Tees
Donateur
Nu m'n Fabia wat ouder wordt, worden de jaarlijkse onderhoudskosten bij de garage toch wel wat veel ten opzichte van de dagwaarde. De laatste ronde (waar ik vanwege de kosten alleen het broodnodige voor de APK heb laten doen) heeft me het laatste zetje gegeven om zelf onderhoud te gaan doen. Beetje spannend, maar volgens mij ben ik handig en technisch genoeg om het meeste te kunnen (en een basiscursus sleutelen zal daar vast bij helpen).
Nu was ik dus naar onderdelen aan het kijken, en een van de dingen die me het meest verwart zijn de bougies. Af-fabriek worden NGK BKUR6ET-10 gemonteerd, die heeft nikkel/koper elektrodes, en zouden 15k-60k (afhankelijk van wie je het vraagt, NGK zegt 15k, Skoda zelfs 60k of 4 jaar) mee moeten kunnen. Nu heb ik ook het e.e.a. gelezen over platina of iridium bougies, die betere prestaties en langere levensduur zouden moeten geven. En voor die paar euro extra wil ik dat best wel eens proberen.
Maar hier raak ik in de war...als ik naar de aangeraden lijst kijk voor de BBY, dan heeft NGK als alternatief de platina/iridium PZFR5D-11 (al zou die alleen voor een automaat zijn, geen idee waarom...). Alleen las ik ook dat je nooit een andere warmtegraad mag monteren (de standaard heeft wg 6, deze 5).
Anders kom ik bij Bosch uit, die heeft de FR6KI332S (ook platina-iridium) met warmtegraad 6, die gek genoeg niet voor de F1c wordt geadviseerd met BBY, maar wel voor de hatchback en sedan versie met een BBY motor. Nu ga je mij niet vertellen dat een BBY in een combi totaal anders is dan een BBY in de hatchback.
Ik ben dus geneigd die laatste te kopen, maar wou eerst toch even hier een draadje opgooien om de ervaringen hieromtrent te polsen!
Nu was ik dus naar onderdelen aan het kijken, en een van de dingen die me het meest verwart zijn de bougies. Af-fabriek worden NGK BKUR6ET-10 gemonteerd, die heeft nikkel/koper elektrodes, en zouden 15k-60k (afhankelijk van wie je het vraagt, NGK zegt 15k, Skoda zelfs 60k of 4 jaar) mee moeten kunnen. Nu heb ik ook het e.e.a. gelezen over platina of iridium bougies, die betere prestaties en langere levensduur zouden moeten geven. En voor die paar euro extra wil ik dat best wel eens proberen.
Maar hier raak ik in de war...als ik naar de aangeraden lijst kijk voor de BBY, dan heeft NGK als alternatief de platina/iridium PZFR5D-11 (al zou die alleen voor een automaat zijn, geen idee waarom...). Alleen las ik ook dat je nooit een andere warmtegraad mag monteren (de standaard heeft wg 6, deze 5).
Anders kom ik bij Bosch uit, die heeft de FR6KI332S (ook platina-iridium) met warmtegraad 6, die gek genoeg niet voor de F1c wordt geadviseerd met BBY, maar wel voor de hatchback en sedan versie met een BBY motor. Nu ga je mij niet vertellen dat een BBY in een combi totaal anders is dan een BBY in de hatchback.

Ik ben dus geneigd die laatste te kopen, maar wou eerst toch even hier een draadje opgooien om de ervaringen hieromtrent te polsen!