Bluetooth updaten - hoe? Columbus navigatiesysteem!

henry1st

Nieuw lid
Ik heb een Octavia III (bijna 1 jaar oud) met een Columbus navigatiesysteem. Vandaag heb ik de GPS-software geüpdatet (naar 2018/2019) en dat verliep vlekkeloos.

Ik zie dat ik ook mijn bluetoothsoftware kan updaten (naar versie 3.73.00). Ik hoop dat dat de oplossing biedt voor het connecten van mijn iPhone X met het Columbussysteem. Het kost me elke keer heel erg veel moeite om een werkende WLAN-verbinding in de auto op te zetten.

Dan nu de vraag: kan iemand mij vertellen hoe ik deze bluetoothsoftware moet updaten/installeren? Wat ik doe is dit: ik stop het SD-kaartje in het systeem en er komt een melding in het navigatiesysteem tevoorschijn dat er nieuwe software is gevonden, maar daarna gebeurt er niets meer. Installeren via systeeminformatie mislukt ook steeds.

Dank voor je hulp!!

Rallye

Forumguru
Als er nieuwe software is gevonden zou je het gedownloade zip-bestand wel hebben uitgepakt. Toch?
Ik vraag me nog wel drie dingen af:
- wat zijn je verbindingsproblemen dan (behalve dat je telkens je hotspot moet aanzetten want dat is normaal bij Apple);
- kun je de bluetooth-update niet binnenhalen via de Columbus zelf (als je verbinding met internet desnoods via een andere telefoon gelukt is);
- waarom zou een bluetooth-update eigenlijk helpen bij problemen met de wifi?

henry1st

Nieuw lid
Dank; uiteraard is het bestand uitgepakt, net als de gps-software. Columbus herkent ook onmiddellijk dat er nieuwe software aan boord is, maar doet er vervolgens niets mee.
Drie antwoorden:
1. Columbus herkent de iphone niet uit zichzelf;
2. ik kan de WLAN-verbinding wel aankrijgen, maar dan moet ik eerst de bluetoothverbinding checken; daarna moet ik mijn telefoon met de hotspotpagina naar boven open leggen in het bakje voor het mobieltje;
3. het wlan-probleem zou wel eens kunnen ontstaan door een gebrekkige bluetooth-verbinding.
Het is maar een idee. Alles wat helpt, ben ik dankbaar voor.

Rofffel

Forumguru
WLAN en Bluetooth hebben in theorie niets met elkaar te maken. Feit blijft dat updaten geen kwaad kan. Of wel maar daar kom je maar op één manier achter.
Waar zit exact het probleem met koppelen als hotspot?

henry1st

Nieuw lid
Het probleem zit hem in het feit dat mijn iphone niet uit zichzelf een WLAN-verbinding opzet. Zoals ik hierboven al schreef, moet ik eerst een aantal kunstgrepen toepassen, vooraleer ik de WLAN-verbinding zie. Voor een deel heeft het beslist met de bluetooth te maken, want zonder bluetooth kan het mobieltje geen connectie met het navigatiesysteem maken. Dus als iemand een idee heeft hoe ik deze update voor de bluetooth kan installeren, dan houd ik mij aanbevolen!

Spector

Forumguru
Je kan via een wi-fi verbinding op kantoor of thuis de auto verbinden en checken voor systeemupdates (bij mij gebeurd dit automatisch zodra ik 's morgens de auto onder kantoor parkeer) lukt dit niet zou je langs de dealer kunnen gaan. Het probleem met het omslachtig verbinding maken met de iPhone blijft echter bestaan. Draadje van de USB naar de telefoon, hotspot uit en aan zetten en slechts dan zal de Connect de wlan verbinding tot stand brengen.

Spector

Forumguru
Net ff gecheckt of ik via bluetooth een wlan verbinding kon maken en dat lukte, terwijl dit voorheen alleen via de kabel ging. Misschien dat dit dan toch met een update van de bluetooth te maken heeft.

Rayzman

Actief lid
Er is een snellere manier om je iPhone te koppelen met hotspot.
Slide met je vinger van onder naar boven, dan zie je links een blokje met vier iconen(WiFi, Bluetooth, data)
Druk daarop en het scherm word groter. Onderin staat hotspot. Even aanraken en hij wordt groen en Connect.
Bij mijn iPhone 8 werkt het dan altijd meteen.

Spector

Forumguru
Er is een snellere manier om je iPhone te koppelen met hotspot.
Slide met je vinger van onder naar boven, dan zie je links een blokje met vier iconen(WiFi, Bluetooth, data)
Druk daarop en het scherm word groter. Onderin staat hotspot. Even aanraken en hij wordt groen en Connect.
Bij mijn iPhone 8 werkt het dan altijd meteen.
Haha, al jaren een iPhone. Weet van het bestaan van dit menu, maar niet van deze mogelijkheid. Maakt hel een stuk eenvoudiger helemaal nu het systeem ook via Bluetooth verbind.

