Boordcomputer doet raar

Bono

Lid
Warme goede morgen allen, ik wilde even wat kwijt over de boordcomputer van m'n O2. Ik heb soms de indruk dat hij eerder gestuurd wordt door de wind dan dat ie correcte gegevens geeft. Bijvoorbeeld, bij een niet eens zo pittige acceleratie zegt hij me dat de O2 95 l/100 km slikt, bij stationair draaien zou je mogen verwachten dat het verbruik 0 is, de maxidot etaleert dan 1l/100 km......
Klinkt dit jullie bekend ? Zou er een bijstelling van de soft moeten gebeuren ?

Pim

Lid
Bij stationair is het verbruik niet 0 maar juist oneindig, je kunt een tank legen zonder een meter te rijden, immers.
Ik heb het niet gecontroleerd bij mijn Octavia maar mijn vorige auto's sprongen bij stationair op verbruik per uur, en ook inderdaad zo'n 0.8 tot 1.1 l/h

Maar Bono zegt dat ie stilstaand 1l/100km aangeeft. Dat kan ook niet omdat hij moet omschakelen naar l/h. Die verwachte 0 liter klopt inderdaad niet trouwens zoals Pim uitlegt.

ougie

Forumguru
Bij stationair draaien en ook als ik tijdens het rijden mijn koppeling wat langer ingetrapt houdt, is het verbruik volgens de computer 0. Dat is natuurlijk niet waar, wat als de motor loopt verbruikt hij diesel. Ik denk dat het een benadering is en voor de bestuurder het bericht dat hij op dat moment zo zuinig mogelijk loopt.

Pim

Lid
Mavlo77: ik dacht wellicht dat Bono over het hoofd ziet dat hij bij stilstand op l/h springt ipv l/100km, doordat hij alleen op het getal let. Bij gemiddeld gasgeven geeft hij in het begin, bij nog zeer beperkte snelheid trouwens ook bij mij even 99l/100km aan, maar dit is bij enige snelheids opbouw natuurlijk direct weer weg (er kan snel weer gedeeld worden door een redelijke afstand). De kans bestaat dus dat de meter van Bono goed functioneert als hij de switch van l/100km naar l/h over het hoofd ziet.
Ougie:Ik heb gisteren nog gekeken en bij mij springt hij op de maxidot bij stilstand op l/h, net als bij mijn vorige Audi. Met dit weer heeft de airco het zwaar, hij staat op 1.3 l/h (airco, licht, nexus aan)
Leuke test voor onze audio/video freaks: ga eens stilstaan met stationair en kijk of je er met de volumeknop een 10de l/h bij (of af) krijgt.

Jpoers

Lid
bij de fabia springt de meter bij stilstand ook op l/h. en je merkt inderdaad goed of je extra onderdelen aanschakeld.

ik geen pim het voordeel van de twijfel!

smg

Lid
Je verbruikt 0 L/km indien je in je versnelling afremt (dus op je motor remt). Nieuwe rijden...

Jpoers

Lid
behalve dat je koppeling sneller slijt door het nieuwe rijden.

klopt het dat de verbruiksmeter per dag meet? of meet deze totalen? Sinds dat mijn dashboard een keertje volledig gedemonteerd is + nieuwe software. slaat die volgens mij alleen gegevens per dag op.

klopt dit of niet ??

Bovenaan Onderaan