Blow-off ventiel en deurgrepen

Tallguy

Forumguru
Twee vraagjes die me te binnen schoten nav wat ik laatst hier las
1. Wat is het nut van een blow-off ventiel op een turbo? Het maakt toch alleen een gaaf geluid zoals je bij bijv. Subaru Impreza's hoort? Heeft toch geen toegevoegde waarde?

2. Er was iemand die zijn deurgrepen had vervangen door deurgrepen zonder sleutelgat. Ziet er best mooi uit, maar...wat als de batterij van je afstandsbediening leeg is? Dan kan je toch niet meer je auto in?
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
je hebt toch twee afstandsbedieningen?

[/ QUOTE ]

Waarvan ik er meestal één thuis heb...
 

ebagg

Nieuw lid
blow off ventiel is reuze belangrijk, wanneer de turbo "spint" geeft hij boost. wanneer je gas terug / weg neemt geeft hij nog steeds boost (keeps spinning), maar je luchttoevoer is dicht... die overdruk moet ergens heen dus gaat het het ventiel open. pfieeeew.... (ik heb echt warme herrineringen aan mijn WRX Sti) trouwens, dit geluid is bij sommege zo geliefd dat ze over-lawaaierige boost valves kopen, alleen gehoord bij benzine motoren overigens.
 

MdK

Lid
Over die deurgrepen; je tweede sleutel zal geen uitkomst bieden als de batterij van de 1e leeg is. De afstandsbediening van de reserve-sleutel werkt namelijk pas als je hem hebt gesynchroniseerd!
(Sleutel zendt wisselende codes uit en moet dus "synchroon" lopen met de codes die de auto verwacht)
 
Hoe bedoel je dat ?
Ik en mijn vrouw gebruiken beide 1 sleutel met afstandsbediening en die doen het beide gewoon goed. Ik heb ook nooit 'gesynchroniseerd'...
 
Bij m'n Fabia verliep de synchronisatie als volgt:
1) de afstandsbediening proberen om de auto te openen (wat dan uiteraard niet lukte)
2) binnen de 10 seconden de auto openen mbv de sleutel
Daarna was de afstandsbediening gesynchroniseerd en kon ze gebruikt worden.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
blow off ventiel is reuze belangrijk, wanneer de turbo "spint" geeft hij boost. wanneer je gas terug / weg neemt geeft hij nog steeds boost (keeps spinning), maar je luchttoevoer is dicht... die overdruk moet ergens heen dus gaat het het ventiel open. pfieeeew.... (ik heb echt warme herrineringen aan mijn WRX Sti) trouwens, dit geluid is bij sommege zo geliefd dat ze over-lawaaierige boost valves kopen, alleen gehoord bij benzine motoren overigens.

[/ QUOTE ]

Precies, maar wat heb je er in de praktijk aan: een snellere reactie op het gas.

Dump valve heb je in twee soorten: de blow-off valve en de diverter valve. De eerste maakt dat mooie geluid, de tweede wordt nu vaker gebruikt. Het afblazen heeft namelijk geen zin (klinkt alleen mooi), terwijl de luchtmassameter ervan in de war raakt. Daarom heb je nu DV's die de lucht recirculeren, zodat de druk aan beide zijden gelijkblijft.
 

Tallguy

Forumguru
@Dutch4x4
Die DV...waar wordt die geplaatst? Is daar wat meer info van (plaatje) en kosten? En heeft het zin in de trant dat je er qua vermogen op vooruit gaat ofzo?
 

Dutch4x4

Senior Member
Een DV zit standaard op elke turboauto van VAG, plastic meuk van Bosch, maar je kunt altijd altijd een beter en aanzienlijk duurder exemplaar nemen, bijvoorbeeld van Forge, Neuspeed of Hyperboost (op die namen zoeken; de internationale VAG-forums puilen erover uit). Forge is de bekendste en het best leverbaar in NL. De 007 is een veelgemaakte keus en anders de raceversie, de DV-R.

Qua vermogen ga je er niet op vooruit, alleen de gasrespons wordt beter en het geluid ietsje mooier. En de fabrikanten zeggen dat hun DV beter gebruikmaakt van de aangepaste chiptuning-programma's. Ook de levensduur is langer, want de troep van Bosch gaat niet zo lang mee. Ik vind 't persoonlijk de moeite niet waard. Voor de prijs van zo'n glimmend aftermarket-ding kun je handenvol Bosch-meuk kopen...

