Bolero werkt niet zoals verwacht

_Q_

Nieuw lid
Hallo,

Sinds ik mijnFabia heb, heb ik regelmatig problemen om mijn iPhone te verbinden. Het Bolero systeem probeerd soms (dus niet altijd) meerdere keren om verbinding met de iPhone te maken om vervolgens zichzelf (de Bolero) opnieuw op te starten. Heel af en toe blijft de navigatie via Carplay hangen.

Daarnaast heeft het systeem nooit gewerkt met de Android toestellen van mijn vriendin. Inmiddels 2 vershillende Sony toestellen, en nooit een verbinding kunnen maken.

De dealer en de importeur verwijzen alleen maar naar de compatibiliteits lijst, maar die word volgens mij niet ge-update (meest recente Android versie die ik zo gauw heb kunnen vinden is 6?)

Zijn er meer met dit probleem, en zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

_Q_

Nieuw lid
Inmiddels ook een reactie van de leasemaatschappij waar ik de auto via Private Lease heb afgenomen. Deze stellen dat de dealer het moet oploosen als leverende partij, en de dealer stelde dat ik contact met de lease maatschappij moest opnemen omdat ik met hen een overeenkomst ben aangegaan. Kastje-muur verhaal....

fanSkoda-VW

Forumguru
Da's knap vervelend. Om die reden heb ik ingebouwde navigatie in m'n 2015 F3C.
En muziek op een SD-kaartje.
Moeilijke connectiviteit was bekend, recensies uit die tijd merkten dat ook al op.
Sorry, ik kan je niet helen, sterkte.

Misschien weet iemand anders dé oplossing.

grtss

Bakkertje

Forumguru
Altijd fijn als dealers zo reageren.. Wat bij mijn dealer altijd helpt is om te toetsen of het bij andere vergelijkbare auto's ook optreed.
Oftewel heb je de problemen ook bij een bolero uit de showroom?

Het vervelende is alleen dat het een af en toe probleem is en dat is natuurlijk moeilijk te reproduceren..

_Q_

Nieuw lid
Idd... En hetprobleem met mijn iPhone vind ik tot daar aan toe, het werkt meestal, maar dat de Android het op geen enkele wijze doet terwijl dit wel zo was verkocht is beneden alle pijl

Rallye

Forumguru
Hoe probeer je te verbinden? Omdat je CarPlay en Android Auto noemt denk ik met een kabel. Of gaat het om wifi of bluetooth?

Overigens, als het probleem is dat je de .apk niet geïnstalleerd hebt is dat, naast een gebrek aan voorlichting door de dealer, ook een beetje jouw fout. Op internet is dar genoeg over te vinden (google eens op “android auto nederland”).

Bakkertje

Forumguru
Als een Android toestel helemaal niet werkt is dat natuurlijk wel eenvoudiger bij een dealer na te gaan in een andere auto.
Het klinkt een beetje als een probleem wat met een firmware update op te lossen zou kunnen zijn ..

_Q_

Nieuw lid
Ik noemde geen Android Auto. Had indserdaad gelezen dat die via een APK buiten de Google Play store om geinstalleerd moet worden maar daar ging mijn vraag niet over.

Toen ik de auto in gebruik nam werd mij verteld dat het systeem werkt met zowel Android als Apple telefoons. Vwb Apple heb ik wel wat problemen, maar over het algemeen werkt die goed.

Wat mij stoort is dat als je een auto afneemt met een systeem wat volgens de dealer ook met Android via Mirrorlink moet werken en die dat niet zonder meer doet vind ik dat dit zijn probleem moet zijn, en niet het mijne.

In de gartage heb ik ook gevraagd of ze de firmware opnieuw willen inladen, maar daar beginnen ze niet aan want de laatste versie stond al op het systeem bij aflevering en daar gaan ze niet aan sleutelen.

Als je om het even wat iets anders koopt, verwacht je toch ook dat dat het doet zoals verkocht? En niet dat je buiten merkspecifieke kanalen om zelf op onderzoek moet uitgaan om uiteindelijk handmatig een niet in NL uitgebracht appje te downloaden (wat idd de dealer of importeur mij ook wel had mogen vertellen) om het werkend te krijgen.

Het heen en weer geschuif van de dealer en de importeur doen mij in ieder geval wel nadenken of ik uberhaupt nog een dergelijk systeem in een volgende auto wil, want met de Fabia zelf is niets mis (en de andere Skoda modellen trouwens ook niet)

Rallye

Forumguru
We zijn het eens dat dit soort systemen niet bepaald de hobby van de gemiddelde dealer zijn. Aan de andere kant: jouw telefoons staan niet op de compatibility list, dus mag je niet klagen (hoe vervelend ook voor je). De dealer heeft verteld dat het met Mirrorlink werkt - daar heeft hij nog gelijk in ook, al zijn er bijna geen telefoons (meer) met Mirrorlink om dat te kunnen bewijzen. Ook de zinsnede dat “het systeem werkt met zowel Android als Apple telefoons” is waar, als je enkel de carkit als uitgangspunt neemt.

