Bochtverlichting

Rudger

Lid
Mede forumleden,

Mijn ouders hebben een Yeti Adventure van 2013 en na wat gelezen te hebben op diverse fora berichten hebben we met VAG-COM (of iets anders) bij de dealer het volgende laten aanpassen:

Regensensor aanzetten met rainclose, dit werkt.
Cornerlights, dit werkt ook. Maar of het helemaal juist is weet ik niet.

Ik zie vaak auto's die voor het verkeerslicht staan met de richtingaanwijzer aan dat dan 1 bochtlicht aan is. Bij mijn ouders werkt dat niet, de bochtverlichting gaat alleen aan als je stuurt en je dimlicht is aan. Bij een iet wat flauwe bocht gaat de bochtverlichting dan niet aan, ook niet als je richtingaanwijzer aan is.

Ik heb bij mijn O2 dit ook aan laten zetten en daar werkt de bochtverlichting ook niet met de richtingaanwijzer. Bij het achteruitrijden gaan dan wel weer bijde bochtverlichtingslampen aan.

Is dit normaal, of had er nog iets anders (bij)geprogrammeerd moeten worden?

Ben benieuwd hoe het moet werken.

Alvast bedankt.

WesleyJD

Banned
Wat ik heb gemerkt. Als ik mijn knippelicht tijdig aanzet en vervolgens afrem (gok dat dat bij een 20km/u is)zonder mijn stuur te hebben gedraaid dat de bochtverlichting dan aangaat. Zet je hem aan als je stil staat dan niet (wel als je je stuur draaid)

Luca

Nieuw lid
heb zelf via VCDS de bochtenverlichting (cornerlights) geactiveerd maar deze werkt NIET samen met de richtingsaanwijzers (ergens op een ander forum gelezen dat de cornerlights ONAFHANKELIJK dienen te werken en dus niet in combinatie met knipperlicht/richtingsaanwijzer)

Edwin

Lid
Bij mijn Octavia II FL werken de cornerlights zowel via de richtingaanwijzer als bij het insturen. Werken alleen onder de 40km/u en insturen van volgens mij tenminste 15 graden. Stond initieel bij aflevering niet goed, maar is door de dealer goed opgelost.

Rudger

Lid
Hmm, lijkt erop dat er verschil zit tussen af-fabriek en achteraf cornerlights aanzetten.

Als dit niet te programmeren is, dan moeten we het hier maar mee doen :-)

Mocht iemand weten hoe de cornerlights wel in combinatie met richtingaanwijzers kan werken, dan lees ik dat graag.

Lees net bij lid Luca dat de emergency lights aangezet zijn met VCDS, onze dealer zij dat dat niet kon bij deze Yeti van 2013. Zit hier andere software op?

Alvast bedankt.

My1stIbi

Actief lid
Bij m'n Ibi is dat een aparte optie, corneringlights via knipperlicht. Mogelijk bij de Yeti dus ook.

Mede forumleden,

Mijn ouders hebben een Yeti Adventure van 2013 en na wat gelezen te hebben op diverse fora berichten hebben we met VAG-COM (of iets anders) bij de dealer het volgende laten aanpassen:

Regensensor aanzetten met rainclose, dit werkt.
Cornerlights, dit werkt ook. Maar of het helemaal juist is weet ik niet.

Ik zie vaak auto's die voor het verkeerslicht staan met de richtingaanwijzer aan dat dan 1 bochtlicht aan is. Bij mijn ouders werkt dat niet, de bochtverlichting gaat alleen aan als je stuurt en je dimlicht is aan. Bij een iet wat flauwe bocht gaat de bochtverlichting dan niet aan, ook niet als je richtingaanwijzer aan is.

Ik heb bij mijn O2 dit ook aan laten zetten en daar werkt de bochtverlichting ook niet met de richtingaanwijzer. Bij het achteruitrijden gaan dan wel weer bijde bochtverlichtingslampen aan.

Is dit normaal, of had er nog iets anders (bij)geprogrammeerd moeten worden?

Ben benieuwd hoe het moet werken.

Alvast bedankt.

Beste Rudger,

Volgens mij zijn cornerlight en bochtverlichting 2 verschillende dingen:

1. Bochtverlichting heeft de Yeti met Xenonverlichting. Als je deze aanzet draait er in de hoofdverlichting (niet de ronde dagrijlichten) de lampen mee in de bocht, kun je aan/uit zetten.

2. Cornerlight:
a. Als je in het donker rijdt en je doet het knipperlicht L/R aan gaat de mistlamp L/R aan
b. Je rijdt minder dan 40 km. per uur en je draait het stuur L/R: werkt het cornerlight automatisch ook.

Misschien vergis ik me in de namen, maar zo werkt het.
Probeer maar (of laat het proberen)

EkiYeti

Luca

Nieuw lid
@EkiYeti:aangaande het verschil tussen bochtverlichting en cornerlight hebt jij volkomen gelijk,staat o zo in de Yeti-flyer/boekje

Antera

Donateur
Bocht verlichting werkt alleen als het licht aan staat met de hand of met de lichtsensor. Is het licht of staat het uit op stads licht of DRL werkt het niet

Rudger

Lid
Beste EkiYeti,

Meedraaiende koplampen zitten inderdaad niet op de halogeenverlichting. Cornerlights (vertaald bochtverlichting) is inderdaad de mistlampen die links/rechts aangaan. Dat is geheel duidelijk.

Mijn vraag was/probleem was dat de mistlamp (links of rechts) niet aangaat als je je richtingaanwijzer aan doet. Dat dit alleen werkt als je dimlicht aan is, is voor mij ook duidelijk.

Maar nu werkt de bochtverlichting alleen bij jouw punt 2b, dus onder de 40km/h en als je dimlicht aan in. Bij de Yeti zit een lichtsensor, daar werkt de bochtverlichting inderdaad in de AUTO stand en in de in-stand.
Bij mijn O2 zit geen AUTO stand, dus werkt de bochtverlichting alleen in de in-stnad.

Het lijkt mij dat de bochtverlichting dan ook geprogrammeerd moet kunnen worden met de richtingaanwijzers, maar dat weet ik dus niet zeker. Dit omdat het origineel wel werkt met de richtingaanwijzers.

Antera

Donateur
Nee dit is bij deze auto´s niet te programmeren helaas alleen met de stuurhoeksensor. Er zijn maar een paar auto´s waarbij dit met het knipperlicht programmeerbaar is

Bovenaan Onderaan