Bougies vervangen?

Vandaag wou ik de bougies maar eens vervangen,maar wat schetst mijn verbazing....niet los te krijgen dat blok wat op de bougies zit.Normaal had ik van de stroomverdeler 4 aparte kabels met doppen die je zo los kon trekken en zo de bougies eruit draaien.Nu zit er een aluminium blok op welke muurvast zit.iemand die weet hoe en wat?De motor is een gewone ouderwetse 1.3 mpi uit 99,
 

EdK

Forumguru
als ik het goed begrijp dan krijg je die bouten van die kap niet los ??
Nu zal je het geprobeert hebben toen je motorblok koud was neem ik aan ?

Tip: bij het loshalen van uitlaatbouten en dus waar jij het over hebt , eerst een flink ritje maken zodat je blok heet is en dan proberen ze los te halen. Kijk alleen uit dat je je handen niet verbrand !!

Indien alles los is dan even naar een goede autoonderdelenwinkel gaan en daar even een tubetje kopervet aanschaffen en dan de bouten hier goed mee insmeren voor je ze er inzet !!
Dan draai je ze een volgende keer in principe er makkelijker uit.
 
als ik het goed begrijp dan krijg je die bouten van die kap niet los ??
Nu zal je het geprobeert hebben toen je motorblok koud was neem ik aan ?

Tip: bij het loshalen van uitlaatbouten en dus waar jij het over hebt , eerst een flink ritje maken zodat je blok heet is en dan proberen ze los te halen. Kijk alleen uit dat je je handen niet verbrand !!

Indien alles los is dan even naar een goede autoonderdelenwinkel gaan en daar even een tubetje kopervet aanschaffen en dan de bouten hier goed mee insmeren voor je ze er inzet !!
Dan draai je ze een volgende keer in principe er makkelijker uit.



Je haalt nu echt een uitlaat en een bougiekap doorelkaar.....het gaat om bougies...ik lees helemaal niets over een uitlaat...
 

Gieliovd

Forumguru
Neem hier een foto:
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/6/60/Skoda_Felicia_1.3mpi_Lump.JPG/250px-Skoda_Felicia_1.3mpi_Lump.JPG&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/Skoda_Felicia&h=190&w=250&sz=14&hl=nl&start=28&um=1&tbnid=hOpKAxdvwtYaUM:&tbnh=84&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dskoda%2Bfelicia%2B1.3%2B1999%26start%3D21%26ndsp%3D21%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN

Waar zitten de bougies onder? Die kap met Skoda erop? Dat lijkt op het kleppendeksel. Als die eraf moet, 2 boutjes los?

Of is het soms die zilveren beugel voorop? Een kunststof houder met bougiekappen en 2 bobines erbovenop? Beetje dunne voedingskabel.
 
Neem hier een foto:
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/6/60/Skoda_Felicia_1.3mpi_Lump.JPG/250px-Skoda_Felicia_1.3mpi_Lump.JPG&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/Skoda_Felicia&h=190&w=250&sz=14&hl=nl&start=28&um=1&tbnid=hOpKAxdvwtYaUM:&tbnh=84&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dskoda%2Bfelicia%2B1.3%2B1999%26start%3D21%26ndsp%3D21%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN

Waar zitten de bougies onder? Die kap met Skoda erop? Dat lijkt op het kleppendeksel. Als die eraf moet, 2 boutjes los?

Of is het soms die zilveren beugel voorop? Een kunststof houder met bougiekappen en 2 bobines erbovenop? Beetje dunne voedingskabel.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/6/60/Skoda_Felicia_1.3mpi_Lump.JPG/791px-

goed hoor zo`n foto,zegt meer dan duizend woorden.idd Een kunststof houder met bougiekappen en 2 bobines erbovenop? Beetje dunne voedingskabel...die zit muurvast...
 

Gieliovd

Forumguru
Hmm, ik zie geen montagepunten.

Wacht even de reactie af van de Felicia kenners zoals Sportline en FeliciaPeter.
 

Desperado

Forumguru
Aan de onderkant zit deze vast met 2 torxboutjes.
Als je die eruit hebt kan je de bobine er zo afpakken.
Onder die 2 ronde gevallen zitten de schroefjes.
Als je een beetje langs de rand van de radiateur kijkt zie je ze zitten.
Maak voor het gemak de stekker ook even los.
En wat handig kan zijn is een klein spiegeltje om makkelijker aan de onderkant te kijken

Edit:even gekeken onder de kap en de juiste omschrijving gegeven
 

EdK

Forumguru
Je haalt nu echt een uitlaat en een bougiekap doorelkaar.....het gaat om bougies...ik lees helemaal niets over een uitlaat...


bij het loshalen van uitlaatbouten en dus waar jij het over hebt

Lijkt me dat ik het ook over jouw probleem heb ! Of lees je dit er niet uit ?

Wat ik je probeer te zeggen is dat je met een hete / warme motor eens moet proberen ze los te draaien !
En bij montage van nieuwe onderdelen dus kopervet te gebruiken, dit behoudt zijn smeercapaciteit ook bij hete onderdelen ( loopt er niet tussenuit als normaal vet ) waardoor bij een volgende demontage de boel makkelijker los is te krijgen .
 
Aan de onderkant zit deze vast met 2 torxboutjes.
Als je die eruit hebt kan je de bobine er zo afpakken.
Onder die 2 ronde gevallen zitten de schroefjes.
Als je een beetje langs de rand van de radiateur kijkt zie je ze zitten.
Maak voor het gemak de stekker ook even los.
En wat handig kan zijn is een klein spiegeltje om makkelijker aan de onderkant te kijken

Edit:even gekeken onder de kap en de juiste omschrijving gegeven



Klopt idd bovenstaande met dien verstande dat die 2 bouten meer aan de voorkant zitten dan aan de onderkant.Als je die 2 bouten los draait kan je het geheel verwijderen en kan je direct bij de bougies....(nog nooit zulke zwarte gecorrodeerde bougies gezien.....nug nog nieuwe halen,die ik had zijn met ``dikke schacht``),

bedankt voor de uitleg,
 

Gieliovd

Forumguru
Als je nieuwe erin hebt gezet zal de auto weer een stuk fijner en zuiniger lopen denk ik dan!

Waren ze echt verkoold, dus zwart? Dan is je verbranding misschien toch niet helemaal zuiver en zou ik toch adviseren om na plaatsing van de juiste bougies na een tijdje flinke belasting even het bougiebeeld te inspecteren.

Let op de nadruk op juiste bougies.
 
Als je nieuwe erin hebt gezet zal de auto weer een stuk fijner en zuiniger lopen denk ik dan!

Waren ze echt verkoold, dus zwart? Dan is je verbranding misschien toch niet helemaal zuiver en zou ik toch adviseren om na plaatsing van de juiste bougies na een tijdje flinke belasting even het bougiebeeld te inspecteren.

Let op de nadruk op juiste bougies.

Klopt idd...ga vandaag ook de thermostaat + huis (gemodificeerd) vervangen.Mijn temperatuur meter gaf veel te weinig,of niks aan....
 
Bovenaan Onderaan