Bobine

Start vanmorgen, niets vermoedend, m'n O2. Motor klinkt raar, het oranje motorlampje knippert. Maar rijden gaat nog, al lijkt het eerder op 50 Pk dan 150 Pk. In plaats van naar m'n werk dus op weg naar de dealer. Inmiddels brandt het motolampje continu. Maar omdat er geen rode lampjes branden, besluit ik door te rijden.

Eenmaal bij de dealer word ik nagenoeg gelijk geholpen, en wordt er na een korte tijd een kapotte bobine van één van de cilinders geconstateerd. Gelukkig had de dealer er nog één. Snel vervangen en hup, weer de weg op. Geen kosten.

Volgens de monteur die mij hielp was het, bij hen dan, pas één keer eerder voorgekomen.
 

Dutch4x4

Senior Member
Bij de O1's tot februari 2003 was dit bijna dagelijkse kost. (Ook bij de broertjes van Audi, VW en Seat trouwens.)

Sindsdien zijn de bobineproblemen verholpen, or so they say. Dus ik hoop dat dit een incident was en niet het begin van een nieuwe net-niet-terugroepactie.
 
Buurman met Volvo S40 (oude model) had regelmatig vermogensverlies waarbij controlelampje motormanagement ging branden.
Is pas na enige tijd naar de dealer gegaan en daar werd een defecte bobine geconstateerd (1 van de 2).
Helaas bleek dat daardoor tevens de katalysator kapot was gegaan en dat was een duur grapje...
 

Octaviarijder

Actief lid
Dus ik heb gewoon mazzel dat mijn bobine het nog doet? Ik heb met mijn O1 uit 2000 gelukkig nog nooit bobine problemen gehad.
 

Henny

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Bij de O1's tot februari 2003 was dit bijna dagelijkse kost. (Ook bij de broertjes van Audi, VW en Seat trouwens.)

Sindsdien zijn de bobineproblemen verholpen, or so they say. Dus ik hoop dat dit een incident was en niet het begin van een nieuwe net-niet-terugroepactie.

[/ QUOTE ]
Dat is nieuw(s) voor mij. Met mijn O1 van 2002 nog nooit problemen gehad daarmee (hopelijk de dieven nu wel
smirk.gif
). Misschien ligt het ook aan het motortype? Ik had een 1,6. Mijn broer had trouwens een Leon 1,8 20V, eind 2001 en ook hij heeft nooit problemen gehad. Wel met z'n versnellingsbak trouwens vanaf het begin.
 

Atria

Actief lid
Mijn Octavia 2.0 FSI was 4 uur oud en had 102 km gereden toen hij dezelfe soort gebreken begon te vertonen, vermogensverlies, slecht lopen en afslaan. Bij mij bleek de benzinepomp defect. Was ook nog nooit voorgekomen......
407.gif


Hij is gelijk gerepareerd en inmiddels 4300 probleemloze kilometers erop. Alleen vind ik wel dat je heels soms (heb ik nu vier keer gehad ofzo) als de motor erg warm is, vrij lang moet starten voor hij aanslaat. Hebben meer 2.0 fsi-ers dit?
 

Dutch4x4

Senior Member
Bobineproblemen voor de O1 golden niet voor de 1.6, vandaar...

Wel voor onder meer de 1.8T (die heeft er vier!).
 

sunnyboy

Senior Member
Hulp Duitse dealer

Start vanmorgen, niets vermoedend, m'n O2. Motor klinkt raar, het oranje motorlampje knippert. Maar rijden gaat nog, al lijkt het eerder op 50 Pk dan 150 Pk. In plaats van naar m'n werk dus op weg naar de dealer. Inmiddels brandt het motolampje continu. Maar omdat er geen rode lampjes branden, besluit ik door te rijden.

Eenmaal bij de dealer word ik nagenoeg gelijk geholpen, en wordt er na een korte tijd een kapotte bobine van één van de cilinders geconstateerd. Gelukkig had de dealer er nog één. Snel vervangen en hup, weer de weg op. Geen kosten.

Volgens de monteur die mij hielp was het, bij hen dan, pas één keer eerder voorgekomen.


