Bonk/knallend geluid onder de auto

JanV

Actief lid
Hallo,

Onlangs bij het uitparkeren (stuur in uiterst linkse positie) ervaarde ik een ''klap'' onder de auto. Ik ben in de veronderstelling dat dit met het sturen te maken heeft. Bij maximale stuuruitslag merk ik wel eens vaker dat dit niet helemaal van harte gaat, zonder dat het tot nu toe nou echt concrete klachten geeft.
Ervaringen hiermee?

Elmarrr

Actief lid
Een 'bonk' is voor mij ook herkenbaar. Meestal bij sturen en vaak ook richting een uiterste positie inderdaad.. Zal dit draadje eens gaan volgen. Ik heb het al langere tijd, maar verder rijdt de auto nog prima. Mocht ik meer weten hoor je het.

Ik heb een 1.9 tdi uit 2004 met 361.000 op de teller. Graag ook wat meer informatie over jouw auto!

Ted

Forumguru
Die van mij heeft het ook (360 dkm) en komt bij de achterbrug silentbloc vandaan. Niet ernstig, het rubber schiet dan even door en bij treedt op vooral na een regenachtige dag en na het nemen van dempels met een redelijke snelheid. Klinkt onheilspellend en is al zeker een aantal jaren hoorbaar! Frequentie is een paar in de week afhankelijk van het weer!

Cordoba

Forumguru
@Ted Ik gok dat jouw probleem iets heel anders is, gezien het verschil in de omstandigheden bij het optreden.
@JanV Het probleem zoals je beschrijft herken ik niet, ik ken wel een probleem dat er een beetje op lijkt. Vooral bij vochtig weer, of na een wasbeurt, en de auto heeft een dag of langer stil gestaan, dan net voor de auto gaat rollen, wil ie even niet en dan komt ie met een 'kloink' in beweging. Dat is niets anders dan het vastplakken van de remblokken op de schijven (vooras), als ie eenmaal in beweging is hoor je niets meer. Ook bij droog weer geen last, en bij vochtig weer en geparkeerd na een langere rit (warme remmen) ook geen probleem.

RayDelft

Forumguru
Ik heb een andere verklaring . Mijn vrouw die een Mercedes A heeft, had ita vergelijkbaars ook en de Mercedesdealer heeft zich blind gezocht, tot nieuwe aandrijfassen aan toe!
Bij het wegrijden met uiterste stuuruitslag klinkt enkele keren achter elkaars bonkend geluid zo hevig dat je denkt dat er iets helemaal fout gaat of een wiel los zit of zo. Dat gebeurt alleen bij koud wegrijden en je kan het daarna niet meer opwekken. De volgende dag is het er weer, meestal bij wegrijden uit een parkeervak waarbij je scherp moet sturen.

Lang verhaal kort, de banden waren de oorzaak. Bij een uiterste uitslag van het stuur , wringen de banden op het wegdek en willen ze feitelijk zijwaarts wegglijden. Afhankelijk van de banden treedt er een soort van stuiteren op en dat gaf dat knallende bonkende geluid. ( ik hoop dat ik een beetje te volgen ben) .

Gek genoeg is dat steeds maar 1 malig. Andere banden losten het probleem in elk geval op.
Misschien heb je hier iets aan.

Elmarrr

Actief lid
Ik kan me zo ook niet bedenken wanneer ik dit met mijn huidige winterbanden heb gehad. Misschien toch de banden ;) Thanks!

JanV

Actief lid
Tot de teleurstelling van sommigen heb ik even niet van mij laten horen, excuus daarvoor.
Het probleem lijkt te liggen aan de z.g. toplagers van de veerpoten aan de voorzijde. Schijnt vaker zulk soort verschijnselen te geven. De auto kraakt ook bij het passeren van drempels, terwijl de draagarmrubbers en stabilisatorstangrubbers in feb 2015 bij 90.000 km (huidig: 130.000 - overigens bijna alleen maar snelwegkilometers door heel europa) zijn vervangen. Dus daar zal het niet aan liggen.
Ik laat die lagers bij de grote beurt ergens binnenkort vervangen en geef jullie dan terugkoppeling.

JanV

Actief lid
Je slaat de spijker op z'n kop denk ik. Schokdemper linksvoor bleek 'vast' te zitten, dus dat zal een deel van het probleem zijn. Worden as we speak vervangen dus ik laat nog even weten wat het resultaat is!

NJAM

Lid
Hey Skodaliefhebberts. Ik vraag me af of ik met hetzelfde probleem zit. Bij korte 90 graden bochten en bij het parkeren (scherp insturen) hoor ik ook telkens één flinke bonk/klop. Oók op vlak wegdek.

Het opvallende is dat ik de bonk alleen hoor wanneer ik links en rechts insturen, afwissel. Als ik dus bijvoorbeeld 2 keer een bocht naar links maak, hoor ik het alleen bij de eerste bocht. Hoe denken jullie hier over?

Een vriend van me heeft al met een koevoet gekeken naar ophanging en vindt niets. Of het relevant is weet ik niet, maar ik merk dit pas sinds de hele koppelingsset vervangen is. Zou deze klus hier iets mee te maken kunnen hebben?

Alvast dank voor het meedenken ✌

NJAM

Lid
@Captain Hook dank voor de reactie. Voor de zekerheid even nagevraagd maar die vriend had dus ook de veerpoten gecheckt. Een kapabele kerel dus daar vertrouw ik op. Zaterdag ga ik er mee naar de garage.

Kort nadat ik deze klop voor het eerst opmerkte zijn ook abs en slipgevaar waarschuwingslampjes aangegaan. Die branden nu constant.

NJAM

Lid
Ik denk dat het probleem gevonden is.
Aan weerskanten van de auto zit een bout zoals op de foto zichtbaar is. Je ziet ook dat het metaal daaronder bekrast is door frictie.

Misschien dat de kenner kan vertellen welk onderdeel vast zit met (o.a.) deze twee bouten. Ik weet het zo niet te zeggen.

Het lijkt nu in ieder geval niet meer voor te komen. En 't feit dat 't alleen optradt als ik links/rechts afwisselde, duid imo op iets wat los zit.

Bijlagen

• 20210802_121629.jpg
    20210802_121629.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 28
Bovenaan Onderaan