Bobine's, alsof het niets kost :(

De Stip

Forumguru
Voor de tweede keer binnen 'n paar maanden, moet er een bobine vervangen worden bij onze Octavia 1.8TSI. Balen, want de auto is reeds ingeruild. Eind vorig jaar hadden we dezelfde problemen en ook toen moest de bobine vervangen worden. In mijn beleving was ik er klaar mee, maar het blijkt dat er dus 4 bobine's in dat blok zitten. Zonde van de knaken en aangezien de nieuwe auto pas na week 40 komt, maak ik me zorgen om de 2 overgebleven, nog niet vervangen exemplaren. Terechte zorgen of niet?
 

Huibdos

Senior Member
Ik vind het raar dat een bobine een slijtdeel is geworden, vroeger had je er maar 1 en die ging een autoleven mee.
maar on topic, als die laatste twee niet de vorige keer vervangen zijn, is statistisch de kans groot dat ze alsnog gaan.
je kan geluk hebben...
 

Cordoba

Forumguru
Die bobines die een autoleven meegaan hadden regelmatig nieuwe contactpuntjes nodig, en af-en-toe ook een nieuwe rotor, dus wat is 'levenslang'?
Moderne bobines hebben geen bewegende mechanische delen meer, maar electronica/elektrische delen hebben maar zelden het eeuwige leven, zeker als het intensief gebruikt wordt.

Begin deze eeuw waren er in de VAG-groep verschillende blokken waar regelmatig één of meer bobines de geest gaven, en een bepaalde serie bobines is zelfs door de dealers gratis vervangen omdat er veel problemen mee waren. In die tijd waren er ook mensen die bij problemen met 1 bobine, direct de andere bobines ook gingen vervangen, anderen hielden het bij het vervangen van allleen de kapotte bobine (en eventueel de bijbehorende bougie). Statistieken hebben ondertussen duidelijk gemaakt, dat het niet zo is dat bij 1 kapotte bobine de rest binnen afzienbare tijd volgt, de volgende kapotte bobine bij dezelfde auto kan zo maar 100.000 km of 5 jaar later zijn.

Bij een kapotte bobine is het wel van belang om de bijbehorende bougie grondig te checken. Niet zelden wordt een bobine gesloopt door een beschadigde bougie, of andersom een kapotte bobine die de bougie beschadigd. Als je dan alleen de bobine vervangt, heb je serieus kans dat de beschadigde bougie vervolgens de nieuwe bobine weer sloopt.
 

ertromp

Forumguru
Die bobines die een autoleven meegaan hadden regelmatig nieuwe contactpuntjes nodig, en af-en-toe ook een nieuwe rotor, dus wat is 'levenslang'?
Moderne bobines hebben geen bewegende mechanische delen meer, maar electronica/elektrische delen hebben maar zelden het eeuwige leven, zeker als het intensief gebruikt wordt.
Bobine die nieuwe contactpuntjes nodig heeft? :pieker: en een nieuwe rotor? Ook oude bobines hebben geen bewegende delen. Je bent volgens mij in de war met de verdeler / verdelerkap. De bobine doet niets anders als een hoge spanning opwekken voor de bougies via die verdeler. De isolatiewaarde van de bobine vermindert door de loop van de tijd waardoor die gaan "doorslaan".
 
Bovenaan Onderaan