Als Mirrorlink voor jou belangrijk was bij aanschaf van de auto had je dealer daar op jouw aangeven iets dieper op in kunnen gaan. Dan had je het samen op een van zijn auto’s kunnen testen. Een deel van de verantwoordelijkheid ligt dus ook bij jou. Dat Mirrorlink met weinig (en steeds minder) telefoons functioneert kun je met enig onderzoek (Google?) zo terugvinden.

Android Auto functioneert in Nederland slechts beperkt en niet vanuit de Playstore, maar dat ligt aan Google. En die heb je wel nodig voor Android Auto. In recente autoreclames van bijvoorbeeld Opel en FIAT, wordt dan ook enkel verwezen naar naar CarPlay. Dat was van Skoda ook handiger geweest.

Kortom: ja, je dealer had meer kunnen doen. Maar een deel van de verantwoordelijkheid ligt ook bij jou. Je lijkt weinig onderzoek gedaan te hebben naar wat Mirrorlink en Android Auto precies doen.

Belangrijker: je klacht is dat je Android telefoon niet verbindt met de Amundsen. Geldt dat aleen voor Mirrorlink, of ook voor Android Auto? Want als dat laatste het geval is kun je niet navigeren met Android, en dan is er wel iets mis.

Acm

Nieuw lid
Heb t zelfde probleem kan de telefoon niet eens met de bolero koppelen en nog veel meer bv. pdc werkt af en toe niet , start af en toe niet op, slaat sporadisch vast, dab valt weg. door de radio hardware versie dit is revA kan niet geupdate worden als mijn auto 2 weken later was gemaak had ik revB gehad en werkte alles wel goed. Na heel veel contact met dealer en pon krijg ik eindelijk een nieuwe radio die wel geupdate kan worden maar de problemen bij mij zijn zoals ik al zij wat uitgebreider.

Helaas heeft dit wat lang geduurt 2.5 jaar de oude scoda dealer waar ik zat konden het niet oplossen nu is die samen gegaan met A-point die hebben het binnen 1 dag kunnen regelen en nog onder garantie ook. Zoals je ziet is er nogal wat verschil tussen de dealers qua service quality misschien komt dit doordat a-point van pon zelf is.

Overigens zit de ondersteuning voor mirrorlink in alle android toestellen vanaf v5 of 6 zelf het certificaat van vw staat op mijn s7edge en als je bij verbinding naar overige instellingen gaat zie je mirrorlink menu staan en geen externe apk geinstalleerd dus over er zijn geen telefoons meer is onzin mirrorlink is een Api (voor de niet progammeurs ff googelen) een programma zoals andoid car maakt hier gebruik van, apple heeft zijn eigen interface voor applecar.

Btw over de android versie iets beter lezen staat compatible vanaf vesie 6.0 en hoger ondersteund dus v7 ook

Laatst bewerkt:

Desmo

Actief lid
Mirrorlink zit inderdaad op je telefoon. Zoals de naam al zegt spiegelt het telefoon scherm naar je auto scherm, toch werkt dit vaak niet.Er is al veel over geschreven hier op het forum, er zijn mensen die andere radio met nav. hebben gekregen omdat ze dachten met mirrorlink te kunnen navigeren. Voor Android Auto heb je wel degelijk een app nodig.

Acm

Nieuw lid
Klopt en die app staat al sinds ik t ding heb op mijn telefoon staat er standaard op en je kan hem gewoon in de play store downloaden
Grote probleem dit appje maakt gebruik van de brakke mirrorlink interface Apple heeft zijn eigen interface daarom werkt dit meestal wel heb t hier uitvoerig met de monteur over gehad.
En t geval is dat ik ook nog wat van software af weet als progammeur dit hele mirrolink debakel is gebasseerd een slechte api daarom wilde apple dit niet ondersteunen en zijn ze met hun eigen api gekomen.

Dan vraag ik je als jij 1350 euro voor windows en de laptop waar dit op draait betaald en t niet werkt zoals beloofd door de software en ze brengen er geen updates voor uit om dit te verhelpen zou jij dit dan accepteren? Nou denk t niet waarom dan wel met een radio in een auto.

Het vervangen gaat van de radio gaat trouwens niet zonder slag of stoot zijn een hele dag bezig geweest en alle codes en serienummer kloppen maar krijgen m niet goed aan de praat. Nu moeten ze vanuit de fabriek ernaar gaan kijken lang leven het internet want vroeger was je auto dan zeker 2 weken kwijt.

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Moet je een app downloaden voor mirrorlink? Of heb je het nu over Android Auto?

Het is vervelend als je iets koopt en het werkt niet zoals verwacht. Verschil tussen een laptop die het niet doet en een auto is dan wel, dat (in casu) een onderdeel van de radio niet werkt. De gewone functies van de auto doen het wel.

