Brandstof meter

10nes tussengas

Nieuw lid
Hoi.

Ik ben sins kort in bezit van een O3 1600 tdi greenline. Heerlijke auto. Nu valt me op dat af en toe de meting op dashboard erg hoog is.

Vlak na de start van de motor (koudstart) is het verbruik laag. Normaal. Bij wat gas geven loopt het iets op. Ook normaal. Maar bij het weg rijden schiet de meting naar 40l/km. En bij het rustig weg tokkelen blijft ie vrij hoog. Ook bij thuis komst, dan zet ik de auto in de achteruit en schiet de verbruiks meter om hoog. En na een paar meter weer naar normaal.

Voel verder niks merkbaar in de motor. Ook rookt ie niet. Is het een begin van een probleem/storing? Of zit het roetfilter vol. Is er iets wat jullie al eens hebben mee gemaakt?

Zit nog in de garantie. Ben ook bang dat de versnellingsbak (6bak) lagers er aan komen.

please help
 

Canon-Eye

Forumguru
Die verbruiksuitschieters zodra de motor een beetje moet werken, vooral koud, zijn niks abnormaals zolang het gemiddelde verbruik - bij voorkeur cumulatief te bepalen over een stuk of 10 tankbeurten om tankverschillen te elimineren - binnen de normale bandbreedte blijft die past bij je rijstijl en het gebruik van de auto (lange of korte ritten, caravan of niet, e.d.).

Ik heb ook al 4 auto's lang (16 jaar of zo) bijna altijd het actuele verbruik op de display en kijk er niet van op als er incidenteel zulke getallen voorbij schieten. Tenslotte zie ik ook vaak een hele tijd 0,0 staan als ik de auto laat uitrollen naar een rotonde of zo.
 

Rallye

Forumguru
Wat je hebt aanstaan is inderdaad het momentaan verbruik. Als je gemiddelde verbruik normaal is zou ik mij geen zorgen maken.

Deze meting zegt niet veel, maar kan bijvoorbeeld wel laten zien dat het zuiniger is om uit te rollen zonder de koppeling in te trappen, dan met ingetrapte koppeling (wat overigens ook, veiligheidsbezwaren heeft). Bij ingetrapte koppeling loopt de motor stationair en verbruikt dus brandstof, bij niet ingetrapte koppeling is de brandstoftoevoer afgesloten en verbruikt de motor niets. Je kunt er dus wel iets van leren.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt er dus wel iets van leren...
Wat je er ook van kunt leren, is bv.:
  • dat je met minder ver (c.q. geleidelijker) intrappen van het gas minder brandstof verbruikt zonder heel erg veel in te leveren op de acceleratiesnelheid;
  • dat je bij rijden met een caravan in heuvelachtig gebied stiekum aan het klimmen bent (vals plat) voordat je het zelf merkt - je kunt dan iets eerder terugschakelen, voordat je te veel snelheid hebt verloren. Hier had ik bij mijn Fabia Greenline vanwege het beperkte vermogen veel profijt van.
 

10nes tussengas

Nieuw lid
Dat is het rare. Ik ben een rustige rijder. En geef nagenoeg geen gas. Sterker nog als ik wel ga trappen dan is ie, op mijn dashboard zuiniger..
 

Duijzer

Donateur
Als je actueel verbruik aan staat geeft hij bij heel lage snelheden een heel hoog verbruik. Toch klopt dat wel. Als je optrekt van 0-10km/u rekent de auto dat verbruik om naar liters/100 km. Aangezien de snelheid laag is en de motor relatief hard moet werken om de auto in beweging te krijgen klopt dat verbruik op dat moment. Je zult diezelfde belasting echter geen 100 km rijden omdat de snelheid rap toeneemt, en daarmee het actuele verbruik daalt. Dus dit korte moment zegt weinig over je gemiddeld verbruik en/of eventuele gebreken.
 

10nes tussengas

Nieuw lid
Vind het maar raar. ook bij ingetrapt koppeling in de achteruit een hoog verbuiks waarde. Tot je bijna stil staat dan is het weer laag.

Naja.. zal.me er verder geen zorgen om.maken. Maar blijf het in de gaten houden..

Thanks ieder die gereageerd heeft en de moeite genomen heeft het te lezen
 

10nes tussengas

Nieuw lid
Als je actueel verbruik aan staat geeft hij bij heel lage snelheden een heel hoog verbruik. Toch klopt dat wel. Als je optrekt van 0-10km/u rekent de auto dat verbruik om naar liters/100 km. Aangezien de snelheid laag is en de motor relatief hard moet werken om de auto in beweging te krijgen klopt dat verbruik op dat moment. Je zult diezelfde belasting echter geen 100 km rijden omdat de snelheid rap toeneemt, en daarmee het actuele verbruik daalt. Dus dit korte moment zegt weinig over je gemiddeld verbruik en/of eventuele gebreken.



Auto geeft L/h aan. Even aan nemend dat het liters per uur is. En bij de overgang naar l/100km blijft ie even een verbruik aan houden van 40l per 100 km. En trek echt niet ruig op. Dat in het rare van het verhaal.

Maar zal.me er niet druk over maken. Kleine kink in de kabel ofzo.

En er zullen vast meer mensen zijn die dit ook hebben.. Toch?
 
Bovenaan Onderaan