Boordcomputer vergeetachtig

Beekforel

Actief lid
Nog maar koud een dag hier actief, m'n eerste topic.

Ik had het tijdens de proefrit al wel half opgemerkt, maar niet genoeg aandacht aan besteed. Nu viel mij gister tijdens een wat langere rit op dat in de boordcomputer bij het gemiddelde verbruik alle drie de waardes gelijk waren, dus "Sinds start", "Sinds tanken" en "Lange tijd" geven alle drie exact dezelfde waarde aan. Zover ik kan inschatten is het de waarde van het gemiddelde verbruik van "Sinds start" die op alle drie staat.

Is de boordcomputer vergeetachtig of moet hij nog wat leren van mijn verbruik misschien? De auto heeft wel een paar maandjes stil gestaan voor ik hem kocht.
 

SuperBeeb

Forumguru
BC is op 0 gezet of accu is losgekoppeld geweest. Dan start alles weer op 0. En neem aan dat t de eerste rit na voltanken was. Of je hebt zelf per ongeluk te lang op de OK toets (dacht ik) gedrukt. Dan gaat ie naar 0. Doe ik soms ook onbewust.
 

Beekforel

Actief lid
Heb nog niet getankt.:LOL: Dat zal vandaag wel gaan gebeuren dus ik zal het daarna ook even goed in de gaten houden. Zou ook best kunnen dat de accu los geweest is.

Ik ben er vrij zeker van dat ik hem niet zelf naar 0 gezet heb.

Mijn ervaring met andere VAG boordcomputers is dat die data bij de eerste rit al gelijk wel "in de pas" gaat lopen.
 

Canon-Eye

Forumguru
"Sinds start" wordt normaal gesproken automatisch gereset als de auto langer dan ca. 2 uur heeft stilgestaan met afgezet contact. Wat je zou kunnen proberen is het volgende: in de eerste minuten na een koude start het gemiddelde verbruik "Sinds start" aflezen. Die zal dan normaal gesproken een afschrikwekkend hoge waarde laten zien, die daalt naar een normaal niveau naarmate je langer onderweg bent en de motor dus warmer wordt.
De gemiddelde waarden "Lange tijd" en "Sinds tanken" zullen dit verschijnsel normaal gesproken niet vertonen.
 

Duijzer

Donateur
Als de auto een paar maanden stil gestaan heeft is de kans groot dat de accu leeg geweest is. Dan staat de boordcomputer op 0. Ik denk zomaar dat het vanzelf wel rechttrekt als je een eind gereden hebt.
 

Beekforel

Actief lid
Het klopt toch niet. De rijtijd en gereden afstand vertoont hetzelfde gedrag. Lijkt erop dat als de auto van contact is geweest hij van alles vergeet?

Zou dan denken aan de accu maar starten is verder geen probleem en een tijd op contact gestaan voor softwareupdate was ook prima...
 

Canon-Eye

Forumguru
@Beekforel het hoort eigenlijk als volgt te werken (wat uitgebreider uitgewerkt dan ik hierboven aangaf):

[1] Rijtijd, gereden afstand en gemiddeld verbruik zijn drie verschillende grootheden, die elk afzonderlijk in beeld kunnen worden geroepen als de berekende of gemeten waarde Sinds Start, Lange Tijd of Sinds Tanken.

[2] Resetten van die waarden kan handmatig (scrollknopje op het stuur ingedrukt houden),
OF automatisch in de volgende gevallen
:
- Sinds Tanken: zodra de auto na het tanken in beweging komt;
- Sinds Start: als de laatste stop (met afgezet contact) langer duurt dan ca. 2 uur;
- Lange Tijd: als de Rijtijd een bepaalde grenswaarde heeft overschreden (ik weet niet hoeveel, maar denk aan 99 uur rijtijd, of misschien zelfs 999 uur?). Het kan zijn dat de gereden afstand ook een maximum aantal kms kent, maar dat weet ik niet zeker, want zover komt het bij mij gewoon nooit*).

[3] Als de waarde Lange Tijd van één van de drie verschillende grootheden (bv. Rijtijd) handmatig dan wel automatisch wordt gereset, dan gaan de beide andere grootheden (gereden kms en gemiddeld verbruik) automatisch mee. De waarden Sinds Start en Sinds Tanken blijven in dat geval echter bewaard.
Het maakt overigens niet uit van welke grootheid de waarde op 0 wordt gezet: de bijbehorende waarden van de 2 andere grootheden gaan meteen mee. Omgekeerd worden bv. de waarden LangeTijd & SindsTanken niet beïnvloed door het resetten van SindsStart, etc.

