Bonk in handrem

mdortland

Actief lid
Wie herkent het volgende probleem:
Als mijn fabia2 1 a 2 dagen op mijn oprit heeft gestaan. Als ik dan de handrem eraf haal dan lijkt het net of die blijft hangen. Als ik weg rij hoor ik een soort bonk en dan komt de handrem pas los.

Wie herkent dit probleem en weet wat er aan moet gebeuren.
 

turboturbo

Forumguru
Heb je trommels of schijven achter?

Heb ik ook als ik mijn Fabia1 1 a 2 dagen stil heeft gestaan. De remblokjes zitten dan een beetje vast gerot... :geek:
 

skodaboy

Forumguru
als ik mij niet vergis heeft de fabia achteraan remtrommels.
vermoedelijk zitten de remtrommels vol 'vuil' en 'roest',hierdoor komen de remschoenen niet geheel los.
't kan ook zijn dat de veren die de remschoenen bedienen,droog zijn en daar door af en toe blijven hangen.
'vocht' in de remtrommels kan ook 'plakkende' remschoenen tot gevolg hebben..

de remtrommels goed (laten) schoonmaken en uitschuren,en de veren 'smeren' kan dit probleem verhelpen..
 

Noord26

Forumguru
Beter om hem in de versnelling weg te zetten, zowiezo als het echt koud is geweest buiten.
 

Noord26

Forumguru
Die zit erop om weg te rijden van een helling. Als je dus even een rem nodig hebt en je niet tegelijk je rem- en gaspedaal kunt bedienen. Daar is een handrem voor.

Het woord zegt het in feite al: remmen met de hand. Dat heb je heel soms nodig, omdat je met 1 voet niet tegelijk kunt gas geven en remmen.

Het is niet verkeerd of zo om je handrem te gebruiken als je parkeert. Maar een auto met automaat staat ook altijd gewoon in de versnelling als je hem parkeert in de stand P. Pas bij weg rijden moet je dan de handrem erop zetten en in zijn vrij schakelen om hem te kunnen starten.

In feite is de handrem gemaakt voor korte acties en niet voor langdurige periodes.

Stel dat je dus warme remmen hebt en de auto vervolgens parkeert op de handrem kan dat plakkende trommels verklaren.
 

mdortland

Actief lid
Tja das eigenlijk best logisch. Handrem om handmatig te remmen.
En natuurlijk voor de strakke bochtjes met sneeuw. ;)
 

CDK

Forumguru
Maar een auto met automaat staat ook altijd gewoon in de versnelling als je hem parkeert in de stand P. Pas bij weg rijden moet je dan de handrem erop zetten en in zijn vrij schakelen om hem te kunnen starten.

nou ik zet'm uit in de P stand en start ook in de P stand zonder de handrem te gebruiken hoor

greetz Corné
 

Joske

Forumguru
En bij mijn O2 ben je verplicht van te ontkoppelen voor te kunnen starten.. Dus vrouwlief kan de auto dan eens een keer NIET in de garagepoort parkeren bij het starten... :facepalm:
 

Canon-Eye

Forumguru
En bij mijn O2 ben je verplicht van te ontkoppelen voor te kunnen starten
Geldt voor m'n Fabia GL ook. Stand van handrem en versnellingspook doen niet terzake, maar de koppeling moet ingetrapt worden anders start hij niet.
 

skodaboy

Forumguru
Geldt voor m'n Fabia GL ook. Stand van handrem en versnellingspook doen niet terzake, maar de koppeling moet ingetrapt worden anders start hij niet.

weet je ik vind dat 'systeem' (dus veplicht koppeling in te trappen) voor het starten. nog niet zo'n slecht systeem,vind het best veilig eigenlijk..
er is gauw "ongelukkig" aan de contactsleutel gedraaid of de startknop ingedrukt,
en als de wagen dan juist in versnellingstaat heb je kans op een 'aanrijding'.
 

Joske

Forumguru
weet je ik vind dat 'systeem' (dus veplicht koppeling in te trappen) voor het starten. nog niet zo'n slecht systeem,vind het best veilig eigenlijk..
er is gauw "ongelukkig" aan de contactsleutel gedraaid of de startknop ingedrukt,
en als de wagen dan juist in versnellingstaat heb je kans op een 'aanrijding'.
Ik ben er alvast blij mee! :D
 

Vlaar032

Senior Member
Ik heb 'n Skoda O2 automaat maar mijn dochter een Daewoo Matiz met handbak.
Zij ruilde gisteren haar auto voor de mijne, omdat ze ver weg moest...
En zij een stuk voordeliger in pa's LPG-zuggler tuft op de lange afstand.
3 x Raden wat er gebeurde toen ik haar auto in z'n achteruit zette (zonder koppeling in te trappen) :deuk:
Dus die voorziening is idd niet verkeerd...
 

Vlaar032

Senior Member
Ow ik zit wel ernstig offtopic geloof ik. Even voor TS vwb de remtrommels...
Loshalen, uitschuren, tikken op trommel geven met uitdeukhamer. Verder mechanisme op de ankerplaat met fietspomp of hogedruk lucht schoonblazen. Trommel ook. Zodat je een zwart rondje ziet waar hij lag! Dan weer in elkaar zetten. Ik deed dat vroeger gewoon op straat.
Nu moet ik wel zeggen dat de laatste keer dat ik dat deed wel een Renault 19 was.
Verdere wagens had ik schijven achter.
 
Bovenaan Onderaan