Bougies verwisselen

Vlaar032

Senior Member
Hallo, forummers!

Ik wilde 'even' bij mijn 2.0L 8 kleps Octavia uit 2000 de bougies wisselen. Maar helaas, ik kwam niet verder dan 1 bougie. Als je voor de auto staat de meest rechtse.
Het lijkt er op dat als je fatsoenlijk te werk wil gaan voor de overige 3 dat je het inlaat spruitstuk er af moet schroeven? Zijn daar dan niet nieuwe pakkingen voor nodig of iets dergelijks? In ieder geval lijkt me dat niet handig om dat 'zomaar' onvoorbereid met de juiste onderdelen even los te schroeven. Krijg je valse trek....
Of is dit een klusje wat ik beter even bij de garage kan laten doen? De oude en nieuwe bougies zijn bougies met 3 electroden in een rondje.
En de oude zijn in ieder geval 3 jaar niet vervangen.

purk

Senior Member
nee hoor, de dealer heeft hier een speciale dop voor en tang om de kabels eraf te trekken. demontage van inaatspruitstuk is dus niet nodig.

Vlaar032

Senior Member
O, haha, da's een onverwacht antwoord....Ik had dus longlife bougies liggen en de universele garage rekende 6 tientjes voor het indraaien, en zegt wel het spruitstuk te hebben losgemaakt. Het kan ook zijn dat hij dat speciale spul niet heeft, hij doet niet heel veel VW/Skoda/Audi/Seat. En aan die 2.0 8 kleps, kan hij volgens mij bijna niks stuk maken, zo stevig zit dat allemaal in elkaar. Zolang-ie maar op tijd een slokje 5W40 krijgt, riemen, filters etc.
Dat geeft verder niks, ik vind het alleen wel leuk voer voor discussie, want waar ik werk zit vlak naast hem, hij doet voor mij ook diverse leasewagens. Dus ik stap vrolijk zo af en toe binnen.
Ga ik er nog eens een babbeltje maken, wordt lachen!

Bovenaan Onderaan