Bobinestoring of defecte cilinder?

Goedenavond. Al een poosje heb ik gedoe met mijn fabia.En ben ik de laatste weken bijna wekelijks bij de gararage geweest. Het motormanagementlampje meldde zich vaak en soms ook schoot de auto in de noodloop. Inmiddels is het gassysteem gecheckt door een LPG inbouwer in Assen. Niks mee aan de hand.
Ik heb een week op benzine gereden (ook met meldingen) en toen naar de garage. Weer bleek bij uitlezen een bobinestoring en iets met vonkoverslag. De storing en het schokkend lopen van de motor is alleen bij koude start. De garage is er mee aan de slag gegaan. Systeem door gemeten, injectors opgestuurd om ze te laten meten en reinigen (bleken in orde te zijn). Bobines nog weer gewisseld, wat voor de storingsmelding niks uitmaakte. Goed ....vanmiddag telefoontje men wil de cilinder nr 2 gaan losmaken omdat de storing wel mechanisch moet zijn. Ik heb om een prijsopgaaf gevraagd. Heeft iemand een ideee wat er aan de hand kan zijn, en is er misschien iets wat over het hoofd gezien wordt?
 

Spierings

Forumguru
Als injectie en ontsteking goed zijn blijft er alleen iets mechanisch over..

Wat voor motor betreft het?

Mogelijk een wat slechtere klep afdichting, je ziet het pas als je hem open gaat halen..
 

Cordoba

Forumguru
Is ook al geprobeerd om de bougiekabels te wisselen?

Ik weet niet in hoeverre met scoop voldoende te zien is van het binnenwerk? Al een compressiemeting gedaan?

Verder geef even aan om welke motortype (motorcode) het gaat. Gezien de bobines gaat het om een benzinemotor, en op basis van 'Fabia' , 'bobines wisselen' (dus steekbobines), gok ik dat het een 1.4 16V is, waarbij bouwjaar en motorcode nog even de vraag zijn. Bij dergelijke problemen kan het helpen om de globale km-stand te vermelden, met het oog op welke mankementen waarschijnlijk of onwaarschijnlijk zijn.
 
er is idd ook een compressiemeting gedaan, en kabelomswisselen lijkt me wel iest dat ze gedaan hebben. Er werken meer monteurs en mijn autootje is op dit moment wel gespreksonderwerp tijdens de koffie, weet ik. Ook zou men nog contact opnemen met een skoda garage om het probleem voor te leggen.
De motor is idd een 1.4 16V (6y5) AUB BBZ 74KW/100pk uit 2006. kilometerstand is 195000
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Op die motor zitten geen bougiekabels, neem aan dat ze ook een slechte compressie hebben geconstateerd.


Bij die motoren al een paar keer een slechte klep afdichting tegen gekomen.
 
inmiddels hebben ze mijn voicemail ingesproken met de vraag om even terug te bellen (begroting is klaar) Doe ik nadat hun pauze voorbij is. Ik zal het punt van de slechte klepafdichting noemen.
Ronnie, ik onthoud je aanbod.
 
en weer is er een vervolg. Vanmiddag de prijsopgaaf gehoord en ben geschrokken. Cilinderkop er af, nieuwe koppakking, nieuwe gas bougies, vloeistoffen koelwaterreservoir, en nog wat dingen die ik me nu niet meer herinner en daarbij een nieuwe aandrijfriem(anders moet die over ca 7000km) , Mn het aantal arbiedsuren (8 uur is er geschat) klapt er flink in. Ik moet op zo'n 1200 euro rekenen. en dit jaar is hij al een aantal keren flink in onderhoud geweest.
naast dat dit erg veel geld is, is de vraag voor mij: kan ik er dan vanuit gaan dat ik dan nu klachtenvrije auto heb. geld voor een andere auto heb ik namelijk niet, en ik heb de auto echt nodig voor mijn werk.
 

Spierings

Forumguru
Of je wagen na reparatie klachtenvrij is hangt helemaal af van de algemene staat van de auto, niemand kan in de toekomst kijken maar wel zien wat er aan zit te komen..

Bovendien hangt het helemaal af of ze daadwerkelijk iets vinden en of ze het goed verhelpen, maak hier vooraf duidelijke afspraken over.

