Die bobines die een autoleven meegaan hadden regelmatig nieuwe contactpuntjes nodig, en af-en-toe ook een nieuwe rotor, dus wat is 'levenslang'?
Moderne bobines hebben geen bewegende mechanische delen meer, maar electronica/elektrische delen hebben maar zelden het eeuwige leven, zeker als het intensief gebruikt wordt.
Begin deze eeuw waren er in de VAG-groep verschillende blokken waar regelmatig één of meer bobines de geest gaven, en een bepaalde serie bobines is zelfs door de dealers gratis vervangen omdat er veel problemen mee waren. In die tijd waren er ook mensen die bij problemen met 1 bobine, direct de andere bobines ook gingen vervangen, anderen hielden het bij het vervangen van allleen de kapotte bobine (en eventueel de bijbehorende bougie). Statistieken hebben ondertussen duidelijk gemaakt, dat het niet zo is dat bij 1 kapotte bobine de rest binnen afzienbare tijd volgt, de volgende kapotte bobine bij dezelfde auto kan zo maar 100.000 km of 5 jaar later zijn.
Bij een kapotte bobine is het wel van belang om de bijbehorende bougie grondig te checken. Niet zelden wordt een bobine gesloopt door een beschadigde bougie, of andersom een kapotte bobine die de bougie beschadigd. Als je dan alleen de bobine vervangt, heb je serieus kans dat de beschadigde bougie vervolgens de nieuwe bobine weer sloopt.