Boutjes distributieriem vastdraaien??

gjhu

Senior Member
Goedenavond,
Iemand bekend met dit verhaal en/of ervaringen hiermee? Zag dit op Facebook. IMG_8404.png
 

Bijlagen

  • IMG_8403.jpeg
    IMG_8403.jpeg
    494,8 KB · Weergaven: 33

hemi24

Forumguru
Dat is hier op het forum ook al een keer voorbij gekomen, kan het zo snel niet vinden, maar dit heb ik eerder gezien!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Pindasaus

Forumguru
De Fabia 3 met 1.2 TSI (EA211, motorcode CJZC en CJZD) had dit probleem in 2015. Dat is later opgelost.
 
  • Leuk
Waarderingen: gjhu

ertromp

Forumguru
Hier nog het 1.4 topic

 

gehaktbal

Forumguru
Controleren kan wel, maar ik zou ze in elk geval niet losdraaien en daarna opnieuw vast. De +45 graden geeft aan dat het rekbouten zijn.
Zie post van ertromp uit het andere topic hier onder, onder nummer 4:

Dit probleem nog niet eerder gezien aan het 1.4 / 150 pk TSI blok.

Die schroef wordt alleen onder moment vastgezet en moet bij vervanging van het getande wiel of onderdelen daarvan vervangen worden. Wordt cfm. fabrieksvoorschriften dus niet met een borgmiddel zoals loctite vastgezet.

Bekijk bijlage 108292

Geen idee hoeveel km's je Kodiaq er op heeft zitten maar normaal mag je verwachten dat zo'n schroef incl. wiel een autoleven lang blijft zitten of is er aan gesleuteld?
Normaliter mag je wel wat coulance verwachten in dit geval...................lijkt me. Dat eens voorleggen aan je garage.
 

gehaktbal

Forumguru
Als je het in mijn ogen écht goed wil doen: Dan draai je hem vast met het voorgeschreven Nm en markeer je hem met een stift. Bij de dealer haal je een nieuwe bout, vervang je deze en draai je deze óók aan met het voorgeschreven aantal Nm, én de 45 graden extra.

Maar goed, ben maar een hobbyist he. Er zijn vast anderen op dit forum die mijn mening kunnen verbeteren.
 

gjhu

Senior Member
Als ik zo op het forum en briskoda lees is een tikkende geluid een (eerste) indicatie. Heb ik gelukkig niet. Bij mijn 1.0 tsi die ik toen had niet eens over dit onderwerp nagedacht maar nu...lang leve internet. Net of je een verkoudheid googled, schrik je jezelf helemaal het leplazerus
 
Laatst bewerkt:

GertD

Actief lid
Het tikkende geluid is wanneer het boutje er zo ver uit is als dit al tegen de distributiekap zit te schuren. Dan is het hoog tijd en zou ik er niet meer mee rijden.

Als ik zo een wagen had dan draaide ik de boutjes er 1 voor 1 uit en monteerde ik er nieuwe van de dealer. Op moment en met wat extra borgmiddel aan. Kan niet missen. Half uurtje werk en veel geruster gevoel.
 
  • Leuk
Waarderingen: gjhu

serum

Forumguru
Volgens mij is deze nokkenasversteller op de CHZD 1.0 tsi motor anders, uitgevoerd met verzonken boutjes ipv DIN912 boutjes. Kan ernaast zitten. Geen idee welke motor jij in je skoda hebt.
 

gjhu

Senior Member
Even een update. Heb de wegenwacht gevraagd. Idd een best veel voorkomend probleem zei de beste man. Toch wel 1 x per maand dat hij dit tegen kwam (heb een filmpje gezien van een VW Golf 1.2 tsi uit 2015 waar de bouten ook verdwenen waren. Mijn Skoda blijkt een vaste poelie te hebben dus geen problemen met boutjes oid.
 

ertromp

Forumguru
Een vaste poelie?? Je hebt ook een afneembaar nokkenaswiel maar de bevestiging is totaal anders dan bij de motoren waar het probleem zou kunnen optreden 000000105036-5.jpg

Zie hier de kop van je CNG blok en links het wiel waar het om gaat
 
Bovenaan Onderaan