Bluetooth optie Columbus

adeuning

Nieuw lid
Ik heb sinds vorige week een skoda octavia business attractive Elegance en heb niet de bluetooth telefoon optie besteld. Ik wil deze toch in laten bouwen zodat ik ook mijn telefoon op de display en stuur kan bedienen. Mijn dealer vertelde mij dat dit allen vanuit de fabriek kan. Is dit echt zo? Zo niet Waar moet ik zijn?

Heeft u telefoonbediening op uw stuurwiel dan?

Naderhand inbouw is zover mijn info rijkt inderdaad een onbegonnen zaak.

breef

Lid
Gister in een nieuwe scout met columbus en bluetooth voorbereiding even mijn iphone getest, werkte perfect! Ik kon zelfs mijn telefoonboek uitlezen etc.

Ik dacht namelijk dat dit via RSAP ging wat de iphone niet ondersteund... maar blijkbaar werkt het wel, zal het met een ander protocol gaan... handsfree protocol ofzo?

Zwaan

Nieuw lid
Gister in een nieuwe scout met columbus en bluetooth voorbereiding even mijn iphone getest, werkte perfect! Ik kon zelfs mijn telefoonboek uitlezen etc.

Ik dacht namelijk dat dit via RSAP ging wat de iphone niet ondersteund... maar blijkbaar werkt het wel, zal het met een ander protocol gaan... handsfree protocol ofzo?
Beste Breef,

Ik zie dat jij een iphone hebt die werkt met de columbus incl. telefoonvoorbereiding die af fabriek in de SuperbII zit. Ik heb zelf een Iphone 3G en een SuperbII Elegance Business met Columbus navigatie en telefoonvoorbereiding maar hij geeft aan "toestel niet compatible"

Kun jij me helpen om mijn Iphone te koppelen??

harry

Senior Member
mogelijkheden bluetooth en MF stuurwiel

Hallo Breef, ik zie dat jou iphone werkt met je columbus bluetooth. Nu ben ik erg benieuwd wat nou exact de mogelijkheden zijn in combinatie met het multifunctionele stuurwiel. Ik heb ook een iphone (1st gen FW3.0) maar blijf zitten met een aantal 'basic' vragen. Weet daarom nog niet of ik bluetooth in laat bouwen.

1. Is het mogelijk om muziek van de iphone af te spelen via de bluetooth?
2. Is het mogelijk om met de knoppen op je stuur de telefoon op te nemen?
3. Is het mogelijk om e.e.a. af te lezen in je maxidot display van de skoda? telefoonlijst?
4. Stel je luistert naar de autoradio (dus niet naar muziek uit de iphone) en opeens gaat de telefoon. Wordt de radio dan ook uitgeschakeld/gedimd?
5. Waar zit de microfoon eigenlijk? Heeft de beller aan de andere kant geen last van echo als de speakers hard staan tijdens bellen?

Heeft er iemand ervaring met het luisteren naar muziek die op je telefoon staat terwijl de telefoon middels rSAP gekoppeld is aan je Columbus of Amundsen?

Ik probeerde dit en het geluid kwam netjes uit de speaker van mijn telefoon maar niet uit de auto.

Rutger0706

Senior Member
Help!

Ik krijg mijn iPhone 5s via Bluetooth niet gekoppeld aan de Columbus. Via de setup telefoon krijg ik een scherm dat er geen telefoon verbonden was. Ik kon verder nergens op drukken behalve de terug knop.

Er is telefoonbediening op het stuur. Auto betreft een O2 1Z uit 2009.

Rutger0706

Senior Member
Is die Columbus dusdanig te updaten dat het wel werkt..? Misschien iemand op het forum die dit weet en kan? Telefoonkoppeling was nou juist iets wat ik er wel heel wijs aan vond..

Rallye

Forumguru
Werken andere telefoons wel?

Heb je een af-fabriek carkit? Zo ja, dan hoort de module daarvoor onder de passagiersstoel te zitten. Als je je auto pas gekocht hebt, zou het kunnen zijn dat de vorige eigenaar de module heeft meegenomen?

Rutger0706

Senior Member
Ik ga morgen eens kijken met een ander toestel. Onder de passagiersstoel nog niet gekeken. Ik weet dat er een Columbus navi systeem in zit en dat bluetooth telefoonkoppeling mogelijk moet zijn, maar hoe is dus nog de vraag..

Rallye

Forumguru
Nou, niet elke Columbus heeft bluetooth. Maar jij hebt een business-line, dus ik ga ervan uit dat die af-fabriek wel bluetooth had.

Rutger0706

Senior Member
Alles wijst er wel op.. Het staat in de boekjes, op het scherm kan ik gewoon het telefoonmenu in lopen, alleen gebeurt er weinig.

Zou het kunnen dat een update het verschil maakt?

Rallye

Forumguru
Dat menu is een goede clue dat er wel een af-fabriek carkit inzit (of zat). Het boekje zegt niets, dat geeft gewoon alle mogelijke opties weer; het legt ook vast uit hoe het open dak werkt.....

Of een update van de Columbus veel uitmaakt voor je bluetooth vraag ik mij af. Ook als je een af-fabriek carkit hebt, is dat een aparte module, die niet wordt geregeerd door de Columbus-software. Een nieuwe(re) module onder de stoel kan wel verschil maken (zelfs wifi). Anderen kunnen hier misschien met meer zekerheid iets over zeggen.

Bluetooth-modules zijn snel te wisselen. Zie bijvoorbeeld http://www.marktplaats.nl/verkopers/17142051.html?categoryId=825

deVerhuizers.nl

Actief lid
@Rutger0706 het instellen / verbinden van je telefoon en Columbus gebeurt via je maxidot.

Zorg dat je telefoon zichtbaar Is en ga dan in de maxidot naar Phone. Daar kan je de telefoon koppelen en krijg je op de maxidot een 16 cijferige code. Deze moet je invoeren op je telefoon en dan Is hij verbonden.

Hier kan je ook media koppelen zodat het geluid van je telefoon via Bluetooth op je Columbus wordt afgespeeld.

Bovenaan Onderaan