Hoe heb je overigens geprobeerd te verbinden met:
- mirrorlink; en/of
- Android Auto?

Acm

Nieuw lid
Heb het over het complete mirrolink verhaal en aangezien mirrolink al niet kan koppelen werk android auto ook niet.

Ok neem nu apple met de vertraging in de oude iphones het product werkt, maar het product functioneert niet zoals het verkocht is. Waarom worden ze aan alle kanten aangeklaagd en onderzocht. Het product werkt toch???

En ook die computer kan ook gewoon werken maar bij bepaalde handelingen slaat ie vast hoe zit dit en wat van intel met spectre en meltdown. Het werk maar niet naar behoren komen ook updates voor.
Zoals als je ziet zeer veel voorbeelden uit de praktijk die ongeveer hetzelfde beschrijven.

En als je 1000 extra bovenop de auto betaald voor de radio en de software is extra ja het is onderdeel van de auto maar je betaald er extra voor dus moet dit gewoon goed werken zoals beloofd.

Elk onderdeel van de auto zoals hij besteld is moet het doen zoals beloof zonder uitzonderingen zo werkt dit in de wet. Als de parkeersensoren (is ook optie) het niet goed doen werk de auto alleen een bepaald onderdeel niet maar worden ze toch ook gerepareerd.

Daar komt nog eens bij dat mijn radio nog meer kuren heeft pdc valt uit, radio reset spontaan, wil soms niet opstarten en dab valt weg.

Maar ook al was dit niet het geval zie ik t verschil niet.

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
We verschillen van mening. Geeft niets. Als er nog meer met je Bolero is dan enkel geen Mirrorlink. Dat vergroot je kansen op een reparatie/aandacht wel.

Hierboven zeg ik inderdaad dat Mirrorlink niet op alle Android-toestellen zit. Dat lijkt wel zo te zijn; ik was dus op dat punt fout. Ik heb niet veel ervaring met Android. Vorige week wat zitten klooien met de zakelijke telefoon van mijn echtgenote (een Nokia 6). Die ging meteen naar Android Auto (ik had de .apk geïnstalleerd). Ik kreeg Mirrorlink zo snel niet aan de gang.

En dan komen we weer terug op mijn oorspronkelijke vraag: hoe probeer je te connecten met Mirrorlink/Android Auto? Originele datakabel? Welke telefoon? Welke foutmeldingen krijg je?

Jij zegt dat als Mirrorlink niet kan koppelen, Android Auto ook niet werkt. Dat kan als het probleem de verbinding is; er komt bijvoorbeeld geen signaal via de USB. Als er wel signaal komt, zou het één wel en het andere niet kunnen werken. Heb je beide geprobeerd?

Acm

Nieuw lid
Via mirrorlink de telefoon zegt dat ie verbonden is en ziet de radio en volgens mij heb ik nergens android car op mijn radio gevonden en er is net een nieuw regel apperraat ingezet moet alleen nog wen nieuwe dab antenne kabel in die was gebroken. Maar zie nergens android car alleen mirror link. En in dat menu kan ik gaan verbinden ziet me telefoon en begint krijg na een tijd mirrorlink fout te zien.

Verbind jij ook via het mirrorlink menu?
Btw kabel is orgineel en .apk is niet geinstalleerd maar als ik het niet vekeerd heb is die apk toch een linux install file.

Rallye

Forumguru
Met Mirrorlink kan ik je niet helpen, zie boven. Android Auto, een andere Android-toepassing, is officieel niet in Nederland via de Play Store te installeren. De .apk (het installatiebestand voor Android-apps) kun je vinden op https://www.apkmirror.com/. Site werkt niet erg makkelijk en je moet iets meer van je telefoon weten dan de gemiddelde gebruiker. Pas als je deze .apk geïnstalleerd hebt werkt Android Auto. Als aparte app, of op je radio, als je hem bedraad aansluit. Je kunt dan navigeren met Maps of Waze en je Whatsapp laten voorlezen. Ik ben benieuwd of dit bij jou wel werkt.

Acm

Nieuw lid
Geprobeerd werkt ook niet nou ben ik niet helemaal zeker of ze de nieuwe moldule al geplaatst hebben want daar waren wat problemen met de codering mee of dat ze die plaatsen als de antenne kabel binnen is welke software versie staat op jouwi model en wat is het hardware id kan je in t optie scherm vinden. Weet ik meteen of ze de nieuwe al geplaatst hebben.

O en maak je geen zorgen over mijn computer kennis kan de code zelf schrijven ;) en mijn kennnis van auto's en met name VAG gaat erg ver ben zel vw audi en skoda monteur geweest in t verleden.

Moet wel zeggen heb de first edition maar met die nieuwe module zou ik ook android car moeten krijgen want daar kunnen de nieuwe updates op teminste daat zeggen ze.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan