onderhoudsboekjes kun je ook voor een paar euro kopen, om bij een onverkoopbare auto te doen. Ik zou zeggen bel/mail eens met een garage die in het onderhoudsboekje heeft gestempeld.
 

Cordoba

Forumguru
Ik begrijp dat je de auto in Vlissingen bij een particulier hebt bekeken? Anders zou een aankoopkeuring door bijvoorbeeld Vagtechniek in Nuenen een goede zijn, maar dat is vanuit Vlissingen nogal een stukje tuffen.
 

Mark Van Kuijk

Nieuw lid
Klopt, particulier in Vlissingen. Verder heel prima mensen die betrouwbaar overkomen. Ik kan altijd nog een ontbindende voorwaarde opstellen.
 

Cordoba

Forumguru
Zelfs al zijn de mensen betrouwbaar: buiten hun weten hoeft de auto niet automatisch ook betrouwbaar te zijn.
Ik kan over deze verkoper en auto moeilijk oordelen op afstand, maar ik weet dat er ook verkopers zijn die zich als particulier voordoen en zo twijfelachtige auto's voor teveel geld verkopen, en daarbij kun je dus ook gewoon ingevulde onderhoudsboekjes bestellen om makkelijker te verkopen. Dat is hier dan waarschijnlijk niet van toepassing, maar goed om je te realiseren als je een auto zoekt.
 

TheoStek

Forumguru
Klopt, particulier in Vlissingen. Verder heel prima mensen die betrouwbaar overkomen. Ik kan altijd nog een ontbindende voorwaarde opstellen.

Heb je niet veel aan als particulier tussen particulier geeft een hoop gelazer..

Bedankt, is het dan een kwestie van zuigerveren vervangen (prijs?) of is het dan een indicatie van iets anders (begin van meer gelazer).

Is reparatie noodzakelijk of kan het verder geen kwaad. Hij trok verder heel prima en de turbo deed ook goed zijn werk.

Dat ligt er maar aan net zoals de voorganger heeft vermeld.
Vraag bij jezelf het volgende af?
1. Waarom verkoopt die betrouwbare verkoper de auto?
2. Welke storing of opmerkingen merk jezelf op..
3. De prijs?

De vraagprijs ligt voor mij aan de hoge kant, het is de gek wat ie ervoor over heeft.
Gezien blauwe rook en flinke overdruk, laat maar staan is mijn mening.
 

deusjevo

Forumguru
Bedankt, is het dan een kwestie van zuigerveren vervangen (prijs?) of is het dan een indicatie van iets anders (begin van meer gelazer).

Is reparatie noodzakelijk of kan het verder geen kwaad. Hij trok verder heel prima en de turbo deed ook goed zijn werk.

Ik zou lekker verder gaan zoeken, al beginnen met dit soort dingen is nooit leuk.
 

Mark Van Kuijk

Nieuw lid
Ik vind de vraagprijs redelijk vergeleken met autoverkoopsites. Zon 1200 euro lager dan bij garage. Elders lees ik weer dat blauwe rook niets hoeft te betekenen en dat je het beste een compressiemeting laat doen.

Lijkt erop dat ik mijn 15 jarig octavia 1 met 330000 nog maar even door ga rijden. Jammer want nieuw is ook wel weer eens leuk
 

ertromp

Forumguru
Tja een auto kopen 2e hands blijft altijd een gok maar dan is een stukje garantie bij een garage bedrijf wel een fijne bijkomstigheid. Lees op dit forum maar het topic van de bezitter van een Superb die een behoorlijk olieverbruik had
 

Jewepe

Forumguru
Een zeven jaar oude diesel met 118.000 kilometer op de teller? Dat is nog geen 17.000 km per jaar. Als dat werkelijk de km stand is, is het niet gezond. Hij is dan waarschijnlijk (te) veel gebruikt voor korte afstanden met alle gevolgen van dien. Een diesel levert niet alleen rendement op als er veel mee gereden wordt, het is ook "gezonder" voor de motor.
 

Cordoba

Forumguru
Blauwe rook is eigenlijk altijd een olieprobleem. Als je niet persé een diesel zoekt is deze misschien ook wel iets: vergelijkbare prijs, en bovendien bij een dealer met een goede naam, dus eventuele garantie/problemen worden ook veel makkelijker afgehandeld dan bij de gemiddelde particulier.
 

EdK

Forumguru
Dealer van onderhoud bellen en zijn mening status wagen vragen.
Twijfel je nog ? een ANWB keuring laten doen in overleg verkoper en keuringsbedrag van verkoopprijs af laten halen bij koop !
Werkt die tegen hierin dan het geheel afblazen en lekker verder kijken naar wat anders... want dan weet verkoper dat er wat mankeert aan de wagen dat hij wil verbloemen
 
Bovenaan Onderaan