Blauwige stadslicht lampjes voor?

Captain Hook

Forumguru
Ik houd me nogal bezig met verlichtingszaken, mocht het jullie nog niet opgevallen zijn. :winkie:

Zag dat in de koplampunit van een Roomster het stadslichtje blauw is. Tenminste, zolang 'ie niet ingeschakeld is. Zodra de verlichting brandt, is 'ie gewoon wit.
Heb het lampje er eens uitgehaald; het is een standaard W5W glassteeklampje, maar wel met blauw glas.

Iemand enig idee waarom de stadslampjes vóór blauw gekleurd zijn? In de achterlichtunits zitten gewoon twee wit/heldere uitvoeringen.

GJS

Senior Member
Ik denk om het licht witter te maken, normaal geeft zo'n lampje een beetje geel licht en geel met blauw geeft wit.

hemi24

Forumguru
Volgens mij is dit bij de O2 FL een snelle manier om van een afstandje te zien of de auto Xenon heeft of niet... Heeft inderdaad te maken met 'witter' licht.

Of ik het aan het juiste eind heb, gaan we in de reacties merken... ;)

Captain Hook

Forumguru
Maar ik heb zeer zeker geen Xenon in m'n Roomster. 'Gewone' halogeenprojector koplampen en toch dat blauw-getinte stadslichtje... :confused:

GJS

Senior Member
Je kan die lampjes gewoon kopen, wordt dan aangeprezen als lampjes met Xenon effect, Xenon look of Blue Vision en dat soort kreten.

hemi24

Forumguru
@C-H: als je nu naar de benzinepomp rijd en 2 W5W's ophaalt kan het binnen 20 minuten al zover zijn...

Captain Hook

Forumguru
Over een paar dagen komen deze er voor in de plaats:
StadslichtLED.jpg

Captain Hook

Forumguru
De stadslampjes vóór heb ik vervangen door een LED uitvoering van hypercolor. Kleurtemperatuur 5000K.
Geven keurig wit licht. Ziet er strak uit.

Zal proberen morgen foto's te maken (als het weer het toelaat).

Captain Hook

Forumguru
Het sneeuwt! Toch wat foto's van de LED stadslichtjes gemaakt.
Zo ziet het eruit als alleen de stadsLEDs branden:
Stad1.jpg

Stad2.jpg

En zo met dimlicht erbij:
Stad3.jpg

Stad4.jpg

Dan zie je pas goed hoe 'bruinig' gloeilamplicht is. Dit is trouwens de 5000K (neutraal wit) uitvoering. Er is ook nog 10000K uitvoering van dezelfde LED, maar dat is veel meer blauw-achtig. Dan wordt het verschil wel erg groot.

Bovenaan Onderaan