Nogmaals: naar mijn ervaring met 2 Skoda's en 1 Seat - allemaal met de multifunctionele display "Maxidot" - zou het zó moeten werken. Het is simpel uit te proberen en als het dan niet zo werkt, moet er iets mis zijn - maar ik zou niet weten wát er dan fout gaat.

*) Ik gebruik GeredenKm en GemiddeldVerbruik LangeTijd namelijk als backup voor mijn verbruiksadministratie: direct na het tanken noteer ik die op mijn tankbon om naderhand thuis in mijn autokostenexcel te kunnen invoeren (daardoor zie ik o.a. ook hoeveel optimistischer de boardcomputer is t.o.v. de werkelijkheid). Voordat ik wegrij, reset ik de LangeTijd waarden, die overigens gelijk zijn aan de SindsTanken waarden (maar soms staan er mensen bij de pomp achter me te wachten, dus dan rij ik een paar meter door voordat ik ga schrijven en dan ben ik die laatste dus kwijt). Dus zelfs als ik 50 liter zou tanken, wat vrijwel nooit gebeurt, zal daar toch niet meer dan 1000km of zo op gereden zijn.
 
Laatst bewerkt:

Beekforel

Actief lid
Precies wat jij beschrijft @Canon-Eye is hoe ik het verwacht, en gewend ben van andere VAG auto's.

Ik zal het even in de gaten houden, misschien trekt het nog recht na een tankbeurt en wat meer kilometers.
 

Beekforel

Actief lid
Nou, nu was alles 0 binnen een kwartiertje motor uit maar nog wel op contact (stond bij de wasstraat te stofzuigen).

De trip teller blijft wel gewoon behouden en zaken in de Amundsen ook wel. Vreemd fenomeen dit.

Toch maar even uitlezen dan.
 

Duijzer

Donateur
Het lijkt wel of de boordcomputer alleen stroom krijgt als de ecu stroom heeft. Ik ken de bedrading niet, maar kan het zijn dat er ergens een zekering stuk is die het geheugen van de boordcomputer van continue spanning voorziet? Of een draad los.
 

Canon-Eye

Forumguru
Er is ergens een circuit dat na afzetten van het contact een paar dingen "aan" houdt. Radio en binnenverlichting gaan na ca. 30 minuten uit; de elektrische ramen doen het ook nog even (geen 30 minuten, ik denk de helft of minder) mits beide voorportieren dicht blijven.

Die boordcomputer hoort alle gegevens "altijd" (dagen of weken) vast te houden, m.u.v. "Sinds Start", die gaan na 2 uur op 0.
Dus inderdaad, zoek de fout...
 

Beekforel

Actief lid
Ik was op zoek naar OBD modules, vergelijken wat ik wou hebben. Maar bedacht ineens dat ik ooit al iets gekocht had. En na flink zoeken vond ik inderdaad een ELM 327 blokje en kon met CAR Scanner de boel uitlezen.

Niet veel meldingen (gelukkig) maar 1 trok mijn aandacht:
197175 [0x030237] Archive (inactive)
U105000: Battery monitoring control module, No Communication
Break_Down_LIN_Communication_Battery_Monitoring
Status bits: 1
Priority: 2
Frequency: 2
Unlearning index: 1
Odometer: 139380 km
Date, time: 2023.10.05 10:37:15
Status: Confirmed
Na wat zoeken kwam ik een video tegen over een stekker bij de min pool van de accu. Die toch maar even bekeken en die trok ik wel erg soepel los, zat denk ik niet goed vast. Visueel gecontroleerd en goed vastgedrukt. Nu maar weer even aankijken, de foutmelding kwam in elk geval niet terug.
 

Beekforel

Actief lid
Het is helaas niet de betreffende stekker ben ik inmiddels achter. Het kwam vandaag weer voor de ben die stekker gaan controleren. Ik vond hem nog steeds niet heel vast zitten maar heb hem ook een paar keer los gehad en de boordcomputer heeft de laatste rit nog wel onthouden.

Via obd geen storingen meer ( behalve 01555 [0x000613] B201A00: Checking software version management, komt van update Amundsen).

Iemand nog een suggestie? Een zekering lijkt mij onlogisch omdat het niet constant speelt.
 
Bovenaan Onderaan