Bok probleem..

hey forum leden.
Help me even.. We zijn aan het kijken naar een Octavia II van de eerste lichting.
Bij de proefrit kwamen er al wat vreemde dingen naar boven waar we onze twijfels over hadden.
Nu heeft de garage hem helemaal nagekeken en kwamen de volgende punten naar voren:
- Drukgroep (defect)
- Vliegwiel (moest vervangen worden)
- Koppeling platen (moesten vervangen worden)

Nu heeft de garage deze onderdelen allemaal vervangen en moet hij weer als nieuw rijden.
Maar nu rest eigenlijk mijn zorgelijke vraag... Kan of is dit normaal met een octavia II waar nog geen 150.000 kilometer op de teller staat.

Hebben jullie hier ervaring mee of weet iemand toevallig of het verstandig is om hem aan te schaffen.
(let wel garage repareert en geeft jaar garantie op de auto)...
 

Ron_2

Senior Member
Een koppeling kan een autoleven meegaan, maar kan ook met enige tienduizenden kilometers op zijn, geheel afhankelijk van de rijkwaliteiten van de bestuurder.
Je kunt je b.v. wel afvragen of de auto misschien zwaar getrokken heeft (als er een trekhaak onder zit). Een nieuwe proefrit met de gerepareerde auto lijkt me om die reden wel aan te raden, kijk of hij nu soepel schakelt en of er geen zagend geluid in de versnellingsbak zit als je bij laag toerental stevig gas geeft. (eigen ervaring met auto die wel zwaar getrokken had, 4 jaar met een nare versnellingsbak gereden)
Zijn de punten die je zelf ontdekte overigens dezelfde als als wat de garage nu repareert?

Als de auto na reparatie wel naar je zin rijdt en de garage is een betrouwbaar adres loop je met een jaar garantie niet zo'n risico.
 

andrehj

Forumguru
Ik zou de auto laten staan. Er is tenslotte aanbod genoeg. Als bij een dergelijke kilometerstand al die onderdelen al vervangen moeten worden, is het duidelijk een auto die al een zwaar leven achter de rug heeft. Over wat voor motor / versnellingsbak gaat het eigenlijk?
 

Tallguy

Forumguru
Het kan een productiefout zijn. Ik heb jaren geleden ook een O2 gereden en die begon in de winter ook te bokken. Waarom is nooit duidelijk geworden, maar uiteindelijk is de koppeling vervangen (ik denk alleen de platen, hoewel ik daar nooit enige feedback over heb gehad). Het probleem was toen weg.

Was een 2.0TDI, zonder trekhaak, nooit zwaar belast, nooit met het voetje op het koppelingspedaal blijven rijden.

Ik zou inderdaad een andere bekijken en bij twijfel een ANWB keuring laten doen.
 

The bone collector

Senior Member
Welkom hier,

Het eerste wat je zou moeten doen is opnieuw een testrit maken. Is het probleem weg, dan weet je ook dat het aan het vliegwiel (koppeling/drukgroep) lag.

Ik vermoed dat het enkel het 2 massa vliegwiel was, dat defect was. En dat is helemaal niet zo heel uitzonderlijk bij VAG na 150k. Twee vrienden van me, één met een VW touran en één met een Vw passat, hebben het vliegwiel moeten laten vervangen zonder uitzonderlijk hoge kilometerstand. Dat wil helemaal niet zeggen dat de auto zwaar mishandeld zou zijn. De koppeling en drukgroep worden dan gewoon mee vervangen.

Als de auto opnieuw netjes rijdt, en je krijgt garantie, zou ik mij helemaal geen zorgen maken hoor.
 
Ik heb ook Octavia II van eerste lichting, ze staan er om bekend dat het vliegwiel weleens de geest wil geven. Google maar op 2 massa vliegwiel, leon, A3, golf allemaal hebben ze er last van.
Als je dan toch de boel los hebt neem je natuurlijk een nieuwe koppeling mee en drukgroep, dat zijn namelijk de kosten niet.

Hier vliegwiel vervangen zelfs door een vast vliegwiel ipv nieuw 2 massa vliegwiel + koppeling + drukgroep en dat bij km stand 120 000 omdat deze die ik had vliegwiel had van het merk LUK ipv Sachs en die schijnt wat zwakker te zijn. Nu alles van Sachs er in :)

Nu alweer hard op weg naar de 160 000 km! en we gaan door naar de 3 ton minimaal.

Dus ik vind het geen slecht iets, je krijgt goede octavia met nieuw vliegwiel, koppeling en drukgroep.. Je kan ook andere kopen maar heb je de kans dat je later alsnog een keer aan de beurt bent en alle kosten zelf moet betalen.
 

hemi24

Forumguru
Een koppeling kan een autoleven meegaan, maar kan ook met enige tienduizenden kilometers op zijn, geheel afhankelijk van de rijkwaliteiten van de bestuurder.

Of de koppeling is gewoon vanaf "0" niet in orde, zo heb ik bijna 120k lopen zeuren of er niet een update voor de motorelectronica beschikbaar was voor mijn laatste O2, totdat de diagnose "defect 2-massa-vliegwiel" werd gesteld, en ik een auto met een compleet karakter terug kreeg... Koppeling was nog verre van versleten, maar er zat teveel speling op het 2-m-vw. Maar naderhand is dat de reden geweest dat de auto o.a. vanaf begin nooit mooi stationair heeft gelopen...
 
Bovenaan Onderaan