Let wel, ik weet hier alleen iets over in verband met benzineturbo's. Hoe het met turbodiesels zit, heb ik eigenlijk geen idee van.
 

Tallguy

Forumguru
De gasresponse wordt beter zeg je. Ik neem aan dat je hiermee bedoelt...pedaal intrappen en gaan met die raket?
En wat hoor je aan het geluid? Meet fluiten als de druk opbouwt of anders?
 

Tallguy

Forumguru
Turbo Diesel.
Omdat er bij een turbo-diesel bij het loslaten van het gas geen vacuüm ontstaat, kan er geen benzine dumpvalve worden gebruikt en heb je dus ook nooit het sportieve afblaas geluid. Doordat een turbo-diesel veel sneller op maximum druk is, worden andere valves al open geblazen tijdens de acceleratie. Bij de diesel dumpvalve kun je de afblaasdruk regelen. Hierdoor zijn ze ook uitermate geschikt voor benzine-turbo motoren, die met zeer hoge druk werken. Voor meer informatie, surf naar dieseldumpvalve.nl

Daar ga ik ff verder lezen /forum/images/graemlins/smile.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
je hebt toch twee afstandsbedieningen?

[/ QUOTE ]

Waarvan ik er meestal één thuis heb...

[/ QUOTE ]

Of hij zit bij mijn vrouw in der handtas naast de mobiele telefoon die altijd uitstaat /forum/images/graemlins/mad.gif
 

Tallguy

Forumguru
pfff...zo'n filmpje gedownload van een Golf3 met DV, maar klinkt eerder als een vrachtwagen dan een mooie blow-off. En dan die prijs van € 225,- ECHT NIET!!
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Turbo Diesel.
Omdat er bij een turbo-diesel bij het loslaten van het gas geen vacuüm ontstaat, kan er geen benzine dumpvalve worden gebruikt en heb je dus ook nooit het sportieve afblaas geluid. Doordat een turbo-diesel veel sneller op maximum druk is, worden andere valves al open geblazen tijdens de acceleratie. Bij de diesel dumpvalve kun je de afblaasdruk regelen. Hierdoor zijn ze ook uitermate geschikt voor benzine-turbo motoren, die met zeer hoge druk werken. Voor meer informatie, surf naar dieseldumpvalve.nl

[/ QUOTE ]

Kijk, dat wist ik dan weer niet. Toch handig dat ik die disclaimer over turbodiesels erbij plaatste... /forum/images/graemlins/grin.gif

Een 225 euro is inderdaad geen bedrag dat ik aan zo'n relatief nutteloze mod (qua performance dan) wil uitgeven. Voor minder heb ik twee veerpootbruggen, om maar wat te noemen.

Met gasrespons bedoel ik inderdaad de mate van vertraging tussen het moment dat je het gaspedaal indrukt en het moment dat de auto daadwerkelijk vooruitschiet.
 

Tallguy

Forumguru
@Dutch4x4

Reden van mijn vraag over die valve was dat ik mijn nwe 2.0TDI niet mag chippen. Toch ben ik wel zo iemand die net ietsjes meer uit de motor wil persen zonder al te veel moeilijkheden /forum/images/graemlins/smile.gif

Wat blijft er dan nog over?
 

Dutch4x4

Senior Member
Niks. /forum/images/graemlins/grin.gif

Nee, serieus, zeker niet voor een diesel. Bovendien is chippen voor een diesel zó makkelijk dat er voor de rest geen markt is. Ja, markt voor de neveneffecten van chippen: racekoppeling, remmerij, dat soort dingen. Maar echte prestatieverhogende mods voor de motor en dan nog goedkoop ook? Nee, da's dus chippen. De rest is millimeterwerk voor veel geld, waarvoor ook nog eens een boel loodgieterij nodig is (intercooler, uitlaat, etc.) - en ook daarvoor krijg je van de leasemij geen toestemming.
 

Henny

Actief lid
Net als Henne: mijn vrouw en ik gebruiken beiden een eigen sleutel/afstandbediening en die doen het altijd. Bij alle vorige auto's (2 maar met centrale vergrendeling) ook trouwens. Heb alleen een keer moeten synchroniseren toen ik een nieuwe sleutel kreeg. (bij de O1)
 
Bovenaan Onderaan