Bluetooth naderhand inbouwen (Amundsen+)

dlmh

Senior Member
Allen,

Bij aanschaf van de Fabia II Greenline met Amundsen+ ben ik er (heel naïef) vanuit gegaan dat hier standaard bluetooth bij zou zitten. Helaas blijkt niets minder waar. Daarom heb ik via Ebay een Dension Gateway Pro BT besteld om dit alsnog toe te voegen. In de handleiding staat het volgende vermeld:

On CAN BAP based systems (like RCD310, 510 or RNS510) the Pro emulates the factory MDI (Multimedia Interface) and Telephone option which needs to be coded since Model Year 2011. If your vehicle has not been programmed before, the Media Player 3 (2E) and Telephone (7E) options have to be coded in order for the Pro to work correctly. Please note: Programming is not required if your vehicle had those options enabled before.

Is dit iets wat ik bij een VW/Seat/Skoda dealer moet laten doen? Kan dit eventueel bij mijn eigen garage? Het inbouwen lijkt me geen probleem om zelf te doen, maar ik vermoed dat ik hier speciale apparatuur voor nodig heb?

Tevens ben ik benieuwd of de mogelijkheid bestaat om zelf de firmware te updaten van de Amundsen. Her en der lees ik wel van mensen die dit gedaan hebben, maar helaas ontbreekt het hier aan een uitleg of linkje naar de juiste bronnen :).

Voor de geïnteresseerden in een fraaie smartphonehouder: ik heb deze besteld bij onze Chinese vrienden. Dit lijkt me een prima oplossing en beter dan de alternatieven (op dashboard of aan ventilatierooster).

Laatst bewerkt:

scipfabia

Nieuw lid
Ik heb het zelf gedaan met mijn amundsen plus en een module (andere die jij hebt). Een kwestie van aansluiten en aanleggen. Ik heb de module niet onder de stoel, maar onder het handschoenen kastje in de loze ruimte geplaatst. Maar ik kan de bluetooth alleen bedienen via de boordcomputer, niet via de amundsen plus radio bediening.

Zie in jou beschrijving dat je bestelde module voor rns310 en 510 is. Ik hoop dat dat gaat werken, want de amundsen+ is gelijk aan de rns315

dlmh

Senior Member
@scipfabia bedankt voor je bericht. Ik had gehoopt de module gewoon achter het dashboard te kunnen laten en slechts een USB kabel door te trekken naar het interieur om de telefoon mee op te laden. Is er een reden voor om deze binnen handbereik te houden?

De fabrikant liet weten dat deze ook de RNS 315 ondersteunt, dus dan zou de Amundsen+ ook moeten werken (lijkt me).

dlmh

Senior Member
Update:

Via Marktplaats heb ik iemand in de buurt gevonden met een VCDS. Deze heeft voor mij de juiste coderingen toegepast en alles werkt nu naar behoren. Muziek kan via Bluetooth afgespeeld/gestart worden en daarna met het display van de Amundsen en stuurbediening bedient worden. Tevens kan ik op de Amundsen mijn adresboek inzien en telefoongesprekken aannemen of weigeren.

@scipfabia Aangezien mijn Fabia niet voorzien is van een MaxiDot display kon ik hiermee niet de Bluetooth module aansturen. Echter werkt nu alles helemaal via het display van de Amundsen, dat is mij die 20 EUR voor de verleende dienst wel waard ;).

dlmh

Senior Member
De USB poorten van de Dension Gateway blijken 'slechts' 500mA te leveren wat onvoldoende is voor mijn telefoon: die gaat heel erg raar doen. Nu wil ik iets als dit achter de radio inbouwen en de USB verlengkabels daarop aansluiten ipv de poorten op de Dension. Echter begrijp ik dat er niet zo eenvoudig een geschakelde 12V beschikbaar is op de Quadlock. Zou het kwaad kunnen zo'n omvormer op 12V continue aan te sluiten? Ik vrees namelijk dat zoiets toch altijd een klein beetje stroom gebruikt en de accu zodoende leeg trekt.

Bovenaan Onderaan