Ook ik wil graag de bluetooth updaten naar de laatste versie, dit omdat ik problemen ondervind sinds ik een nieuwe telefoon heb. Er wordt ook aangegeven alleen te updaten als je problemen ondervind. Al kan ik in de Columbus (Octavia is van begin 2014) niet vinden wat de huidige bluetooth versie is kan ik ook niet vinden hoe je zou moeten kunnen updaten..
Iemand hier ervaring mee?

upload_2019-6-5_17-45-58.png

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Staat deze klaar na invoeren van je VIN? Ja? Dan downloaden naar de computer, ontzippen naar een SD en de SD in de auto. Dan zou hij de update moeten vinden, of via updaten in de instellingen?

Wat is overigens je nieuwe telefoon? En wat was de oude?

widojo

Actief lid
Toevallig onlangs bij die van mij gedaan.
Bij het plaatsten van de sd kaart komt er inderdaad zoals je als schrijft een melding voorbij dat er een update beschikbaar is maar dan gebeurt er nog niets. Update vervolgens installeren vanuit systeeminformatie en dan kiezen voor software update.
SD kaart wordt vanzelf ingelezen en de update gestart.

Neem aan dat de sd kaart juist is geformatteerd en gebruik vooral niet de unzip functie van Windows! Heb al meerdere keren meegemaakt dat die net niet lekker werkt (vraag me niet wat er niet goed gaat) maar gebruik winzip of winrar.

Staat deze klaar na invoeren van je VIN? Ja? Dan downloaden naar de computer, ontzippen naar een SD en de SD in de auto. Dan zou hij de update moeten vinden, of via updaten in de instellingen?

Wat is overigens je nieuwe telefoon? En wat was de oude?

Yes, dit is wat er naar voren komt na het invullen van het VIN. Gedownload, uitgepakt en toegevoegd aan de SD kaart (hierbij de huidige mappen met muziek laten staan). Via de software update knop onderaan in het systeeminformatiescherm ziet hij hem niet en ook als ik de SD kaart invoer dan komt er niets naar voren..

Momenteel heb ik een Nokia 7.1 (android 9) en hierbij wordt soms de informatie over de provider en de signaalsterkte niet doorgegeven, bij mijn vorige telefoon (Lumia 950XL, Windows 10 Mobile) heb ik dit probleem niet ervaren.
Ik heb er een poosje terug al eens een topic over gestart maar daar kwam niet veel uit: https://www.skodaforum.nl/forum/i/netwerk-zoeken-sinds-nieuwe-telefoon.37720/

Toevallig onlangs bij die van mij gedaan.
Bij het plaatsten van de sd kaart komt er inderdaad zoals je als schrijft een melding voorbij dat er een update beschikbaar is maar dan gebeurt er nog niets. Update vervolgens installeren vanuit systeeminformatie en dan kiezen voor software update.
SD kaart wordt vanzelf ingelezen en de update gestart.

Neem aan dat de sd kaart juist is geformatteerd en gebruik vooral niet de unzip functie van Windows! Heb al meerdere keren meegemaakt dat die net niet lekker werkt (vraag me niet wat er niet goed gaat) maar gebruik winzip of winrar.

Oke, ik pak het wel uit via windows (rechter muisknop -> uitpakken..) zelf, dus daar kan ik nog iets in proberen dus.
Vraagje, gooi jij wel eerst alle andere bestanden (muziek, radio-logo's, etc) eraf zodat alleen het update bestandje op het kaartje staat?

Het is gelukt, kaartje geformatteerd (FAT32 (was ervoor ook al FAT32) en update mapje naar SD kaartje gekopieerd. Wel jammer dat ik niet te zien krijg wat nou de oude versie was van de bluetooth, maarja het is gelukt en hierna is het systeem opnieuw opgestart. Morgen eens testen of er verbetering is met de Nokia telefoon.

p.s. nog een vraagje: ik zag dat het Columbus systeem zelf ook een software versie heeft. Maar hierover kan ik niets vinden op de Skoda update pagina na het invullen van het VIN.. Iemand enig idee hoe deze te updaten of wat de laatste versie moet zijn?

Rallye

Forumguru
Volgens mij was er op het forum sprake van dat er voor de MIB 1 Columbus (tot week 22/2016) een update was. Met name voor de Canton speakers. Inderdaad niet via de site te downloaden. Probeer de zoekfunctie eens.

Bovenaan Onderaan