Bobbeltje op het dashboard

BarryXX

Actief lid
Misschien een rare vraag, maar wat is dat kunststof bobbeltje op het dashboard bij de voorruit tussen de twee metalen roostertjes? :smiley29:

MarcoO2

Forumguru
Ik heb heel wat uren achter dat dashboard doorgebracht, maar dit doet geen belletje rinkelen. Heb je een fotootje van wat je bedoelt? Ik kan die metalen roostertjes niet plaatsen namelijk. Of bedoel je het vierkante opstaande deel achter het opbergvakje bovenop het dashboard?

edit: op onderstaande foto is nog net zichtbaar wat ik bedoel:

o2f-dash-2au.jpg

Cyrus

Actief lid

In aanvulling daarop: het is een warmtesensor voor de climatronic - hiermee kan de climatronic bij het koelen rekening houden met de hoeveelheid zonlicht (immers: hoe meer zonlicht op dat ding schijnt, hoe warmer de sensor wordt). Daarmee zou dan de mate van koeling afgestemd kunnen worden (meer zonlicht = harder koelen) zodat de airco niet onnodig hard blaast.

@Marco: de roosters bovenop het dashboard, voor de voorruitontwaseming, zijn van metaal. En inderdaad is het dat bolletje dat bovenop het dash ligt, achter het opbergbakje boven de middelste roosters.

Bakkertje

Forumguru
@jasper2, bij oudere franse auto's zat er inderdaad een infrarood ontvanger in de auto voor de afstandsbediening. Die kun je destijds ook opvangen met een casio horloge die je als afstandsbediening voor je TV kon gebruiken. Vervolgens kon je dus met een horloge de auto open maken. Tegenwoordig gaat dit radiografisch en niet meer via infrarood. De bobbel is zoals Cyrus al aangeeft voor de climatronic. Sommige auto's (Audi a3 bijvoorbeeld) hebben er zelfs 2..

Jasper02

Banned
@jasper2, bij oudere franse auto's zat er inderdaad een infrarood ontvanger in de auto voor de afstandsbediening. Die kun je destijds ook opvangen met een casio horloge die je als afstandsbediening voor je TV kon gebruiken. Vervolgens kon je dus met een horloge de auto open maken. Tegenwoordig gaat dit radiografisch en niet meer via infrarood. De bobbel is zoals Cyrus al aangeeft voor de climatronic. Sommige auto's (Audi a3 bijvoorbeeld) hebben er zelfs 2..

Haha oke thnx.. Mijn moeder had indd een oud peugeotje vroeger.. Dat ding was toen stuk.. Nookt verder over nagedacht dat dat indd veranderd is loop der jaren. Maar eerlijk gezegt.ook nooit bewust naar gekeken meer.

Weet wat geleerd in ieder geval! Bedankt.

VEEJAY

Forumguru
Zo das een oud draadje waar #4 naar verwijst! Wat was ik toen kinderachtig in mijn reacties zeg. Gelukkig is dat verbeterd na pakweg 7 jaar.

Anyway, het bobbeltje zie ik soms reflecteren in de voorruit, heb ermee leren leven maar schrik toch soms nog wel.

Bovenaan Onderaan