Bonkend gevoel bij doortrekken hoge toeren

Beste mede forummers!

Sinds een aantal dagen valt mij op, als ik b.v. de snelweg op ga en een beetje doortrek, dat ik een soort onverklaarbaar bonkend gevoel in mijn gaspedaal voel. Je hoort ook een ander geluid dan anders. Ja ik weet het, het is moeilijk te zeggen of te omschrijven. maar ik kan er niet echt iets anders van maken.

Het gevoel is in alle versnellingen, dit is met warme motor. Als ik hem even constant op 4500/5000 toeren hou dan lijkt het gevoel wel weer weg te gaan. het is tot nu toe alleen opgevallen bij wegtrekken.

Eind januari is mijn auto bij de skoda garage geweest voor onderhoud en laatst heb ik nog laten programmeren dat de deuren op slot gaan bij 15km/u. Kan het uitlezen/programmeren hier misschien iets mee te maken hebben?

Ik hoor het graag als jullie misschien iets weten wat het zou kunnen zijn of als jullie tips hebben om te controleren.

Alvast bedankt!

Patrick

Monteurtje

Forumguru
Als het bonkende gevoel ALLEEN aanwezig is met acceleren (gas geven), dan moet je het zoeken in een aandrijfas of homokineet.
En het is meestal op voorhand moeilijk te zeggen of het de linker of rechter is.

Erik_NL

Forumguru
ik vreesde eens voor een aandrijfas of homokineet.
Het bleek dat de wielbouten van een voorwiel niet goed aangedraaid waren (120 Nm, draaimomentsleutel momenteel bij de ALDI in de aanbieding).

@monteurtje
ik denk niet dat dat het kan zijn, die hoor je voornamelijk in bochten, dit geluid is bij rechtdoor rijden/optrekken toch? Mijn vrouw haar auto heeft dat al jaren maar met hard optrekken hoor ik het niet, alleen in de bochten.

@erik_nl
Dat zou misschien wel is het probleem kunnen zijn. Ik heb vorige week mijn zomermaanden er weer op gemonteerd. Ik ga morgen de bouten nog is even natrekken. Ja zo'n moment sleutel heb ik is bij d Lidl gekocht, super handig voor het weinige gebruik en voor een leuk prijsje.

Ik laat het morgen wel even weten of er misschien een bout niet helemaal lekker vast zat.

bedankt voor de reacties!

Monteurtje

Forumguru
@monteurtje
ik denk niet dat dat het kan zijn, die hoor je voornamelijk in bochten, dit geluid is bij rechtdoor rijden/optrekken toch? Mijn vrouw haar auto heeft dat al jaren maar met hard optrekken hoor ik het niet, alleen in de bochten.

Als er onbalans in een aandrijfas zit dan voel je dat met acceleren. Je hebt in je eerste bericht over een bonkend gevoel. Ik denk dan aan een aandrijfas, want heb dat al wel vaker bij een Fabia meegemaakt.

Ik heb vandaag, na het wassen van de auto :worshippy:, mijn wielbouten even nagetrokken. Ze zaten allemaal goed vast, dus dat het niet kunnen zijn.

Misschien wat Monteurtje vertelde zou dan overblijven. Maar het is niet het bonken zoals ik bij mijn vrouw haar auto voel. Daar weet ik zeker van dat een homokineet naar de knoppen is.

Maar ik heb ook nog eraan gedacht dat hij misschien dat het pingelen is, of zou dat niet kunnen? Ze hebben bij de laatste beurt wel bougies vervangen, dat zou er misschien ook mee te maken kunnen hebben toch. Als ze er bougies in hebben gedaan met een verkeerde warmtegraad? Maar voel je pingelen ook echt in je pedaal?

Zou het er ook mee te maken kunnen hebben waar of welke benzine je tankt? Ik tank altijd bij een onbemande Shell tankstation, maar nu heb ik een keer ergens anders getankt.

allemaal alvast bedankt!

wanderer

Senior Member
versleten motorsteun(en) waardoor bij fel optrekken de motor kantelt en bijv de uitlaat ergens contact maakt met de carrosserie?

Ronnie

Forumguru
Beste mede forummers!

Sinds een aantal dagen valt mij op, als ik b.v. de snelweg op ga en een beetje doortrek, dat ik een soort onverklaarbaar bonkend gevoel in mijn gaspedaal voel. Patrick

Waarschijnlijk een versleten kantelsteun onder aan de versnellingsbak, deze zit tussen de bak en de vloer onder het gaspedaal.
Deze steun verhinderd het kantelen van de motor bij hogere belastingen.

Ok, ik zal snel is bij de garage langs gaan voor controle. Misschien kunnen zij wel gelijk zien wat er aan de hand is als hij op de brug staat. Alleen is het raar dat dat niet bij de beurt is opgemerkt. Misschien was er toen ook nog niet mee aan de hand, maar ze hebben toch allemaal controle punten die ze na moeten lopen?

Ik laat het wel weten als ik ben langs geweest.

Bedankt voor jullie reacties!

Nou ik zou jullie even up to date houden, zoals ik eerder a had gezegd:

Ik ben van de week bij de garage geweest, (niet bij de skoda zelf, maar een onafhankelijke) en daar hebben ze eerst naar het probleem gekeken. het eerste waar de monteur aan dacht ware bobines. Hij wilde dat gaan uitwisselen maar hij heeft eerst het gasklephuis goed schoon gemaakt. (Misschien staat er wel ergens een how to, zodat ik dat de volgende keer zelf kan doen?). Daarna is hij er mee gaan rijden en volgens hem was het probleem daarmee verholpen. Ik heb de auto toen 's middags weer opgehaald en op de terug weg naar huis heb ik het even getest. Het is denk ik voor 99% weg, maar je hebt altijd een gevoel dat dat het dan beter is geworden. Nu nog maar is een paar weken proberen of het zo blijft.

Ze hebben daarna niet meer de bobine(s) vervangen/uitgewisseld.

Ook hebben ze het hele voorterrein nagelopen en nagetrokken, omdat ik een bonkerig gevoel voelde, wat ik al eerder omschreef. Alle rubbers en kogels en moeren zaten nog goed vast. Een aantal konden wel wat meer spanning gebruiken omdat deze een beetje losser waren gekomen. De aandrijfassen waren ook in orde dus ik ben best weer gelukkig, ondanks dat ik dat gevoel nog wel een beetje voel. Het "soort"kraken wat ik nog hoorde zal ook wel met misschien wat uitgedroogde rubbers te maken kunnen hebben maar dat adviseerde ze over om dat een paar weken aan te kijken, omdat als de temperatuur weer een beetje hoger is dat rubber dan ook weer anders reageert.

Nou dat was weer een hoop informatie, maar gelukkig geen schokkende dingen.

Groeten.......

turboturbo

Forumguru
het gasklephuis goed schoon gemaakt. (Misschien staat er wel ergens een how to, zodat ik dat de volgende keer zelf kan doen?
Geen dank: http://www.skodaforum.nl/board/f21/egr-klep-storing-17811-a-21332.html#post306357 :rolleyes:

Kan wel zijn dat bij jouw type motor het gasklephuis net effe anders zit. Kijk dan even op de ETKA online site, hoe het precies zit. Schoonmaken kwam bij mij neer op voorzicht krabben met een bot mesje. De aangekoekte rommel leek nog het best op een soort verflaag, die zich het best eraf laat krabben. Remmenreiniger deed werkelijk niets tegen die rommel.

Bovenaan Onderaan