klinkert
Lid
Skoda Rapid 1.2 TSI 2013, 135000km. Sinds een paar dagen heeft de auto last van een serie bonken als ik meer dan lafjes accelereer.
Na wat experimenteren kan ik het probleem als volgt omschrijven:
* Je ervaart 1-4 bonken snel achterelkaar (<0.5s interval)
* treedt op tijdens accelereren
* alleen als (naar mijn gevoel) een zekere mate van torsie overschreden wordt
* alleen tussen 1800-2400 RPM
* alleen in versnelling 2 t/m 6
* alleen tijdens de eerste 30-60 minuten rijden; daarna voelt de auto volledig normaal
* Het is geen kwestie van 'soms wel soms niet'. onder de genoemde voorwaarden hoor je steevast het gebonk.
Het geluid en gevoel van het gebonk komt behoorlijk overeen met rijden over een paar lichte oneffenheden in de weg (natuurlijk heb ik gecheckt dat het in dit geval niet aan de weg ligt!)
Wat kan dit zijn? zijn er dingen die ik zelf kan nakijken, schoonmaken, of vervangen? Heeft iemand tips voor verdere experimenten om na te gaan wat dit kan zijn?
Ik had laatst een OBD-2 dongle van ali express gehaald, heeft het zin om die uit de verpakking te halen? Waar zou je dan specifiek naar kijken?
Na wat experimenteren kan ik het probleem als volgt omschrijven:
* Je ervaart 1-4 bonken snel achterelkaar (<0.5s interval)
* treedt op tijdens accelereren
* alleen als (naar mijn gevoel) een zekere mate van torsie overschreden wordt
* alleen tussen 1800-2400 RPM
* alleen in versnelling 2 t/m 6
* alleen tijdens de eerste 30-60 minuten rijden; daarna voelt de auto volledig normaal
* Het is geen kwestie van 'soms wel soms niet'. onder de genoemde voorwaarden hoor je steevast het gebonk.
Het geluid en gevoel van het gebonk komt behoorlijk overeen met rijden over een paar lichte oneffenheden in de weg (natuurlijk heb ik gecheckt dat het in dit geval niet aan de weg ligt!)
Wat kan dit zijn? zijn er dingen die ik zelf kan nakijken, schoonmaken, of vervangen? Heeft iemand tips voor verdere experimenten om na te gaan wat dit kan zijn?
Ik had laatst een OBD-2 dongle van ali express gehaald, heeft het zin om die uit de verpakking te halen? Waar zou je dan specifiek naar kijken?
Laatst bewerkt: