Blower climatronic

Beste allemaal,

Ik heb een octavia 2 uit 2005 en ik heb nu al een paar keer gehad dat het in de auto erg warm werd. Daarom naar de garage geweest om de airco te vullen, bleek 23% leeg te zijn. Het was dus nodig. Interieur filter vernieuwd voor een mannheim koolstof filter en de oude zat vol met blaadjes! Alles werkte erna fantastisch.

Nu reed ik terug van vakantie en de zon stond vol op de auto. Het werd binnen erg warm, echter buiten temperatuur bleek 21 graad. Ik heb de AUTO functie van de clima uit gezet en zelf de ventilator hoger gezet. Resultaat meer lawaai en niet meer lucht. Na een tijdje werd het nog warmer en ik en mijn vriendin kregen hoofdpijn en werden duizelig (CO vergiftiging?).

We zijn gestopt en ik heb het interieurfilter er uit gehaald, met mijn hand gevoeld en er kwamen nog wat blaadjes uit het filterhuis. De airco was bevroren en ik voelde ook echt ijs. 10 min gewacht en daarna auto gestart. Er kwam weer veel lucht uit zoals het hoort. Echter nu meerdere keren opnieuw hetzelfde probleem. Ik kan dan recirculeren indrukken of alle andere knoppen, echter geluid veranderd niet.

Wat kan het zijn? Blaadjes bij aanzuigschacht? Regel kleppen vast? Met name hoe kan ik hier dan bij komen en hebben jullie nog suggesties wat het kan zijn?

Alvast dank voor de reacties!
 

TheoStek

Forumguru
Beste SkodaD,

Ik probeer via jouw uitleg effe alles op een rijtje te zetten en mag je natuurlijk corrigeren of aan vullen.
Na een tijdje werd het nog warmer en ik en mijn vriendin kregen hoofdpijn en werden duizelig (CO vergiftiging?).

Naar aanleiding van hoofdpijn en duizelig worden, moet ik concluderen dat er een lek aanwezig is in het systeem ! met name bij de verdamper ?
Waarom mijn conclusie/redenatie hier omtrent : Koudemiddel is zwaarder dan lucht en neemt bij een lekkage zuurstof weg, waardoor je duizelig wordt of het bewustzijn kunt verliezen door een zuurstof gebrek.

De airco was bevroren en ik voelde ook echt ijs. 10 min gewacht en daarna auto gestart.

Inderdaad, de verdamper bevriest bij een te lage vulgraad ! dat is de eigenschap van het koudemiddel en klopt de zuig/verdampingsdruk niet meer in het systeem en bepaalt de druk in de verdamper ook gelijk de laagste temperatuur.
Een bevroren verdamper blokkeert de luchtstroom en zal de kachelventilator nog meer moet gaan presteren om aan de gewenste ingestelde temperatuur te kunnen voldoen en dat lukt niet, dus die gaat vol vermogen presteren.
In de 10 min wat je gewacht hebt is grotendeels de rijp afzetting (ijs) op de verdamper ontdooit en is er geen blokkade aanwezig, die de luchtstroom belemmert voor de kachel ventilator.
Maar met airco aan zal die wederom gaan aanrijpen (bevriezen) omdat druk en temperatuur aan elkaar gerelateerd zijn, koudemiddel kan slechts enkele graden boven de verdampings temperatuur koelen.
Hier is wel sprake van de druk in de verdamper en de verdampingstemperatuur van het koudemiddel, dus als de druk in de verdamper te laag ligt, gaat ook de verdampingstemperatuur van het koudemiddel omlaag !
 
Beste theostek

Een reactie liet even op zich wachten aangezien ik goed over jouw reactie wilde nadenken en de airco nog een paar keer wilde testen. Echter een paar dingen zitten mij dwars;
- de airco is echt net bijgevuld zoals ik vermelde na de eerste keer toen de capaciteit niet genoeg bleek en dan is natuurlijk een lek nog steeds mogelijk, maar 23% verlies in 6 jaar is redelijk normaal. Nadat de climatronic het weer gewoon goed deed bleef de lucht uitstroom echt goed koud, zelfs steenkoud wanneer ik hem op maximaal vermogen zette. Dan lijkt een lek mij niet voor de hand.

