Brandblussertje monteren in achterklep

edwins

Nieuw lid
Ik heb zo'n klein brandblussertje gekocht en wil deze graag monteren in mijn achterklep. Waar kan ik dat het beste doen, beugel is bijgeleverd. Het gaat om een PFL Octavia Hatchback. Volgens mij kan ik niet zomaar ergens in de bekleding schroeven.

Iemand ervaringen hiermee?

In mijn vorige fabia, had ik een aluminiumstrip voorzien van 2 bouten. Deze heb ik achter de bekleding geplaatst van de kofferbak en met een ring en moer vastgezet en daarna de beugel op gemonteerd voor de brandblusser.

MarcoO2

Forumguru
Twee opmerkingen:

- let op dat je dat ding goed vast maakt. Bij een crash met hogere snelheid kan zo'n ding (zeker omdat het zwaar is) letterlijk in een projectiel veranderen;
- let op welke blusser je koopt. Waarschijnlijk een poederblusser. Leuk, maar als je dat ding ooit in de buurt van je auto gebruikt, moet je 'm als de sodemieter verkopen. Doordat dat agressieve poeder overal tussen gaat zitten, is in no time alles is je auto naar de #%$%$#.

hemi24

Forumguru
Ik heb ooit een 2 maand oude (eigen) auto "geblust" nadat vuurwerk van een ander onder mijn auto terrecht is gekomen, dus hierbij mijn advies:

Als je goed verzekerd bent: géén brandblusser in de auto en domweg zorgen dat je eruit krijgt wat je wilt houden en verder: laten branden...

MacManiac78

Forumguru
Kleine aanvulling op MarcoO2,

Een blusmiddel is zoals waarschijnlijk wel bekend een drukhouder.
Deze "drukhouders" staan so-wie-so al bekend als ongeleide projectielen. Het is meermaals voorgekomen dat de kop van een blusmiddel na "impact" het begeeft en de brandblusser als een ongeleid projectiel wegschiet tijdens het afblazen.
Dit wil je niet om je oren hebben! (Bij MythBusters ging er als eens een glasfles door een gewapend betonnen muur.)
Als je dan toch met zo'n projectiel wenst rond te rijden, kies dan inderdaad NIET voor een poeder blusser (Al is dit weer een prima blusmiddel, ook bij elektische branden.). Het aggressive "zout" in dit poeder corrodeert elk metaal.
Na verloop van tijd heb je dus de ene na de andere technische storing in je systeem.

Rolle

Senior Member
Ja maar niet vergeten dat het verplicht aanwezig moet zijn in de wagen (althans hier in België)

MarcoO2

Forumguru
Ik neem aan dat een brandblusser verplicht is. De keuze om voor de goedkoopste optie (althans zolang je 'm niet gebruikt) te gaan, heb je zelf in de hand. Een duurdere andere blusser kiezen kan je veel ellende besparen.

Pendragon

Donateur
Bij mij heeft de dealer een brandblusser in mijn auto gemonteerd (achterin). Net even gekeken en is een poederblusser. Als de dealer toch weet wat dat met de auto kan doen, waarom monteren ze die dan, lijkt me dan niet zo slim.

deusjevo

Forumguru
Bij mij heeft de dealer een brandblusser in mijn auto gemonteerd (achterin). Net even gekeken en is een poederblusser. Als de dealer toch weet wat dat met de auto kan doen, waarom monteren ze die dan, lijkt me dan niet zo slim.

Is een goedkoop alternatief

MacManiac78

Forumguru
Een poederblusser is een ABC+ blusser, een goedkope, maar zeer doeltreffende blusser.
Het kent alleen ook nadelige gevolgen. --> zeer corrosief!
Een aerosolblusser is een minder kwalijk alternatief (vormt minder radicale zouten) en is redelijk goedkoop, maar kan verstikkend werken (voor mens en dier).
Nu sta je meestal buiten de auto als je gaat blussen, dus dat valt op zich wel mee, maar ook deze drukhouder kan bij "impact" gaan afblazen.
In Belgie mag een blusser "verplicht" zijn. Ik denk op mijn beurt: "Waarschijnlijk alleen bij de APK?" Ik verzeker liever goed dan dat ik met zo'n geval rondrijdt.
Blussen moet je eveneens LEREN en dus kunnen, want als je als een wezenloze gaat "blussen" dan gebeurd er waarschijnlijk niets. Elk blusmiddel is tussen de 15 en 20 seconden echt leeg. Collega's bij de brandweer zeiden ook altijd, een mobiele blusser is leuk voor een brandende prullenbak, als je niet eerder geblust hebt.
Is de brand groter dan dat, breng jezelf en anderen in veiligheid en wacht op de professionals.

Brandblusser

Er zijn landen binnen europa, waar de brandblusser verplicht is. Ik denk bv aan polen. Een lege brandblusser is ook een br5andblusse aanwezig in je auto. Wie controleerd of hij vol of leeg is ? :945:

Op de site van de ANWB staat , dat er een aanwezig moet zijn. ooit een nieuw gekocht, welke na 2 jaar niet meer dan heelveel gesis produceerde en en enige witte drab. 't ding was toen 2 jaar oud.
Voor mij geen meer, alleen als ik door polen moet rijden.

MacManiac78

Forumguru
Het poeder zakt als het (te) lang staat uit tot een klomp. Mobiele blusmiddelen moeten officieel ook jaarlijks gekeurd worden. Een ingezakt poeder is "wakker te schudden" door het met een klap op de grond te slaan. (Bolle bodem naar beneden) Trucje.... werkt helaas niet altijd.

Even een vraagje hoe lang blijft 't dan goed, als hij horizontaal is gemonteerd? (hij was toen op de tunnel van een kever gemonteerd)

Ik heb een brandblusser in de kofferbak in het zijvak waar ook de EHBO koffer in zit. Past precies horizontaal op de bodem met houder. Twee kleine zelftappertjes door de bekleding. Klepje dicht en zit perfect.

MacManiac78

Forumguru
Hoelang een blusmiddel "houdbaar" is, is moeilijk te zeggen. Nogmaals: Mobiele blussers dienen (officieel) jaarlijks te worden gekeurd. Bij goedkeuring worden ze dan weer voorzien van een sticker waarop de datum voor herkeur is af te lezen. Afgekeurde blusmiddelen, te weinig druk, te weinig gewicht, of slechte werking, worden afgekeurd. Ook deze krijgen bij de controle een mooie sticker: AFGEKEURD.
Veel mensen kopen een blusmiddel in een oprisping: "Oh kijk deze is niet duur, je kan het maar beter 'in huis' hebben." Ze weten niet hoe het blusmiddel werkt en wat de gevolgen zijn NA gebruik ervan. Voor de brandverzekering (voor bedrijven), is het echt opletten. Indien een verzekerings-schouw na een brand plaatsvind en er wordt een afgekeurd of ongekleurd blusmiddel gevonden, dan zal in de kleine lettertjes van de polis staan, dat er dan NIET uitgekeerd wordt! Regelmatig GOED schudden verlengt de houdbaarheid. Uitvlokken wordt daarmee tegengegaan.

van_der_P

Senior Member
Los van het feit of het een goede of slechte brandblusser is, een auto die gebrand heeft is eigenlijk totalloss. Daar is dus geen eer meer aan te halen. Als het geen kwaad kan rustig laten uitbranden.

MacManiac78

Forumguru
Amen!
Inderdaad, jezelf en anderen in veiligheid brengen en dan op gepaste wijze afscheid nemen van het geen wat ooit een auto was.

Bovenaan Onderaan