Bluetooth inbouwen

Hlsmn

Nieuw lid
Ik sta op het punt een Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business te bestellen.

Om zo snel mogelijk de auto te krijgen kan ik een reeds bestelde auto van de dealer krijgen. Twee week levertijd. Nu zit hier geen bluetooth in en deze optie wil ik wel graag hebben.

De dealer zegt deze als accessoire in te kunnen bouwen. Zelfde versie als af fabriek!
Heeft iemand hier ervaring mee? (het gebruik bedoel ik)
Werkt alles net zoals de af fabriek versie?

Luke

Forumguru
Er zijn zoveel verschillende oplossingen... De meeste werken wel goed, maar ik zou steeds kiezen voor een systeem dat ingebouwd wordt. Kost meestal ook iets meer maar dan kan je tenminste met de huidige knoppen op 't stuur een inkomend gesprek opnemen of zelf iemand bellen. En heb je ook een luidsprekertje op de juiste plaats staan zodat je niet hoeft te roepen tijdens een gesprek. En dan wordt ook het geluid van de radio stil gezet en hoor je je gesprekspartner via de boxen. En dan is alles netjes weggewerkt achter het dash. Want er bestaan ook systemen waarbij je de module op het dash kleeft of zelfs tussen de panelen klemt... Maar daarvan wil ik niet weten wat de gevolgen zijn op lange termijn!

Ik heb zelf nog steeds een bluetooth oortje. Dat is een heel goedkope oplossing die ook goed werkt. Helaas, de levensduur van de batterij is beperkt en zeker de autonomie, als je vergeet de batterij op te laden kan je dus fluiten naar je wireless gesprekje. En last but not least, je moet steeds eerst zitten zoeken in je adresboek naar die ene persoon die je wil bellen. Dus ben je tóch weer bezig met die gsm achter het stuur!! :biggthumpdown:

Trucker

Actief lid
Ik heb een keer een bluetooth oortje gehad en midden in het gesprek
viel de verbinding tussen het oortje en de telefoon weg en laat op
dat moment ent een politie auto naast mij rijden.
Koste 140 euro.(was een paar jaar geleden is nu hoger)

E

Ex-lid 2926

Is nu € 160. Voor iets minder dan een kwart van dat bedrag heb ik via MP een Parrot Minikit Slim aangeschaft en aan de zonneklep gehangen. Had eerst wat twijfels of deze oplossing zou werken. Valt echt 100% mee. Goede verstaanbaarheid voor de beller en ontvanger. Makkelijk nummers kiezen. Ook het opnemen van de contactpersonen uit je telefoon is eenvoudig.
Dit is vermoedelijk niet de oplossing die @hlsmn voor ogen heeft. In dit forum zijn genoeg bijdragen te lezen over prima werkende later ingebouwde BT hands-free systemen.
Misschien dat via de dealer ook nog wel een Pioneer, JVC of Kenwood "naviceiver" geleverd en gemonteerd kan worden.

@Hlsmn
Er zijn verschillende draadjes te vinden over BT maar wat zeker van belang is het type telefoon dat je hebt. Als je dealer met "dezelfde als af fabriek" bedoeld dat dit een Rsap systeem is werken verschillende telefoons er niet (goed) mee. De nieuwste versie van Skoda hebben een ander bluetooth protocol er werken wél met vrijwel alle telefoons. Verder ben ik met Luke eens dat je dan ook de gemakken hebt van stuurwiel bediening en ook gegevens in Mdot.

Darkside

Forumguru
Nu wordt er een BT module geleverd die zowel rSAP als HFP ondersteund.
Net de bevestiging van PON gekregen.
Dit wil overigens niet zeggen dat jouw telefoon werkt. Maar 99% van de telefoons zullen goed werken met HFP.
Ik heb zelf de moBridge besteld (off. accessoire).
Voordeel is idd allemaal netjes weggewerkt. Geen losse kastjes oid in/op/rond het dashboard. Werkt met de knoppen op het stuur/navi.
En hoewel een losse parrot goedkoper is (of misschien zelfs beter geluid heeft) Wil ik alles gewoon geintegreerd hebben.

GewwiT

Lid
Ik heb hier wel ervaring mee, heb ook een reeds bestelde voorraadauto van de dealer genomen waar achteraf een BT carkit in is gebouwd.
De carkit was volledig netjes weggewerkt en aangesloten op het stuur en maxidot etc...

Ik wilde echter een RSAP carkit waarmee je tussen verschillende users kan switchen, de achteraf ingebouwde carkit kan dit niet, maar dit kan per dealer/model verschillen.
Uiteindelijk ben ik 3 keer teruggeweest naar de dealer en is de laatste keer een compleet nieuwe RSAP carkit en antennevoet geplaatst met dubbele bedrading (één voor de tuner en één voor de telefoon), zodat deze ook op de carkit kan worden aangesloten.

Je zal zeker niet merken dat er achteraf een carkit is ingebouwd, het is net zo'n nette oplossing als af fabriek.

Hoi,

Heb ook de carkit af fabriek
geeft wel problemen , geen maxidot
zit een paaar andere zaken in de weg
zijn bij Mobridge bezig met een software update
denk dat dat nog 2 weken kan duren
bediening vanaf de Columbus is perfect
geluid goed werkt ook met de iPhone

John

Mistraller

Senior Member
Volgens mij is een parrot zeker zo goed en veel goedkoper. Als je de mutebox weglaat en een simpel kabeltje bijprikt in je radio/navi dan wordt ook keurig de radio gemute, en/of op pauze gezet. Volume regel je keurig op je stuur.
Opnemen doe je OF door groene knopje OF door "Opnemen" of "Telefoon" te zeggen. Ik had in mijn vorige O2 een Parrot CK3000 die zo goed beviel dat ik hem in mijn nieuwe O2 (greenline) over heb gezet. Mijn vrouw rijdt in haar clio rond met een CK3100.

Hele fijne apparaten, goed zelf in te bouwen. Wat je niet hebt is volledige integratie met de radio, dwz je ziet de beller dus niet in het radioscherm. Aangezien ik echter mijn toestel toch in een houder plaats is dat niet nodig, en je kan altijd nog een parrot met display nemen (bv ck3100) Overigens is er zelfs een parrot CANBUS module zodat je stuurknopjes ook te gebruiken zijn voor de carkit.

Over het inbouwen heb ik een howto geschreven.

dorienenrick

Nieuw lid
Heb zelf ook een BT in mijn Greenline Business line (juni 2020). Werkt inmiddels probleemloos, maar in het begin bleek het wel lastig te zijn om mijn Blackberry te laten communiceren via rSAP.

Uiteindelijk is het wel gelukt (ondanks het feit de de Blackberry niet op de lijst met goedgekeurde telefoons stond).

Belangrijk is dat de telefoon op "luisteren" staat en dat "automatisch verbinden" op "nee" staat.

Wel jammer dat de telefoon niet via Amundsen te bedienen is, of doe ik iets verkeerd?

Telefoon is alleen via het scherm tussen de toeren- en km-teller te bedienen.
De nieuwe versie van de Amundsen (of VW RNS315) kan dit wel.

Bovenaan Onderaan