Ik vond jouw redenatie dat de airco de luchtstroom mogelijk blokkeert wel mooi gevonden! Maar gezien het verhaal hier boven denk ik dat het andersom is. De luchtstroom van buiten werd beperkt, waardoor de verdamper? zijn kou niet kwijt kon, de computer de koelcapaciteit steeds verder verhoogd aangezien het warmer wordt in de auto en de verdamper daarom bevroor. Tevens heb ik een tijd de econ knop geprobeerd (airco uit).

Alleen om dit verhaal te kunnen achterhalen moet ik kijken of de luchtinlaat wordt geblokkeerd. Want ik zag ergens op een tekening dat er een klep is die de inlaatlucht regelt en als deze dicht is, dan staat hij op binnen circuleren?! Ook LEEK het geluid van de blower continu op circuleren staan. Het zou kunnen zijn dat hier ergens wat niet klopt. Maar geen idee hoe ik daar handig bij kan komen, weet iemand dit?
 

Monteurtje

Forumguru
Je kunt bij de garage vragen of ze een snuffelaar hebben. Die begint te piepen bij het 'ruiken' van koudemiddel of tracer. Dat zit er als het goed is nu ook in. En dan met dan ding door de opening van het interieurfilter. Als die piept dan weet je zeker dat die daar lek is.
 

TheoStek

Forumguru
Hoi SkodaD,

Ik vond jouw redenatie dat de airco de luchtstroom mogelijk blokkeert wel mooi gevonden!

Heb ik niet gezegd, heb gezegd dat een bevroren verdamper de luchtstroom blokkeert, dus de warme lucht die van buiten af door de verdamper moet stromen om het koudemiddel te doen/kunnen laten verdampen is niet mogelijk bij een bevroren verdamper. Fase verandering van vloeibaar naar gasvormig koudemiddel kan alleen plaats vinden mits er voldoende warme lucht wordt aangevoerdt, een bevroren verdamper blokkeert de luchtstroom.
Zelfs een verstopt interieurfilter kan dit verschijnsel naar voren brengen en hoeft er geen lek aanwezig te zijn, als de zuig en verdampings druk niet overeen komen, dan bepaalt de druk in de verdamper ook gelijk de laagste verdampings temperatuur van het koudemiddel en wel te verstaan/onderscheiden de dampdruk van het koudemiddel.
 
Beste allemaal,

ik kreeg een PM over dit onderwerp en besefte dat ik eigenlijk nooit heb geschreven hoe het probleem is opgelost. Via een duits forum ben ik achter het probleem gekomen. Het was erg simpel! De temp sensor bij de verdamper was kapot. Deze dacht constant dat de lucht na de verdamper warm was. Hij gaf opdracht om extra te koelen, waarop de temp sensor van het interieur het koud vond worden en de ventilator stand steeds verlaagde. De verdamper bevroor dusdanig dat er het luchtkanaal werd geblokkeerd door ijs en er geen frisse lucht binnen kwam.

De beruchte sensor was makkelijk te wisselen, je haalt de rechterpaneel van de middenconsole weg door twee schroeven los te draaien. Waarvan 1 achter de asbak. Je ziet dan de sensor al zitten, deze draai je er makkenlijk uit. Nieuwe sensor was ong €35 uit mijn hoofd.

Dit probleem lijkt vooral rond de 2005 moddelen voor te komen.
 

Antera

Donateur
Dit probleem zal dan ook wel een storing gegeven hebben in het systeem en zou uitgelezen kunnen worden lijkt me ??
 
nee, in mijn geval niet en wat ik op duits forum las, heeft haast niemand een melding in het systeem. De sensor geeft wel een hoge temp aan, maar wel binnen een normaal bereik. Ik durf niet te zeggen wat hij aangaf.
 
Bovenaan Onderaan