Brandstof meter vast gelopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

skado

Nieuw lid
Ik heb een Fabia 1.4MP uit 2000 en nu lijkt het erop dat de brandstof meter 'vast' is gaan zitten. Als ik de autosleutel eruit haal dan gaat ie wel naar links (nul). En als ik de contact aanzet gaat ie ook netjes naar rechts maar geeft altijd aan dat de tank helemaal vol zit. Terwijl ik inmiddels 250km op de teller heb staan!! (wel erg optimistisch :-)

De laatste keer bij het tanken, heb ik de tank echt helemaal vol gegooid, zou dit ermee te maken kunnen hebben?

Is dit misschien een bekend euvel en hoe zou ik dit zelf kunnen verhelpen?

Ik heb al gezien dat rechts achter, onder de zitbank een klep met draadjes zit die uitmond in de brandstof tank. Maar ik weet niet waar ik daar precies naar moet zoeken en hoe ik dat ding het best kan demonteren. Ik vermoed dat er in de tank iets vast is gaan zitten (vlotter?) waardoor een sensor 'denkt' dat de tank nog vol zit...
 

Tallguy

Forumguru
Anders toch ook even de garage bellen? Als ie vastzit hebben ze misschien wel een tip om 'm los te krijgen?
 

Vacaro

Senior Member
Denk ook in die richting van vlotter, of een kortsluiting over de vlotter/sensor heen. Vermits je meter volledig vol aangeeft bij contact aan, bij contact af valt spanning weg en gaat meter dus terug op leeg komen. Mss eens uitmeten met Ohmmeter over vlotter, met contact af.
 

skado

Nieuw lid
Aangezien hier geen enkel nuttige antwoord tussen zit, wordt het waarschijnlijk weer zelf uitzoeken. Ik zal eens de dop onder de achterbank, bovenop de brandstof tank eens open draaien. Misschien dat ik daar iets kan vinden. En anders... maar naar de dealer.
 

Michel

Forumguru
Als de benzinetank helemaal vol is gegooid, kan het gebeuren dat het heel lang duurt voordat de naald van de benzinemeter weer eens gaat zakken. Ik heb wel eens bijna 750 km op een tank gereden en toen duurde het ook erg lang voordat de naald begon te zakken.
Heb je trouwens een boardcomputer, want dan kan je zien wat de resterende actieradius is? Over het algemeen staat de meter (bij mij althans) niet meer op "max." als de boardcomputer 400 km of minder aangeeft.
Volgens mij is de dop onder de achterbank de benzinepomp. Ik weet niet of hier ook de vlotter e.d. voor de benzinemeter aan vastzit of in is verwerkt.
 

skado

Nieuw lid
750km op een tank?? Dat haal ik nooit! Ik heb de auto nog niet zo lang, maar volgens mij was bij mij de laatste keer de tank bijna leeg zo rond de 450km.
Ik probeer nu eerst rond de 400km te rijden. Als het dan nog niet werkt, zal ik eens voorzichtig proberen de dop onder de achterbank eens open te schroeven.

Off-topic: zijn er meer mensen die met een Fabia benzine, 750km met een tank rijden? Of ben ik de enige die er 'maar' 450km uit haalt?..
 

Michel

Forumguru
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat die (bijna) 750 km me ook maar één keer is gelukt, maar ik was toen eveneens verbaasd dat dit kon.
De omstandigheden waren toen wel erg gunstig (uitsluitend snelweg, geen files en max. 100 km/u) en een volledig gevulde tank, maar dit is me tot op heden nog maar één keer gelukt. Ik haal volgens de boardcomputer (gemeten over een afstand van 6700 km) een gemiddeld verbruik van 7,2 liter per 100 km, maar ik heb ook meegemaakt dat de boardcomputer bij een rit een gemiddeld verbruik van 6,5 liter per 100 km of nog lager aangeeft. Uiteraard heb ik dan ook weer ritten die ongunstiger zijn, waardoor het verbruik dus op de lange termijn op die 7.2 liter per 100 km uitkomt.

Zoals zo al vaker op dit forum aangegeven kan je met een beetje handigheid meer dan de volgens de fabriek aangegeven 45 liter in de tank krijgen. Die truc heb ik toen ook toegepast, vandaar die actieradius.
Onder minder gunstige omstandigheden kan ik gemiddeld tussen 600 en 650 km op een tank rijden en dan vul ik hem ook niet helemaal tot de rand (vaak wel iets meer dan de genoemde 45 liter). Ik ga trouwens ook niet meteen tanken als het lampje voor een te laag brandstofniveau gaat branden.

Als je "maar" 450 km op een tank rijdt (heb ik met de mijne trouwens ook weleens onder ongunstige rijomstandigheden meegemaakt) dan had de benzinemeter na 250 km inderdaad allang geen max. meer aan mogen geven.
 

neoproject

Actief lid
Ik haal met mijn wagen een gemiddeld verbruik van 5.1. Tanken doe ik ongeveer rond de 650km's. Dan gaf hij nog 120 km aan op de boordcomputer.

Ik heb er nu nog maar 3000km opstaan dus wie weet kan dit verbruik nog lager :)

Wagen 1.4TDI 70pk dus een zuinige motor.
 
Na 205.000 km met een 1.9 SDI heb ik volgens de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 4.6 l /100 km.

Meestal haal ik met een volle tank (tussen 35 en 40 liter) minimaal 800 km en uitzonderlijk 1000 km.
 
als ik dat hier zo lees, dan is er precies toch iets mis met 1.4TDI 75pk, over de laatste 10 000km heb ik een gemiddeld verbruik van 5.9
 

neoproject

Actief lid
als ik dat hier zo lees, dan is er precies toch iets mis met 1.4TDI 75pk, over de laatste 10 000km heb ik een gemiddeld verbruik van 5.9

Ik heb een gemiddeld verbruik van 5.1 en 5 pk minder. Ik doe vaak autosnelwegen. Er zijn veel andere factoren die mee spelen zoals airco, rijstijl, afstanden,...

Verder vraag ik mij echt af in welke mate die boordcomputers correcte informatie weergeven.

Misschien een domme vraag maar vaak zie ik staan: met mijn auto rijdt ik tegen 1/18 enzo. Wat wil dat zeggen? 1 liter per 180km's?
 
1/18 of 1 op 18 betekend 1 liter verbruik per 18 km.

Ik rij een goeie mix eigenlijk. Maar als ik autosnelweg afsjees dan is het wel aan 130 op den teller.

Aan de lichten durf ik hem wel geregeld eens tot tegen den toerenbegrenzer duwen (als hij warm staat tenminste).

Verleden weekend nog 200 km aan 160 op cruisecontrol gereden in Frankrijk, dacht dat hij toen tegen de 7 liter verstookte volgens de boordcomputer.
 

neoproject

Actief lid
Ah ok bedankt.

Ik heb zelf ook een 1.4TDI 70pk, nu gaan we van de zomer naar Italië. 1400km's dacht ik. Is het aan te raden met mijn wagen of is dit een beetje overbelasting? We zijn wel van plan om de 3 à 4 uur even te stoppen en we vertrekken in België tegen 22 uur 's avonds.
 
ik ben van frankrijk (380km) in 1 ruk naar huisgereden, wel 1 tussenstop voor te tanken en that's it.

Heb trouwens een goeie 200km met de cc op 160 gereden en het meter dat de olietemperatuur aangeeft bleef gewoon staan zoals normaal.

Gewoon gas geven dus :D.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan