Bonkend geluid bij gas geven en optrekken

Dennis79

Nieuw lid
sorry, weer een leek met een vraag.. :)
Heb een Octavia2, 1.9tdi uit 2007. 185000km.
Mijn naam is Dennis overigens, uit Utrecht. Heb de auto nu anderhalf jaar. Geen noemenswaardige problemen tot nu toe, al moeten binnenkort de schokdempers vervangen worden, die zijn bijna op.

Hoor sinds een paar dagen een bonkend geluid bij met name heel licht gas geven: als ik doortrek en meer gas geef is het weg. Is in met name versnelling 2 tm 4. Zeg maar rond het aangrijppunt waarop de motor gaat trekken. Bij doortrekken verdwijnt het. Sneller rijden is sneller bonken. Ook bij kunstmatig gas los en abrupt gas weer indrukken hoor ik zo'n bonkje.

I know, vager dan vaag... Maar iemand een idee?

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Allereerst krik je auto iets op (aan elke zijde) en check of je wielen goed vast zitten: het is niet onmogelijk dat de wielbouten iets teruggelopen zijn, en het gebonk komt door het wiel dat beweegt. Dit is zelfs voor een leek makkelijk te checken.

Als dat het niet is, blijven er veel opties over:
- het kan in de wielophanging zitten (gebroken veer, kapotte schokdemper, los/kapot rubber van een draagarm enz.)
- het kan in de aandrijving zitten (ook hier weer diverse opties)
Als de wagen stil staat, probeer eens of je het geluid kunt reproduceren door de auto iets uit de veren te tillen of deze juist in te duwen.

Cordoba

Forumguru
Kan homokineet zijn, aandrijfas met speling, een drukgroep van de koppeling die op het allerlaatste stukje van de levensduur zit, kan zoiets veroorzaken. Kortom zonder nadere aanduiding van de herkomst van het gebonk, en zonder te luisteren is het heel lastig te bepalen wat het kan zijn, er zijn gewoon heel veel mogelijkheden, en ik heb er beslist nog een stel over het hoofd gezien.

Als je met induwen van de veren, of juist uit de veren tillen van de auto het geluid kan reproduceren, zit het dus in de ophanging, en bijna zeker niet in de aandrijving.

Skoda-MAN

Forumguru
Motorsteunen controleren op scheuren of los zittende bouten / moeren.
Kijk of de uitlaat voorpijp nergens tegen aan komt en alle steunen vastzitten.
Haal het losliggende blikje frisdrank uit het dashboardkastje :maakmegek:

Dennis79

Nieuw lid
Haha dat controleren op een blikje heb ik inmiddels gedaan :) helaas, dat was het niet. Die andere dingen klinken logischer. Ik hoop vooral dat het niet direct de koppeling of de versnellingsbak is...

Dennis79

Nieuw lid
Het was idd het vliegwiel. Ook een mankement / slijtage aan de bak en direct de koppeling vervangen. Hopelijk kan ik er weer even tegenaan.

Dennis79

Nieuw lid
Jep zeker. Al met al 1700 euro in totaal. Denk niet eens een heel slechte deal. Hoop echt dat ik weer een tijdje 'pijnvrij' door kan.

bobby45

Actief lid
Bij mij was het de bak uitgaande as lagers.
Vervangen met veel gezuur pon 2 jaar en 2 maand en LPG dus geen garantie .
60000 km .

Droeve zakken daar bij pon

Cordoba

Forumguru
@bobby45 Gewoon afleggerij, als ze bij versnellingsbakprobleem, de schuld aan de LPG geven. Bij motorische problemen kan ik me daar iets bij voorstellen, maar niet bij een lager van de versnellingsbak.

Bovenaan Onderaan