bonkende vering octavia combi

Taan

Lid
Hallo,

Kortgeleden ben ik op vakantie geweest met een redelijk beladen auto.
Een o2 combi elegance uit 2006.

Op de passagiersstoel mijn babyzoontje daarachter mijn vrouw en naast mijn vrouw mijn zoontje van 2. Achterin stond voornamelijk een dubbele kinderwagen en 2 flinke tassen. Op het dak hadden we een koffer met 3 zware tassen. Dat valt dus nog mee, maar hij lag aardig achterover. Rustig aan over de drempels dus en dat ging redelijk.

Maar wat me vooral verontrustte was een bonkend geluid bij het rechterachterwiel alsof hij volledig inveerde.
Dit had ik bijvoorbeeld bij een spoorwegovergang en bij diepe kuilen
Toch denk ik niet dat hij volledig inveerde want op de snelweg bij glooiende hobbels/kuilen ging hij volgens mij verder in.

Aan de andere kant is het wel opvallend dat dat gebeurde aan de kant die achterin het zwaarst beladen was. Dus misschien toch wel de volledige veerweg gebruikt?

Hebben jullie hier ervaring mee of weten jullie wat dit is?
 
Ik denk toch dat hij bij jou de volledige veerweg gebruikt. Je voelt dan een extra stoot als hij helemaal ingeveerd is. Dat is het rubber wat hij raakt als hij op het einde zit. Je voelt precies als dat gebeurd. Bij mij hoor ik geen bonkend geluid als dat gebeurd, alleen een extra duwtje in je rug.:-)
 

flip

Lid
Denk er ook aan dat een dak een maximum draagkracht heeft, en een zware last daarboven zal bij bochten extra aan de auto trekken
 

Bakkertje

Forumguru
Als het op een hobbelige weg was zou je het misschien ook nog bij je stabilisatorstang rubbers kunnen zoeken. (aan de voorkant)
En inderdaad niet teveel op je dak gooien, 75 kg is het maximale wat erop mag. Wij gebruiken de dakkoffer altijd voor de volume dingen die je anders moeilijk weg gepropt krijgt. (dekens, kussens, kinderwagen). Dan heb je de kofferbak over de "stapelbare" dingen
 

French

Lid
Ik heb mijn auto, voordat er hulpveren onder gingen, ook tijdens de vakanties zwaar beladen. Maar afgezien dat ik met mijn trekhaak vrijwel iedere verkeersdrempel raakte, heb ik nooit last gehad van bonkende geluiden. En als ik jou zo hoor was jij niet zo zwaar beladen als ik.
 

hemi24

Forumguru
Ik hou het ook op de rubber aanslagblokken: die kunnen abrupt aankomen aan het einde van de veerweg. Maar een "bonk" zou ik dit niet echt willen noemen.
Maar over het algemeen heb ik dan toch wat meer in de koffer moeten sjorren dan de lading die jij beschrijft... ;)
 

Taan

Lid
Het is toch echt een bonk. Ik las ergens anders op dit forum dat het misschien juist volledig UITveren is, maar dat lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk. Als je met de krik een auto opkrikt namelijk dan duurt het een aardige stukje voordat je wiel van de grond komt. Die afstand heeft het wiel volgens mij nooit gehad.
Het is ook niet de trekhaak tegen de grond. Dat is een ander (bekend) geluid.

De daklading zal ongeveer tegen het maximum hebben gezeten, maar daar maak ik me niet zo druk over. De marges zullen ruim zijn berekend op noodstops en maximale g-kracht in de bochten en met vrouw en kinderen in de auto ga ik niet bepaald scheuren met de auto.
Ik heb ook nog nooit iemand gezien of gehoord die het dak overbelast had.

Binnenkort gaat hij voor een beurt. Ik zal ze eens extra goed laten kijken naar de wielophanging rechtsachter.

Los daarvan lijkt het me zeker zinvol om bij zwaardere belading hulpveren of niveau regeling te laten installeren. Zeker gezien de geringe kosten en goede ervaringen die ik op dit forum erover heb gelezen.
 

French

Lid
Volledig uitveren doet ie alleen als je met een behoorlijke snelheid over van die bolle bruggetjes rijdt. Bij normaal rijden zul je daar geen last van hebben.
 

Wijnand850

Forumguru
Ik reed van de week iets te snel van een hoge kantstoep af en dat bonkte ook flink. Dat zal dus met volledig uitveren te maken hebben. Wellicht dat de hulpveren dit effect nog versterken.

Groet,
Wijnand.
 
Bovenaan Onderaan