Bluetooth protocollen Octavia 3

elephtera

Forumguru
Ik heb een O3 Combi in bestelling met een columbus navigatie en ik vroeg me af wat voor bluetooth module hier bij zit. En dan ben ik vooral geinteresseerd naar de protocollen die worden ondersteund. In de O2 was er namelijk een probleem dat alleen een of ander obscuur protocol ondersteund werd, en alle standaard bluetooth protocollen niet, waardoor een boel telefoons niet gekoppeld konden worden.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_protocols

De informatie kan ik nergens vinden en ik hoop nu dat iemand op het forum het wel weet.
 

Darkside

Forumguru
Bij de O2 werd er voor 2010 nog een BT module geleverd die RSAP (van nokia) ondersteunde.
Dit is een heel mooi protocol maar wel een waar men licenties voor moet afnemen bij nokia.
Je kon hiervoor een andere BT module nemen, de Mobridge (heb ik ook).
Rond de modelwisseling van 2010 ->2011 heeft VAG de BT module vervangen voor een die gewoon HFP ondesteund. Dit is een "vrij" Protocol welke door 99% van de telefoons gewoon goed ondersteund word.

Dit vind je ook terug in de O3. Mijn telefoons heb ik al getest in de O3 en dat gaat prima.
Volgens mij ondersteund hij ook A2DP in stereo. Maar dat heb ik niet getest. Ik maak daar toch geen gebruik van.
 

Rallye

Forumguru
Dat probleem was al inderdaad een aantal jaren geleden (en zo obscuur was het rSAP-protocol niet: de tot die tijd zeer populaire Nokia's werkten er prima mee). Voordeel was bovendien dat je met de externe antenne etc. werkte. Nadeel was inderdaad wel dat eigenlijk bijna alleen Nokia's ermee konden omgaan.

In de 02 zaten de laatste jaren al carkits die meer protocollen aankonden en dus met meer telefoons compatibel waren. Ik neem niet aan dat Skoda met de 03 een stap terug heeft gedaan......
 

elephtera

Forumguru
Dankjewel!

Dan hoef ik me geen zorgen te maken.
Ik vond rSAP redelijk obscuur aanvoelen, als zelfs mijn nokia lumia 920 geen rSAP ondersteuning heeft, terwijl het een nokia protocol is.
 

Thorgal

Forumguru
Heb geen verstand van de protocollen maar tijdens de proefrit heb ik mijn telefoon (Samsung Galaxy S3) gekoppeld aan de columbus en dat ging verbazend snel zonder moeilijke instellingen. Ik kreeg zelfs standaard alle foto's van de contactpersonen mee.
Na de proefrit uiteraard wel weer verwijderd :)

Mijn ervaring is dus dat standaard het goed werkt met een S3, zal dus ook voor de lumia gelden
 

Darkside

Forumguru
Heb geen verstand van de protocollen maar tijdens de proefrit heb ik mijn telefoon (Samsung Galaxy S3) gekoppeld aan de columbus en dat ging verbazend snel zonder moeilijke instellingen. Ik kreeg zelfs standaard alle foto's van de contactpersonen mee.
Na de proefrit uiteraard wel weer verwijderd :)

Mijn ervaring is dus dat standaard het goed werkt met een S3, zal dus ook voor de lumia gelden


Dat is mooi dat de foto's ook getoond worden.
Dat zag ik niet op de amundsen toen ik daar mee reed (nog geen columbus IRL gezien)
 
Ik heb m'n telefoon (Samsung Galaxy Nexus) gekoppeld staan met mijn Columbus.
Zowel bellen als gebeld worden gaat prima.
Via youtube app muziek afspelen en dan je telefoon connecten via BT audio gaat eigenlijk boven mijn verwachting goed. je hoort een klein beetje gekraak als je er op let, maar doe je dit niet vind ik er nog best geluid uit komen!
 
Bovenaan Onderaan