Bonk bij koude motor 1800-2400RPM

Skoda Rapid 1.2 TSI 2013, 135000km. Sinds een paar dagen heeft de auto last van een serie bonken als ik meer dan lafjes accelereer.

Na wat experimenteren kan ik het probleem als volgt omschrijven:
* Je ervaart 1-4 bonken snel achterelkaar (<0.5s interval)
* treedt op tijdens accelereren
* alleen als (naar mijn gevoel) een zekere mate van torsie overschreden wordt
* alleen tussen 1800-2400 RPM
* alleen in versnelling 2 t/m 6
* alleen tijdens de eerste 30-60 minuten rijden; daarna voelt de auto volledig normaal
* Het is geen kwestie van 'soms wel soms niet'. onder de genoemde voorwaarden hoor je steevast het gebonk.

Het geluid en gevoel van het gebonk komt behoorlijk overeen met rijden over een paar lichte oneffenheden in de weg (natuurlijk heb ik gecheckt dat het in dit geval niet aan de weg ligt!)

Wat kan dit zijn? zijn er dingen die ik zelf kan nakijken, schoonmaken, of vervangen? Heeft iemand tips voor verdere experimenten om na te gaan wat dit kan zijn?

Ik had laatst een OBD-2 dongle van ali express gehaald, heeft het zin om die uit de verpakking te halen? Waar zou je dan specifiek naar kijken?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Het eerste wat mij te binnen schiet is een bepaalde mate van misfire, en een mogelijke oorzaak (één van velen) zou slechte bougies kunnen zijn. Wat je beschrijft is namelijk precies de test voor de toestand van je bougies: flink gas geven bij lage toeren, als de motor onrustig loopt, zijn je bougies slecht. Hoe lang zitten je bougies er al in (in zowel jaren als km's)?

Uitlezen kan zeker geen kwaad, misfire geeft een foutcode (als het meer dan een enkele keer is). Meestal is dat wel te vinden met een generieke OBD2 lezer.

Er zijn natuurlijk nog allerlei andere mogelijke oorzaken, maar dit zou voor mij stap 1 zijn. Edit: 2-massa vliegwiel is ook een bekende idd, goed punt Peter.
 
Ik zie in de onderhoudshistorie twee keer staan 'bougie versleten, vervangen':
* eind 2016 bij 83k
* begin 2018 bij 112k

Ik ga zometeen met die OBD2 aan de slag, dan laat ik weten wat die weergeeft.
 

Tees

Donateur
23k is niet enorm veel voor bougies, maar ze zouden zo langzamerhand wel eens aan vervanging toe kunnen zijn (vaak wordt 30k aangehouden). Ik weet niet hoe t bij deze motor zit, maar bougies vervangen is meestal niet vreselijk moeilijk/duur.
 

brepus13

Forumguru
Een misfire geeft een hikje. Een bonk is wel even anders lijkt me zo?

(Al is de interpretatie en vertaling van een geluid natuurlijk uiterst subjectief...)
 

Tees

Donateur
Dat hangt inderdaad van de interpretatie af. Als het écht een serieuze (serie) bonk(en) is, dan zou ik ook t tweemassa vliegwiel aanwijzen. Als het meer een onrustige roffel is, dan de bougies.
 

Freeze-o

Senior Member
Bij zo`n bonk denk ik eerder aan de krukaspositiesensor (BDP). die onderbreekt je ontsteking en dat bonkt.
 
Bedankt voor jullie reacties en diagnoses! Ik heb met jullie feedback wat onderzoek gedaan en een testritje. ik zal er hieronder op in gaan

Nog even: Het is echt een paar doffe bonken of kloppen die je ook best goed voelt. Na max 4 van bonken ben je door de RPM zone heen waarin het gebeurt en is alles weer prima. Bij constante RPM treden de bonken niet op (vandaar mijn torsie theorie)

MISFIRES
Ik heb wat filmpjes van misfires gekeken. In die filmpjes lijken misfires scherper, korter en subtieler te zijn dan wat ik hoor en voel, en ook bij constante RPM op te treden (bij mij is het tijdens accelereren). Maar als ik @Tees goed begrijp kan het desondanks zinnig zijn om de bougies te vervangen, want dat zit er toch aan te komen. Gaan bougies per stuk of doe je ze dan meteen allemaal?

2-MASSA VLIEGWIEL
@Peter zegt 'als dat erop zit'. Ik kreeg dit niet zo 1 2 3 gevonden op internet, al zag ik wel een solid-mass flywheel verkocht worden voor mijn type. Hoe vind ik dit soort specs over mijn auto?

KRUKASPOSITIESENSOR (BDP)
Ik leer van alles hier! De BDP sensor lijkt me een kanshebber, al lees ik dat problemen vooral bij warme motor voorkomen. Hij schijnt soms eenvoudig door te meten te zijn. Daar zou ik dan wat verder onderzoek naar moeten doen.

TESTRIT
Net een testritje gemaakt van een kwartier waarbij ik de situatie op allerlei manieren probeerde uit te lokken, en zul je zien.. probleem treedt niet meer op! Daarvoor en daarna de OBD2 uitgelezen. Hij rapporteert geen DTC's. Ik had grafiekjes van RPM en engine load openstaan en die gaven steeds een mooi profiel.