Houd ook nog rekening met extra niet begrote kosten, je weet pas wat het daadwerkelijk gaat kosten als het blok open ligt en de diagnose gesteld is...
 

Jewepe

Forumguru
Ik weet niet waar je woont, maar Henk Boertien Autogas en Airco in Wezep (Ov) is een LPG-specialist waar ik sinds jaar en dag goede berichten over hoor. Wellicht is het een idee om daar een second opinion te vragen.
 

Cordoba

Forumguru
Op die motor zitten geen bougiekabels, neem aan dat ze ook een slechte compressie hebben geconstateerd.


Bij die motoren al een paar keer een slechte klep afdichting tegen gekomen.

Ik bedoelde eigenlijk de bekabeling naar de bobine toe, al is dat eigenlijk geen echte bougiekabel.
 

Spierings

Forumguru
Ik weet niet waar je woont, maar Henk Boertien Autogas en Airco in Wezep (Ov) is een LPG-specialist waar ik sinds jaar en dag goede berichten over hoor. Wellicht is het een idee om daar een second opinion te vragen.
Denk dat die ook vrij weinig kunnen doen aangezien het probleem niet LPG gerelateerd is. Doet het op benzine ook niet goed..


@Cordoba met die bedrading is zelden iets mis en krijg je bovendien ook een hele andere storing..
 

Spierings

Forumguru
Als je vertrouwen in je garagebedrijf hebt waarom zou je hem dan naar een onbekend bedrijf brengen? Dan is een second opinion geld weg gegooid..

Een VAG specialist weet ook veel, maar de basis blijft hetzelfde. Dit is geen merk/modelspecifieke storing. Belangrijker is de monteur en niet het soort bedrijf om problemen op te lossen. Bij niet VAG bedrijven kunnen ook monteurs werken die zeer goed zijn om storingen op te lossen..


Bovendien Als ze compressie hebben gemeten en deze op de betreffende cilinder slechter is dan zal bij een seconden opinion precies hetzelfde eruit komen. Een goede diagnose kunnen ze dan toch pas stellen als het blok open gaat..
 
Laatst bewerkt:

MeuSkoda

Actief lid
Maar met mijn Yeti op LPG had ik ook problemen met inhouden en storingslampje en soms auto in veilige modus. De Skoda-dealer wilde er niets aan doen...hun antwoord was: "Is LPG mogen wij niets aan doen"
Omdat het probleem op zowel LPG als benzine was zij de LPG-specialist (terecht): "Hij moet eerst op benzine goed lopen." Maar wilde niet zijn vingers branden aan mijn auto. Uiteindelijk naar Autotechniek Hans Sloot in Lochem gegaan en deze constateerde dat de injectoren vervangen diende te worden...alsnog een dure reparatie, maar de auto rijdt wel weer zoals het moet.
 
De injectoren zijn goed. Die zijn opgestuurd naar een bedrijf die ze, indien nodig, ook met ultrasonetrilling kan reinigen. maar dat bleek niet nodig. Morgen heb ik een late dienst en ga sochtends even bij de garage langs om te praten. Dat vind ik fijner dan even een telefoontje plegen.

Bij een LPG specialist is de auto geweest en die heeft het LPG systeem doorgemeten. Dat bleek in orde. OOk heb ik met een ander 'blokje' gerenden ( kastje die de hoeveel branstof die geinjecteerd moet worden regelt). Dit veranderde niks aan de storing.
Mn de arbeidskosten maken het geheel zeer duur. Het berekende brutouurloon is ongeveer 4 keer mijn nette uurloon :(
 
Update. Uiteindelijk moest de cilinderkop gereviseerd en de uitlaatkleppen en zittingen van cilinder 2 vervangen, evenals de geleiders daarvan. Omdat de distributieriem ook bijna aan de beurt was om te worden vervangen heb ik die ook meteen laten vervangen (en de waterpomp). Al met al een duur geintje, maar de auto loopt nu weer helemaal super!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Dat zal inderdaad een hele forse rekening geworden zijn, maar verstandig om distributie en waterpomp gelijk mee te nemen: kost je nu niet veel meer extra dan de onderdelen, omdat bij de andere reparatie de boel toch al heel ver open/los was.
 
Bovenaan Onderaan