Bluetooth op Swing

jonkerj

Nieuw lid
Ik heb een Octavia 3 (2014) gekocht, waarin een zeer eenvoudige radio zit (Swing, ik vermoed 5E0035887C). Dit lijkt op de Swing uit de Octavia 2 (die men ook wel eens RCD310 noemt), maar hij is net anders. Er zit geen knopje "phone" op (wel "mute"), ik heb geen multifunctioneel stuur, maar wil wel graag handsfree kunnen bellen. Ik ben mogelijkheden aan het onderzoeken om handsfree/bluetooth in de auto te bouwen, en mijn doelstelling is een zo goed mogelijke integratie met de rest van de auto. Ik zou het leuk vinden als ik bijvoorbeeld in het schermpje van het dashboard kan zien wie er belt.

Een van de routes die ik kan nemen is het inbouwen van een Yatour/Dension/GROM, die doet alsof hij een CD-wisselaar is. Dit had ik in mijn vorige auto en dat beviel goed. Ik vraag mij af of ik nog gekke dingen moet regelen (bij met de laptop aan de radio uitleggen dat er sprake van een carkit is), of dat dat uberhaupt niet werkt.

Wat ik ook kan doen, is de swing vervangen door een iets "luxere" radio (swing met phone-knopje, bolero, etc). Ik vraag me af wat er naast de andere head-unit geregeld moet worden (bt-module, kabelbomen, microfoon, etc).

Ik ben zelf vrij handig in het uit elkaar halen van auto's en het daarna weer goed in elkaar zetten, en beschik over een USB-OBD-kabel

Het Skoda-forum leek me een mooi startpunt, ik heb al wat gezocht, maar nog niet gevonden wat ik zoek.
Ik ben benieuwd of jullie tips/ideeen hebben.

Rallye

Forumguru
Ik weet niet of zo’n Yatour aan te sluiten is op jouw Swing. Dat was op de vorige Swing uit de Octi II ook maar gedurende het eerste jaar mogelijk. De Swing uit de Octi III zal niet weten wat een CD-wisselaar is.

Kortom: als je werkelijk integratie wilt zou ik uitkijken naar een Bolero. Dan moet ook je scherm worden vervangen, een microfoon geplaatst en mogelijk de unit in het dashboardkastje vervangen of geplaatst. De Bolero heeft standaard een carkit volgens mij. De Bolero moet bij een dealer worden aangemeld voorzover ik weet. Dat kun je niet zelf (“componentenschutz”). Met een nieuwe Bolero kun je wellicht meteen Smartlink laten activeren (ik weet niet of dat bij een 2014 auto met een nieuwe Bolero kan), zodat je ook kunt navigeren met Android Auto of Apple Carplay.

Minder integratie, maar ook minder kosten, zou een Kufatec kunnen bieden: deze is mogelijke geschikt voor jou, https://www.kufatec.de/shop/en/fisc...h-handsfree-mqb-low-vw-skoda-seat?action_ms=1

jonkerj

Nieuw lid
Bedankt voor deze info, t helpt me een stukje verder. Helaas bevestig je mijn vermoeden: dat ik niet wegkom met een (spotgoedkoop) Chinees kastje :-) Ik wil graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, dus ik denk dat ik bij Kufetec ga winkelen.

Ik heb ook het idee dat mijn USB-OBD-kabel me niet gaat helpen, omdat VCDS waarschijnlijk moeilijk gaat doen over het feit dat ik 'm niet bij Ross heb gekocht. Wordt dus de dongle, beetje zonde, om zo'n ding te kopen dat je echt maar heel even gebruikt.

jonkerj

Nieuw lid
Inmiddels heb ik de Fiscon ingebouwd, en dat werkt perfect! Beetje gedoe om alles los te krijgen, staat niet heel veel aan filmpjes over online. En zelf vergeten te filmen natuurlijk

Rallye

Forumguru
Leuk! Ik hoor graag hoe je de Kufatec bevalt, zeker de bediening zonder scherm. Doe je dat met voicecommands?

jonkerj

Nieuw lid
Nee, niet echt. Ik neem op (of hang op) met het pookje van de ruitenwisser, waarmee je ook dat schermpje tussen de klokjes bedient. Iemand bellen doe ik gewoon met het toestel, dat aan het ventilatierooster hangt, ivm Waze (navigatie-app). Eventuele voice command kan wel, dat wordt dan door je telefoon afgehandeld. Maar omdat ik het toestel toch voor mijn neus heb hangen, geloof ik dat wel.

Bovenaan Onderaan