Wel zag ik een paar misfires in de app onder 'noncontinuous monitors':
Cylinder 1: 1 misfire (gemiddeld 7 over laatste 10 ritten)
Cylinder 2: 2 (gemiddeld 1)
Cylinder 3: 0 (gemiddeld 5)
Cylinder 4: 0 (gemiddeld 0)

Zijn dat nog normale waardes?

Kan het zijn dat de recente vrieskou er mee te maken heeft? Hij heeft ook een paar dagen stilgestaan en de ritjes daarna waren betrekkelijk kort, totdat ik gisteren anderhalf uur reed en het probleem verdween. Ik dacht dat dat met warm-up te maken had, maar dan had ik zojuist met koele motor weer wat moeten merken.
 

Freeze-o

Senior Member
issues met 2 massa vliegwiel zijn bijna altijd de veren die erin zitten. dit zou je stationair als eerste moeten voelen.
een enkele misfire hoor je niet te horen bonken en in de hoeveelheid die jij heb (7 in 10 ritten) lijkt mij dat onwaarschijnlijk.
Bij 2000RPM ontsteken je boegies heel vaak in een minuut. één misfire geeft je geen bonk. al is het wel aan te raden cilinder 1 in de gaten te houden. Bougie omwisselen met cilinder 2 zal aangeven of er een bougie defect is. het probleem verhuisd dan. Ook kan je b.v. je bobine wisselen met cilinder 3. dan sluit je die meteen ook uit.
 

brepus13

Forumguru
Bougies vervangen gaat meestal gewoon met het onderhoud mee en dus per 4. Als je het zelf kan zeker vervangen, kosten 5-10€ per stuk. Dealer prijzen zijn helaas anders.
 

Freeze-o

Senior Member
vervangen betekent bestellen. bestellen betekent wachten en verzendkosten.
Omwisselen kost niks en is 5 minuten werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

brepus13

Forumguru
Haha dat ligt aan je connecties lokaal ;)
(Als ik echt iets nodig heb komen ze het zelfs thuis brengen dezelfde ochtend nog ) ok, materialen shops zijn wel wat duurder dan online maar korting, snelheid en service zijn top!
 

Tees

Donateur
Ach, voor de prijs die de online autozaken rekenen wacht ik graag een paar dagen hoor! En die enkele keer dat ik acuut iets nodig heb, kan ik ook nog bij een groothandel langs (via de autohobbyclub waar ik lid ben).
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
ik heb ondertussen de Service/Maintenance Manual gevonden. De bougies zijn volgens de voorgeschreven interval van 4 jaar, 60k kilometer over een jaar aan vervanging toe.

Voor sommige motortypen staan er instructies voor het vervangen van bougies, maar voor mijn motortype staat er alleen een verwijzing naar "Engine; Rep. gr. 28 .". Wat wordt daarmee bedoeld? Zulk soort verwijzingen zie je in de hele handleiding terugkomen.

Het juiste type bougie kon ik al snel vinden. Dat kost inderdaad niet al te veel. Ik wil ze wel proberen zelf te verwisselen of vervangen als het probleem weer terug komt.
 

Tees

Donateur
De bougies vervangen is een klusje van niks (mits je een dopset met bougiedop hebt, én een momentsleutel. Sommige fabrikanten hebben de regel handvast + een kwartslag, maar dat vinnik niet erg nauwkeurig/betrouwbaar), alleen is bij sommige motoren de toegang naar de bougies lastig. Sterker nog, het is de eerste sleutelklus die ik aan m'n auto heb gedaan, was binnen een half uur klaar (en nu zou ik t sneller kunnen). En mocht js het gereedschap niet hebben, dan is dat een goede investering, denk dat je met een niet al te duur setje al snel de garagekosten eruit hebt...

Rep. Gr. staat denk ik voor repair group, maar waar dat dan vervolgens naar verwijst...?
 

SkodaJosh

Senior Member
Een gewone lange dop in de juist maat zal ook wel volstaan, ik geloof dat dat voor de mijne gewoon een 10mm was. AIjn wel gloeipluggen natuurlijk want heb een diesel.

Let op dat je al het vuil wegblaast dat naast de fittings van de bougies zit want als je die eruit haalt en het vuil valt naar binnen heb je miserie.
Ik zou ook niet te hard trekken aan de kabels waar ze mee aangesloten zijn om de stekkertjes los te krijgen maar de stekkertjes zelf met een tang of dergelijke proberen vast te pakken en dan te trekken. De gloeibougies hadden hier een handige randje voor aan de stekker maar ik weet niet hoe het bij gewone bougies eruit ziet.
 

brepus13

Forumguru
Een lange dop draait ze wel los maar neemt ze niet mee omhoog.... ook voor het terugplaatsen is een bougie dop dus zeer aan te raden. (Hier zit een rubbertje in waarin de bovenkant van de bougie klemt. )
 

SkodaJosh

Senior Member
Klopt. Ik heb wel wat moeten graaien om ze eruit te tillen. Ik denk dat een magnetische dopsleutel misschien ook wel volstaat. Enfin, zeker waard om zelf te doen en niet te moeilijk.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Behalve dat de bougie er makkelijk uitkomt, is een bougiedop óók heel handig om de bougie er weer in te zetten. Voorkomt namelijk dat je de bougie er scheef indraait, en daarmee de schroefdraad van je bougie vernaggelt (of, heel veel erger, doe van je bougiegat, al vermoed ik dat die van harder metaal zal zijn). En ik denk dat een losse bougiedop goedkoper is dan een volledig magnetische doppenset (of een losse magnetische dop).
 
Bovenaan Onderaan