Bonkend geluid bij het nemen van bochten op oneffen wegdek

The bone collector

Senior Member
Dag Skoda-liefhebbers,

Ik heb volgend probleem met mijn Felicia. Als ik een bocht neem op oneffen wegdek geeft hij telkens een luid gebonk ergens aan de ophanging, nu weet ik niet direct waar het probleem zich juist situeert. Gebonk is er nooit als ik rechtdoor rij of op een wegdek in goede staat. Typisch komt het geluid bijvoorbeeld wanneer ik een parking met borduur op of afrij en de wielen daarbij gedraaid staan.

Ik heb het geluid opgenomen met mijn fotocamera door even te draaien op een parking met borduur. Geluid is duidelijk te horen vanaf second 40 en verder.

[video=metacafe;8905508/skoda_felicia_bonkend_geluid/]http://www.metacafe.com/watch/8905508/skoda_felicia_bonkend_geluid/[/video]

Iemand een idee?

Alvast bedankt.

PS: rond second 17 zit er ook een krakend geluid in de opname, dat is niet de auto maar de camera die wat raar doet.
 

The bone collector

Senior Member
Motorsteun heb ik vervangen, die gaf inderdaad net hetzelfde gebonk, maar dan bij het schakelen. Accu zit zeker en vast goed vastgemaakt met 2 bouten.

Ik kan eens proberen om te wrikken met een koevoet, maar ik hoopte dat iemand het probleem meteen kon aanduiden :)
 

Ronnie

Forumguru
Maar de motor heeft meerdere steunen...... Vooral de reactiesteun (onder de vesnellingsbak/motor) naar de carosserie is belangrijk!
 

skodaboy

Forumguru
misschien de uitlaat,de buis of één van de potten die tegen de bodem aanbonkt??

en anders met twee gaan rijden en proberen het geluid 'thuis' te wijzen...laat die tweede persoon eerst achteraan zitten om te horen of het geluid daar nergens vandaan komt...
weet je het jammer dat je niet 'dadelijk' in de buurt woont,anders konden we afspreken en eens gaan rijden en luisteren naar dat geklop...:smirk:
 

The bone collector

Senior Member
Die motorsteun heb ik vervangen, onderaan, achteraan de motor. Eenvoudig klusje overigens. Ik dacht dat dit de enige steun was (de enige steun met rubber bedoel ik dan).

Maar zouden die andere steunen dan enkel bonken bij het nemen van bochten, en als de wielen gedraaid staan?

misschien de uitlaat,de buis of één van de potten die tegen de bodem aanbonkt??

en anders met twee gaan rijden en proberen het geluid 'thuis' te wijzen...laat die tweede persoon eerst achteraan zitten om te horen of het geluid daar nergens vandaan komt...:smirk:

Geluid zit duidelijk vooraan. Het is ook niks dat tegen de grond aanbonkt, dat ben ik wel zeker. Toch bedankt voor de tips

En alvast bedankt voor het meedenken allemaal.
 
zijn de rubbers van je draagarm/armen niet stuk dat heb ik met de fabia ook gehadt toen ook het zelfde geluid tijdens het sturen

greetz steve1983
 

Chatslet

Forumguru
Draagarmrubbers lijkt me niet want dan maakt het onderstel meer een klapperend geluid en zou je ook gekraak als een oud bed moeten horen. Maakt het uit welke kant je op stuurt? Als ik het zo hoor denk ik meer richting een homokineet waarvan de borging van de aandrijfas kapot is waardoor de as in axiale richting heen en weer kan gaan schuiven. Even de wielen rechtuit zetten en de aandrijfas in axiale richting trekken en duwen. Zit daar speling in dan zo snel mogelijk de borging vervangen omdat als de as er uit schiet dit flinke schade kan veroorzaken. Zo'n borging is niet al te duur en als je er knap bij kan is het afhankelijk van hoe erg de boel vast gerot zit met een poelietrekker en wat grof geweld redelijk te doen. Heb je er geen vertrouwen in dan kun je liever naar de dealert gaan.
Het kan het ook een versleten homokineet zijn maar dan zou je het (op den duur) ook moeten horen bij optrekken of remmen. Anders misschien een stabilisatorstang waar speling in zit.
 

The bone collector

Senior Member
zijn de rubbers van je draagarm/armen niet stuk dat heb ik met de fabia ook gehadt toen ook het zelfde geluid tijdens het sturen

greetz steve1983

Was ook mijn eerste idee, maar na wat zoekwerk op internet, niet meer zo zeker van. Ik weet ook niet exact hoe kapotte draagarmrubbers klinken
 

The bone collector

Senior Member
Draagarmrubbers lijkt me niet want dan maakt het onderstel meer een klapperend geluid en zou je ook gekraak als een oud bed moeten horen. Maakt het uit welke kant je op stuurt? Als ik het zo hoor denk ik meer richting een homokineet waarvan de borging van de aandrijfas kapot is waardoor de as in axiale richting heen en weer kan gaan schuiven. Even de wielen rechtuit zetten en de aandrijfas in axiale richting trekken en duwen. Zit daar speling in dan zo snel mogelijk de borging vervangen omdat als de as er uit schiet dit flinke schade kan veroorzaken. Zo'n borging is niet al te duur en als je er knap bij kan is het afhankelijk van hoe erg de boel vast gerot zit met een poelietrekker en wat grof geweld redelijk te doen. Heb je er geen vertrouwen in dan kun je liever naar de dealert gaan.
Het kan het ook een versleten homokineet zijn maar dan zou je het (op den duur) ook moeten horen bij optrekken of remmen. Anders misschien een stabilisatorstang waar speling in zit.

Homokineet rechtsvoor heb ik vervangen. Het geluid lijkt er aan beide kanten te zijn en gelijk welke kant ik opstuur. Maar als ik rechtdoor rij, is het er voorlopig niet.
 

The bone collector

Senior Member
Hoe pak ik dat dan het beste aan. Ik heb de rubbers (die bevestigd zitten aan de draagarmen) van de stabilisatorstang onlangs even bekeken, maar ik vond niet dat die er echt slecht uitzien. Kan de stang op een andere plaats dit geluid voortbrengen? Rubbers zijn volgens mij eenvoudig te vervangen, het zou sowieso gemakkelijk zijn als dit het probleem was.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb zelf geen ervaring met dat type auto maar de stabilisatorstang kan natuurlijk bij iedere verbinding speling hebben. Kwestie van zoeken natuurlijk en ja die rubbers lijken me ook wel te doen als je daar het gereedschap voor hebt.
 

The bone collector

Senior Member
Zo, even langs de garage gegaan na mijn werk. Garagist heeft even een ritje gemaakt en kon het geluid meteen thuisbrengen. Toch een draagarmrubber. De achterste, en omdat die blijkbaar zijdelings druk krijgt bij draaien, was het gebonk er enkel bij gedraaide wielen. Heb even foto bijgevoegd voor de duidelijkheid, het is de dus de onderste op de foto.

Draagarm.jpg

Heel hard bedankt voor het meedenken allemaal!
 
Bovenaan Onderaan