Bonkend geluid optrekken 4e en 5e versnelling

Greenman8

Nieuw lid
Hallo,

bij het optrekken in zijn 1 en 2 voel ik niets opvallends, in zijn 3 een beetje en in de vier en vijf voel ik een flink bokkend geluid, een paar keer per seconden ongeveer. Probleem is dat het het ene ritje wel erg goed merkbaar is (mijn vrouw merkt het als bijrijder ook op) en soms lijkt het alsof er niets aan de hand is. Ik heb nog geen meldingen van motorstoringen ofzo gehad.

Het bonken geeft het gevoel alsof je op niet gebalanceerde wielen rijdt, het stuur geeft ook wat uitslag. Wanneer ik niet optrek en 120 blijf rijden is het gebonk (bijna helemaal) weg.

Ik ben inmiddels bij de garage geweest:
-versnellingsbak goed
-banden zijn goed gebalanceerd
-homokineten lijken in orde

Welke suggesties hebben jullie nog?

Het gaat om een Octavia II 1.9 TDI uit 2008 met 305000 km op de teller
 

Cordoba

Forumguru
Mijn eerste gedachten was: 'homokineet' maar ik begrijp dat die (allemaal?) gecheckt zijn.

Alle wielbouten zitten goed vast, en ook geen rubbers in de ophanging (bijv. in draagarm) uitgelubberd?
 

Zwapp

Forumguru
Ook hier toch echt de eerste gedachte naar de homokineet...
Bij sturen nog extra bijgeluiden of stuurgevoel?
 

Greenman8

Nieuw lid
Alle wielbouten zitten goed vast.

Buiten het bonkende geluid merk ik eigenlijk niets in de auto, ook niet in de bochten ofzo. De rubbers van de draagarm kan ik nog controleren. Iemand nog andere suggesties?
 

Greenman8

Nieuw lid
Net weer even bij de garagist geweest:

-massa vliegwiel leek hem niet logisch omdat dit ook stationair een rammelend geluid zou moeten geven
-stationair loopt hij dus zonder problemen
-volgens hem leek het alsof er een zuiger niet goed functioneerde, deze week even afspraak proberen te maken bij een motorrevisiebedrijf
-de motor heeft geen problemen met een koude start, dit zou bovenstaande probleem dan weer tegenspreken
-ik ga nu nog even de uitlaat loshalen, hij vond dat er relatief weinig druk achterop de uitlaat stond, dus misschien verstopte katalysator
 

Greenman8

Nieuw lid
Bijzondere was dat er een paar torx schroefjes zijn losgelopen op mijn motorblok waar de olieleidingen mee vast zitten???
 

Cordoba

Forumguru
Ik begon ook al te denken aan een motorsteun (of meer) die niet goed meer is, maar ik zou in elk geval het olie-circuit goed controleren, oliepomp, filter, zeef in het carter (bij aanzuig van oliepomp).
 

Greenman8

Nieuw lid
Zo, auto staat nog steeds bij de motorspecialist.

-De verstuivers zijn gecontroleerd zijn goed genoeg bevonden.
-Brandstoffilter 25.000 kilometer geleden vervangen, nu wederom omdat hij ZEER vies was

Probleem nog steeds niet opgelost, hij schijnt zeer witte rook naar buiten te blijven blazen. Auto gebruikt max een theekopje koelvloeistof per 10.000 kilometer.

-Voorstel is nu om er 10W40 in te gooien en te proberen of de motor beter gaat lopen. De olie die er nu in zit (6000 km, 5w40 Total Quartz) schijnt opvallend dun te zijn en al flink aangekoekt.
-Ik ga eerst nog een tanken bij een ander tankstation, misschien dat ik per ongeluk een slechte batch heb getankt ergens.
 

Greenman8

Nieuw lid
Haha,

nee, auto is niet verkocht, dit was mijn vorige Octavia.

De Octavia die ik nu rij is van 2008 en heeft nog 'maar' 306.000 km gereden, deze zou ik ook nog wel in het lijstje kunnen zetten!
 

Greenman8

Nieuw lid
Het lijkt erop dat de oorzaak is gevonden, de olie is zo dun als water!?

Deze ben ik nu aan het vervangen om te kijken of het zo is verholpen.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de dunne olie? Deze heb ik 5000 km geleden nog vervangen met 5w40 van total quartz.

Mijn brandstoffilter scheen ook zeer vies te zijn (25000 km oud).
 

Cordoba

Forumguru
Ik gok op een lekke koppakking, met een lek tussen een kanaal voor de koelvloeistof en de motoroliekanaal (hoeft niet naar de cilinder of naar buiten te lekken).
 

Greenman8

Nieuw lid
BAHBAHBAH, ook dit heeft het probleem niet verholpen. Direct bij de eerste rit schokt de auto weer net als hiervoor.

Wat is er al gedaan:

-nieuwe olie met oliefilter
-nieuw brandstoffilter
-verstuivers zijn gecontroleerd

Wat zou ik nog meer kunnen (laten) doen?
 

hemi24

Forumguru
Koelsysteem toch maar eens (laten) afpersen?

Verbruik van een kopje per 10k is ook niet normaal en aangezien de auto ook witte rook produceert...
 

Greenman8

Nieuw lid
Auto staat nu bij de garage om de compressie te controleren. Als er een zuiger is die niet meer goed loop zou dit het stotteren kunnen verklaren, de losgelopen schroeven op de motordeksel, de verbrande lucht van de olie en de diesel in mijn motorolie.

TDI club.nl:

Alle 2-kleppen per cilinder pd tdi`s hebben het nokkenas/hydrostoter probleem, alleen is het probleem vaker bij de nieuwere typen (vanaf circa 2004). 3 cilinder heeft er ook last van, maar wel veel minder. Door de minder brede nok van een pd-motor krijg je bij ruimte op de klepstoter dat de nokkenas door de bovenkant van de hydrostoter heen slaat. Bij de vernieuwde hydrostoters is de bovenkant verhard, wat er dus voor zorgt dat de nokkenas er niet doorheen gaat en je nokkenas dus intact blijft. Als de motor koud een tijdje tikt, en later niet meer, is dat een voorteken dat er een hydrostoter is met te veel ruimte. In dat stadium de hydrostoters vervangen kan er dus voor zorgen dat je nokkenas gespaard blijft. Anders loop je het risico dat de nokkenas de stoter helemaal weg vreet, waardoor er een klep kan afbreken. Controleer bij de pd-motoren ook goed of de tuimelassen nog goed zijn. Hierin zitten aluminium proppen om de oliekanalen dicht te houden. Deze proppen worden er vaak uitgedrukt, wat er voor zorgt dat de hydrostoters niet genoeg gevuld kunnen worden, met als gevolg dat de hydrostoters dus stuk gaan.
 

Greenman8

Nieuw lid
Oorzaak is gevonden :(

Van de eerste cilinder is de zuiger voor de luchtinlaat afgebroken van de nokkenas.

Te vervangen: nokkenas, zuigers, lagers en nog meer....

Weet iemand een plek waar ik dat voor 1500 euro kan laten doen? Anders ga ik denk ik afscheid nemen van mijn auto.
 
Bovenaan Onderaan