Enige maanden geleden hetzelfde probleem met mijn O2 2.0 FSI.
Terugkomend van een weekend MTB-en in Sauerland ging op de autobahn thv Hamminkeln (even voor Arnhem) het lampje met het motorblok-symbool branden.
Ik vermoedde al onvolledige verbranding, mogelijk gevolg van een uitgevallen cilinder.
De eerstvolgende parkeerplaats opgezocht welke slechts 1000m rijden was.
Eerst de motor enigszins af laten koelen, waarna ik opnieuw de motor startte.
Hetzelfde probleem, onregelmatig lopen en een "raar" geluid.
Teneinde raad Pon in Leusden gebeld welke mij doorverwees naar de zusterorganisatie in Duitsland.
Binnen een half uur had een dealer "vlakbij" mij op transport staan en werd de storing uitgelezen.
En idd een bobine kapot van de 3e cilinder.
Gelukkig ben ik er niet mee door gaan rijden.
Schade aan de katalysator achtte ik dan ook niet uitgesloten.
De Audi/VW/Skoda/Seat dealer in Hamminkeln heef mij fantastisch geholpen en ik hoefde geen cent te betalen.
Hulde aan de Duitse dealer!
 

purk

Senior Member
moderne motoren van de vag groep zullen bij een defecte bobine ook de verstuiver niet meer aansturen waardoor het gevaar van een defecte katalysator klein is.
 

sunnyboy

Senior Member
Maar weer een update voor dit draadje.
Afgelopen 4 januari heeft de auto een beurt gehad (90.000km).
De dag erna naar Duitsland vertrokken.
Helaas ter hoogte van Venray ging wederom het motormanagement lampje branden.
Reed toen ong. 2500 t/pm = 90km/u.
Hulp was zeer snel geregeld ondanks de voorspelling dat het wel een uurtje kon gaan duren.
En deze keer 2 x bobine kapot, hoe is het mogelijk.....
Na betaling van 100 euro kon ik weer verder rijden.
Denk dat ik alvast maar een bobine op voorraad ga nemen.
Inmiddels al 3 bobines in 4,5 jaar.
De monteur vertelde nog dat ik blij mocht zijn dat ik geen Renault Megane rij...
 

Dolf

Actief lid
Heb dit ook met mijn vorige oct II een keer aan de hand gehad, is vervangen en daarna geen last meer.
 

sunnyboy

Senior Member
Wat is een Bobine?

Wat vroeger de stroomverdeler was.
Nu heeft elke cilinder z'n eigen ontsteking in de vorm van een bobine.
Ik geloof dat er zo'n 12.000 volt doorheen gaat.
Ik zag dat bij demontage van de bobine de hele "bobine-rij" opgetild werd m.b.v. een schroevedraaier, hierna kan de bobine eruit genomen worden door deze naar voren te trekken. (soortement stekkerverbinding)
Dan hoor je elke bobine tikken ten teken van het zgn "vonken".
Bij het verwisselen van de bobine moest ik de motor uitzetten.
Kostte even wat tijd om uit te zoeken welke 2 bobines er stuk waren.
Ik moest de motor op een bepaald vast toerental houden zodat de monteur kon horen wanneer de bobine wel goed vonkte, dan stijgt het toerental fractioneel denk ik.
 

Captain Hook

Forumguru
Wat vroeger de stroomverdeler was.
Sorry, maar je moet geen dingen door elkaar gaan halen!
Een stroomverdeler is absoluut GEEN bobine!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstekingssysteem
Beide onderdelen zijn componenten van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor.
Een bobine is eigenlijk niks anders dan een transformator die er voor zorgt dat er een zeer hoge spanning wordt opgewekt die vervolgens gebruikt wordt om een vonk (bougie) te creëren om het brandstofmengsel te ontsteken.
 

Falcon

Donateur
Toch nog een ontopic discussie ;) .. Maar inderdaad had ook even kunnen googlen en hier kunnen posten.

Bedankt voor de link.. weer wat geleerd!
 

guitar_billy

Senior Member
goh, het lijkt wel of die bobines niet tegen de warmte kunnen ofzo...

mijn vader heeft een VW Polo met bobines op de bougies en heeft in een 3 jaar tijd al 3 stuk gehad. hij heeft er nu een paar op voorraad, die dingen zijn niet eens goedkoop.

mijn O1 octavia heeft nog het oude systeem van hoogspanning en verdeler buiten de motor, en dan via de bougiekabels naar de cylinders. in 4.5 jaar gelukkig nog geen problemen gehad.
 
Bovenaan Onderaan