Bobines komen omhoog

rad3d

Nieuw lid
Hallo,

Heb nogal vreemd probleem.
De middelste bobines komen omhoog. (heb 1.8T AUM)
De eerste (is nieuw) en de vierde (zit onder kapje) hebben er geen last van.
Auto trekt prima nog.
Zou denken dat er geen druk op komt maar toch werken ze zich omhoog.
Ik druk ze nu geregeld maar aan.
Iemand suggestie/opmerking/idee hoe en wat ?

groeten,
Edwin

Ronnie

Forumguru
Mogelijk dat de rubber binnenvoering een beetje poreus/droog en dus minder soepel begint te worden, dus een "ouderdomskwaaltje"....

rad3d

Nieuw lid
Heb maar even wat gefabriceerd en vastgeschroefd aan bestaand gat met schroefdraad om te voorkomen dat ze omhoog komen.
Snap nog steeds niet waarom ze omhoog komen. als ik ze heb aangedrukt en ze eruit wil trekken, dan gaat dat heel moeilijk.
Mogelijk met warm worden dat lucht afgesloten is en spul omhoog drukt ?
DSC03232.jpg Zullen tzt wel keer kapot gaan en kan strip eraf.

rad3d

Nieuw lid
@turbobooster: Klopt helemaal. De bougies waren los komen te zitten. Standaard aandraaimomenten zijn blijkbaar onvoldoende voor een gechipte motor.
Ik had zelf merkbaar compressieverlies verwacht met ietwat loszittende bougies en storingsmelding maar blijkbaar merk je dat eerst nog niet maar gaat er
voldoende langs om de bobines omhoog te drukken. Problem solved.

rad3d

Nieuw lid
Toch nog staartje.... 1 kwam weer omhoog.
Bij skoda garage geweest. Gaven aan dat de bobines (staat niets op) niet de standaard waren.
Ik had het idee dat ze wel standaard waren, heb de auto zo gekocht en verwacht niet dat ze al vervangen zijn.
Bougie zat goed. Tip was goed ontvetten en hopen dat ie blijft zitten of beugeltje eroverheen fabriceren.

rad3d

Nieuw lid
Nog aanvulling.. was ondertussen bobine kapot gegaan.
Eens aan zoeken op internet geweest en de 115L versie valt onder de terugroepaktie van VW en Skoda.
Naar andere skoda garage geweest waar ik dichter in buurt was toen bobine het opgaf,
verhaal mbt terugroep gedaan. Ze hebben nagekeken en viel inderdaad onder terugroep.
Heb alle bobines vervangen gekregen kostenloos.
:baby012:

Bovenaan Onderaan